Peuterpuber vraagjes

Ik wilde eigenlijk niet op Ikkeben in mijn vakantie maar zit nu even met een paar vraagjes…

Senne is in de vakantie zo gigantisch veranderd! Ze is heel zelfverzekerd geworden, ook naar de kindjes toe daar. Dat vind ik heel goed, ze is echt goed voor zichzelf opgekomen.
MAAR: Ze is nu hier veranderd in een tirannetje! Hoort bij de leeftijd, gaat over, weet ik wel maar soms wil ik haar driftbui ombuigen maar weet niet zo goed hoe.

Alles is NEE! Net wilden we gaan eten maar ze wilde nog in de zandbak blijven spelen. Moet ik dan echt gelijk haar meeslepen (bij wijze van spreken natuurlijk) met een driftbui tot gevolg? Of nog een paar x gewoon vragen? Werkt het aftellen nu al? (ik tel tot drie…)

En net,na het eten gaat ze met haar vieze bord door haar haar, ja dat mag natuurlijk niet. Dus ik zeg zo dat dat vies is, dat Senne d’r haartjes daar vies van worden en ja hoor, schreeuwen/huilen!
Nou wil ik dat dus ombuigen door haar bijvoorbeeld mee te laten helpen met de tafel opruimen, wat ze heel erg leuk vind. Maar als ze echt in zo’n drift zit kan ik haar niet bereiken. Ik heb haar nu uit de stoel gehaald, ze rende gelijk naar de bank. Heb haar even gelaten en na 2 minuten riep ze ineens KOEKOEK met een grote lach! Daarna heeft ze heel lief meegeholpen… Is dat de oplossing?

Verder moet ik er soms wel om lachen maar soms word ik er zo moe van, het stelt mijn geduld danig op de proef!

Groetjes van Sascha en Senne

Totaal negeren, dat werkt hier heel goed. Eva heeft ook weleens dat ze bv in de zandbak wil blijven spelen en dan zeg ik: ‘Je kunt NU komen en anders krijg je niks!’ Meestal doe ik de deur dan ook dicht als ze niet komt. Binnen no-time is ze er. En zo niet, dan gaat het brood weer de trommel in. Als ze zeurt om iets, ze vraagt soms wel 6x ‘mag ik een koekje?’ zeg ik 1 of hooguit 2x ‘nee’ en daarna negeer ik haar vraag. Als ze een driftbui krijgt, stap ik gewoon over haar heen en doe ik alsof ik haar niet zie. Dan komt ze weer bij zinnen. Niks is erger dan genegeerd worden, maar ja, zij negeert mijn vraag! Ik zou dat eens proberen. En dat tot 3 tellen hebben ze ook snel door hoor, zeker als je consequent bij ‘3’ actie gaat ondernemen. Probeer maar!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Bij dingen zoals uit de zandbak komen kan je een driftbui al voorkomen door haar erop voor te bereiden. “Senne, mama gaat nog eventjes haar thee opdrinken en als dat op is, kom je uit de zandbak en gaan we iets anders doen.” En dan ook echt doen als je thee op is. Dat scheelt hier enorm, anders wordt 'ie onverwachts uit z’n leuke spel gerukt en is het hier ook hommeles.

Als er eenmaal toch een driftbui is (want die kun je niet altijd voorkomen) dan laat ik hem. Ik probeer hem er niet uit te krijgen, want hier werkt dat niet. Je zou altijd kunnen proberen om haar af te leiden, want misschien werkt dat bij Senne wel?

Groetjes,
M

Gewijzigd door - Mriek op 07 Jul 2011 16:49:43

hahahaha geweldig, not ! nou hier ook een tiran hoor, ik noem haar soms Joseph… in joseph Stalin! … wat een figuur…

maar ik doe net zoals Mriek…voorbereiding zeg maar, in ‘tijdsdingen’ die zij snapt… want ik bedoel, nog 5 minuten snapt ze niet !
dus als ze bij de buren speelt… voor het eten, ist altijd drama als ze moet terugkomen om te eten… dan zeg ik ook, pippy mag nog ff spelen, totdat pippy ping hoord! (ons oventje zegt ping, dan is haar pizza’tje klaar, we aten pizza vandaag) in badje zeg ik altijd 'mama haalt ff haar smienk eraf, dan moet pippy haar speeltjes in het mandje gooien en eruit komen , … en als ze die speeltjes erin moet doen weet ze dat ze uit bad moet komen, zelfs met voorlezen doe ik het, mama leest nog 1 blaadje, en dan gaan we slapen…
meestal voorkomt dat wel een hoop leed! niet altijd natuurlijk…maar ja je zou het kunnen proberen, driftbuien zijn natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten bij die peuterkonijnenkoppen…
maar probeer het eens zou ik zeggen, misschien werkt het bij haar ook !

Pippy is geboren 17.07.2009

Ik zou haar helemaal niet mee slepen om te gaan eten, haar zeggen dat je gaat eten en dat Senna ook mee mag eten, vervolgens naar de tafel lopen om te gaan eten. Op Fabienne maakt dat indruk waardoor ze piepend en wel achter me aan draaft. Een boze bui negeer ik af en toe of ik vraag bv of ze boos is, dit helpt soms ook en dan is het gauw over, zo niet dan laat ik haar even. Vantevoren geef ik vaak aan wat we gaan doen, werkt ook goed … en het vooral leuk en luchtig houden, soms er een creatieve draai aan geven en kun je ze ook mee loodsen. Beetje voor de gek houden, afleiden van datgene waar ze mee bezig zijn.

