Hoe zijn jullie ervaringen met het volgende.
Onze grote kleine dame (in september wordt ze 3) zegt weleens dingen als (niet tegelijk en ook niet heel vaak, maar op afzonderlijke momenten):
- Ik voel me niet zo lekker
- Ik heb hoofdpijn
- Ik heb pijn in mijn buikje
We proberen dat natuurlijk zo serieus mogelijk te nemen, al is het maar om onszelf niks te verwijten als achteraf blijkt dat er wel degelijk echt iets aan de hand is geweest.
Soms zegt ze een van deze dingen als ze een wat sukkelig dagje heeft, maar ze zegt het ook weleens als we haar net in bed hebben gelegd of gewoon halverwege de dag als ze eigenlijk een heel lekker fit dagje heeft tot nu toe.
Zeker de opmerking “Ik heb hoofdpijn” viel ons op want dat kan een peutertje niet zomaar verzinnen volgens mij. Hoewel het natuurlijk wel kan zijn dat ze dat door papa of oma heeft horen zeggen (Even afkloppen, maar mama heeft nooit hoofdpijn dus van mij kan ze het niet hebben).
Pijn in het buikje linken we op het moment met een mogelijk volle blaas en dan proberen we of het met een plas op de pot op te lossen is. Maar dat lukt ook niet altijd.
Ik weet dat peuters wel vaak praten over buikpijn, maar dat de pijn dan net zo makkelijk bijvoorbeeld in het oortje kan zitten. Ze zijn nog niet in staat om pijn echt goed te lokaliseren. Maar je moet de opmerking pijn in de buik ook niet altijd nuanceren want het kan net zo makkelijk wel echt zijn.
Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? Wat zijn jullie ervaringen met jullie eigen peuters. Doen ze dit gewoon allemaal en is het een soort fase waar ze doorheen moeten?
Groetekes, Sje