Peuters Nederlands leren praten

Hoi allemaal,

Hoe zijn jullie ervaringen met het praten van jullie peuters?

Ik zal even uitleggen wat mijn probleem is. Wij hebben nooit in peutertaal gepraat tegen ons oudste dochtertje (nu 2 jaar en 4 maanden oud). Een auto is bij ons gewoon een auto en geen toettoet, een hond is een hond en geen woefwoef en als je je hoofd stoot dan heb je pijn en geen au. Je begrijpt wel wat ik bedoel.

Mijn moeder praat wel peutertaal en daar zijn onze meisjes 1 dag in de week. We hebben mijn moeder er al een paar keer op gewezen, maar ze heeft zelf helemaal niet door dat ze het doet. Nu hangt mijn oudste dochtertje nogal aan mijn moeder dus wat denk je? Die kleine mop begint die peutertaal over te nemen terwijl ze al een paar maanden voor haar 2e verjaardag gewoon volledig praatte.

Mijn moeder praat niet in de vorm van toettoet en woefwoef, maar ze gebruikt overal het woordje heb waar ze heeft moet gebruiken. Dus dan krijg je een zin als: Oma heb een koekje voor jullie.

En het moet zijn “Oma heeft een koekje voor jullie”.

Nu zijn er streken in Nederland waar “heb” gewoon gangbaar is vanwege het dialect, maar wij wonen in Brabant en hier is het helemaal niet gangbaar dus ik stoor me er mateloos aan dat ik de hele dag door mijn dochtertje moet verbeteren.

Ook op het cb heeft de arts gezegd dat mijn moeder eigenlijk uit moet kijken met die peutertaal, maar zij denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen.

Wel dus…denken wij. Want hoe zijn jullie ervaringen? Praten alle peuters in eerste instantie met “heb” in plaats van “heeft”. Of ligt het inderdaad aan hoe mijn dochtertje het bij mijn moeder oppikt?

Groetekes, Sje

Ik denk eerlijk gezegd dat je je er nu nog niet al te druk om moet maken.
Weet je, op de peuterspeelzaal komen ze ook 2x per week in aanraking met kinderen die misschien wel anders (“slechter”) praten.
Dat hou je.
Ik denk dat het niet zo’n vaart zal lopen hoor!

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya (19-11-2005)

Ik ben het helemaal met bieb eens.

Wij hebben ook geen peutertaal gepraat tegen onze zoon patrick en onbewust zeg je toch soms een zin in peutertaal omdat je het van hem op pikt.

Maandag gaat hij naar de peuterspeelzaal en aangezien kinderen rond die leeftijd erge sponzen zijn wat taal en gedrag betreft. Maak ik mi jer niet erg zorgen over.

Het komt vanzelf wel goed

veel liefs mignon

hier ook hoor peutertaal en echt op ten duur ga je over van woefwoef naar kijk hondje en hondje doet woefwoef en ga zo maar door,en binnen no time zeggen ze hondje woefwoef

ik denk dat je je meer zorgen maakt dan eigenlijk nodig is

Bianca,Dylan & Kaitlyn

Ik zou me ook nog niet 1,2,3 zorgen maken eigenlijk. Wij wonen in Limburg, dus met een mega dialect, maar we spreken thuis duidelijk Nedelands ( omdat Daan geen Limburgs dialect spreekt) Evianne leert op de psz en in de buurt het dialect vanzelf en dat geeft ( nog ) verder geen problemen met het Nederlands spreken verder thuis. Ik denk dat je het wel steeds verbeteren kan, maar er verder nog geen punt van hoeft te maken.

Hai!

Als je dochter ouder is, begrijpt ze veel beter wat je bedoeld, en zal ze echt wel 'beter’gaan praten. Natuurlijk lijkt het me goed om haar 'fouten’te blijven verbeteren, maar ze worden al zo snel groot joh…Ik vind het trouwens erg knap dat je dochter al zo jong zo goed kan praten als je beschrijft! Dat doet mijn zoontje echt nog niet hoor!!

groetjes Charon

Ze praat inderdaad al opvallend vroeg, opvallend goed. Ze gebruikte zelfs al vrijwel meteen verleden tijd en voltooid deelwoord enzo. Af en toe zitten we hier gewoon met onze oren te klapperen. Hihi!

Dus eigenlijk mogen we ook niet klagen, want ik heb zat voorbeelden in mijn omgeving van kindjes van 3 die nog niet eens zo praten.

Dus dank voor jullie tips. Ik probeer gewoon nog wat geduld op te brengen en blijf gewoon op een goede manier corrigeren. Ik laat jullie weten als ze “heb” eruit heeft gegooid en er “heeft” definitief voor in de plaats heeft gezet.

Groetekes, Sje

Ikzelf zou me ook niet te druk maken daarom…wees blij dat ze praat.
Mijn kleine schat zegt helemaal nix ,is dan ook 15maanden…
En zoals eerder vermeld als ze ouder wordt begrijpt ze dat wel.
groetjes mara…mama van MORENO