Tot 3 tellen heeft hier geen nut, dan wordt het een spelletje en win ik er niets mee dus ja, hier is weglopen en negeren wel de oplossing. Ondertussen hou ik haar wel in de gaten hoor …

Succes !!

Nou, dat weglopen heeft geen zin hoor…

We zijn vanmiddag even naar de kinderboerderij/speeltuin geweest.
Ze wilde alleen maar van de glijbaan, was heel leuk.
Om vijf uur zeiden we dat ze nog 1x van de glijbaan mocht en dat we dan naar huis gingen. Dat ging goed tot we bij de uitgang van de speeltuin waren. Ze liep weer terug! Wij zeiden dat we naar huis gingen en Senne riep doodleuk DAAG en liep terug, helemaal tot aan de glijbaan. Toch zo’n 150 meter…
Weglopen maakt op haar geen indruk…

Dat voorbereiden probeer ik wel maar net waren we aan het kroelen en spelen op het bed van papa en mama en dan is het lastig om een tijd te zeggen. Ik heb nu maar gezegd dat mama nog een liedje zou zingen en dat we dan naar bed zouden gaan… ging nog niet helemaal van een leien dakje.

Zal ook wel niet meehelpen dat we vakantie hebben en dat het ritme niet heel strak is momenteel…

Jammer dat weglopen op Senne geen indruk maakt. Fabienne is nu bijna 3 en ik kan dit nog steeds toe passen (hoera). Het terug lopen naar de glijbaan, … ik zou haar zeggen; mamma heeft gezegd dat we naar huis gaan, haar op ooghoogte aanspreken en zorgen dat ze naar je luistert … dan bij de hand nemen en naar huis. Bij tegen stribbelen, drama en driftbui zou ik ze oppakken. Zeker niet toegeven. Maar goed dit is mischien makkelijk gezegd dan gedaan. Fabienne heeft niet vaak een driftbui, wel is ze af en toe boos en dat kan ik nergeren tot mijn grens is bereikt, dan zetten we haar op de gang maar dat is zeldzaam. Ik praat wel op een duidelijke, strenge toon want ik wil niet dat ze een loopje met me neemt.

Wellicht heeft iemand anders nog een GOUDE TIP

tot 3 tellen was hier ook een succes hahaha,
wel lachwekkend maar schoot er niks mee op , want ik zeg
pippy naar beneden komen, mama telt tot 3,

dus ik begin, 1… 2…
roept zij vanaf boven aan die trap
7!!!

ja toen lag mama in een scheur dus maakte nie veel indruk hahaha

Pffff nou hier nog zo’n tirannetje hoor!
Hoewel ik het bij haar eigenlijk altijd wel kan herleiden tot vermoeidheid… Altijd als ze driftig wordt is het eigenlijk al tijd voor haar slaapje maar is het daar nog niet van gekomen. (zie andere topic over haar extreme slaapgedrag…)
Vandaar dat ik me bij haar ook wel afvraag of het wel echt door de peuterpuberteit komt. Versterkt het wel duidelijk hoor. Eerst werd ze alleen maar huilerig als ze moe was, en nu wordt ze af en toe ook gewoon agressief, probeert mij te slaan, gaat gillen etc.

Op het moment dat ze lekker heeft geslapen is ze hardstikke vrolijk en luistert over het algemeen goed.

Hier helpt voorbereiden ook wel iets… maar de beste oplossing is hier dus duidelijk: naar bed…

ik denk dat de vakantiesfeer ook wel invloed heeft hoor…
ze is uit haar ritme, dat voelt ze natuurlijk ook… bij ons was het toen in landal ook keet hoor, kind slaapt hier thuis altijd met garantie tot een uur of negen …
nou daar was ze al parraat om 7 uur… zucht… toen we thuis waren wast weer normaal…

weglopen heeft hier ook vaak geen zin, …soms wel maar in een speeltuin, zeker niet, dan zwaait ze ook een keer, en pippy die loopt gewoon en die gooit dan zonder om te kijken haar handje in de lucht, ‘doei doei’…en hoppa…
da werkt hier ook vaak nie, daarom probeer ik een tijd ergens aan te hangen, maar in sommige situaties moet je wel creatief zijn hahaha…

Bij ons is vakantie een drama en gaan we dit jaar niet. Ook een paar dagen is voor Fabienne helemaal niets. Ik had dit vroeger ook, dan was ik helemaal uit mijn doen, kreeg ik diarree, sliep ik slecht, andere omgeving, ander eten … het was een drama en blij dat ik weer thuis was. Structuur en Slaap zijn hier ook heel erg belangrijk, meer dan ik dacht en eigenlijk al vanaf baby af aan. Zij vaart hier het beste bij en houden we een heerlijk rustig kind.

Ja, ook Senne is op haar best als het ritme strak wordt aangehouden maar soms kan dat niet altijd. Ik was zo enorm aan vakantie toe na 3 slopende winters en zomers waar ik niet echt in bij kon komen.

Maar onze vakantie begon ook niet rustig.
We waren net in Luxemburg toen we pech kregen! Pas 6 uur later konden we verder. We moesten toen nog 6 uur rijden
Senne was wel heel lief maar bekaf natuurlijk toen we er waren…

Ze moest daar ook echt bijkomen maar ook naar het zwembad, het liefst de hele dag! Ze riep de hele dag ‘badbadbad’ en ‘baanbaanbaan’ (glijbaan)
Dus echt uitgerust was ze niet toen we weer naar huis gingen maar ze heeft zo enorm genoten daar, werd er helemaal warm van… Het is ook zo’n buitenkind, heerlijk!!

Na de 9 uur durende terugreis was het hetzelfde natuurlijk dus daarom moeten we nu nog op de blaren zitten denk ik