Peuterangsten

Jullie kinderen hebben er vast last van gehad of krijgen er nog last van. Peuterangsten. Enge geluiden voor het slapen gaan blazen we weg met de bladblazer. Maar wat te doen als je kind schrikt voor:
-een auto die de bocht om komt rijden;
-een eng bewegend konijn op batterijen;
-een piepspeelgoedbeestje;
en ga zo maar door. Ik probeer er zoweinig mogelijk aandacht aan te besteden. Tips en ervaringen zijn echter welkom. Mijn zoon is bijna 3 jaar (eind juli).

Alvast bedankt voor eventuele tips!
Pascale.

Proberen zo veel mogelijk te negeren.
lukt dit niet lijd hem af met iets anders.
of ga op je hurken naast hem zitten, en zie eens hoe groot de wereld wel niet is op zijn hoogte.
en praat rustig met hem en probeer uit te leggen wat er gebeurt of wat iets doet.
helpt dit allemaal niet, en begint hij te huilen, troost hem lekker
er is niets beter dan lekker veilig bij mama of papa uithuilen.

Groetjes Marianne mama van Ruben

Ik ga er gedeeltelijk in mee. Dat wil zeggen, stel dat ze denken dat er een beest in de kast zit, dan ga ik voor hun rust even echt in de kast kijken, wapper wat met de kleertjes die daar hangen, laat duidelijk merken dat ik heel ontspannen en helemaal niet bang ben en stel ze dan gerust dat er echt geen beest in de kast zit.

En dan beloof ik ze dat ook dat er echt geen beest zit. Hier zit er bij de meiden heel goed ingepeperd dat iets wat je belooft ook echt zo is dus daardoor hebben ze ook echt vertrouwen in ons als wij ze iets beloven.

Maar stel ze vragen “Mag er een lampje aanblijven?”, omdat ze niet gecharmeerd zijn van het donker, dan doen we daar heel nuchter en luchtig over en zeggen dat dat niet nodig is omdat het ook donker is als je je ogen dicht doet en dat je dat lampje dan toch niet ziet.

We gaan dus met elke “angst”-situatie op een creatieve manier om.

Heleen, mee eens?

Groetekes, Sje

Helaas Sje ik moet je gelijk geven
Robin vind beestje eng spinnen enzo
Nou deze mama houd er ook niet zo van
Maar toch zorg ik dat de spinnen weg gaan
zonder dat ik laat zien dat ik het eng vind
Enge beesten in zijn kast heb ik niet Gelukkig
Het is weer een fasse in het peuterleven

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Senna begint de laatste dagen ook angst te laten zien voor de knuffels op haar kast. Ik had hier een grote beer staan en een toren van 4 beren.
Eerst was de toren met beren de kast in en sinds 2 dagen ook de grote beer.
Huilen en maar voortdurende blijven kijken en dan weer huilen… ah echt zielig.
De dag dat alles weg was bleef ze wel veel naar de kast turen, maar ja daar was niks meer te bekennen. Vandaag keek ze eigenlijk niet meer naar de kast om.

Groet Vanessa mama van Senna.

romano heeft er ook wel eens last van als er iets niews op zijn kamertje komt kan hij er moeilijk door slapen dus ik laat hem er overdag aan wennen.
maar ook als hij buiten iets ziet of tegenkomt wat hij eng vindt ga ik naast hem zitten en kijk er dan samen na en stel hem gerust

Natuurlijk hebben wij hem gerustgesteld, uitgelegd op zijn niveau, afleiden etc, etc. Het werd echter alleen maar erger. Sinds enkele dagen gebruiken we de ‘bladblazer’ om, naast enge geluiden, alle ‘angst’ en ‘bang’ weg te blazen. En wonder boven wonder helpt de bladblazer ons weer uit de brand. Het wordt al weer een stuk minder. En hij krijgt zo ook niet meer de kans om ermee te spelen! Bedankt voor jullie reakties.

Pascale.

Weet je wat ook weleens wil helpen? Een knuffelbeest waaraan je de opdracht geeft goed op te letten en enge dingen weg te jagen.

Kan een simpel knuffelbeest zijn, maar je kunt bijvoorbeeld ook een leeuw kopen. Die is groot, sterk en stoer en jaagt alles makkelijk weg.

Groetekes, Sje

hoi,
Charissa (bijna 2) Is ineens bang voor dingen die ze eerst leuk vind, b.v. kippen waar we langs komen als we naar mijn moeder gaan, ik probeer haar dan gerust te stellen door er dicht bij me te nemen en er naar te kijken…
Ook in bed is ze af en toe ineens aan het huilen en dag geef ik ook aan dat haar knuffels op haar zullen letten en dat papa en mama dichbij zijn.

Liefs en dikke kus brenda en charissa

Ohhh, wat ben ik blij hier een beetje herkenning te lezen! Onze oudste is net 2 en echt bang voor van alles en nog wat: voor mieren (!), een plastic waterspugende eend, het afvoerputje, onbekende situaties, enz.
Ook heeft ze momenteel veel last van enge dromen, dan wordt ze gillend en zwetend wakker.
Toevallig heb ik het vandaag besproken op het CB. Zij adviseren om de “echte” angsten serieus te nemen en andere dingen luchtig op te reageren. Een angst voor een mier (en dan schreeuwt ze SPIN) kan ik echt niet serieus nemen hoor! Ze adviseerde ook een boekje over ongedierte te kopen en zo het minder eng te maken. Het blijft lastig hoe je hiermee om moet gaan!

Groetjes, Sandra

Hier begint het ook. Het kleinste fruitvliegje deinst Joël al voor terug en een vlieg wordt hij helemaal panisch van. Ook zwetend en huilend wakker (van een enge droom??).
Het is ook wel een moeilijke tijd voor die peuters hoor. Ze gaan ineens dingen begrijpen enzo. Voorheen liepen ze ergens langs zonder het op te merken bijvoorbeeld en ja je leert ook veel op een dag nu.
Groetjes, Mariëlle, Joël en Daniël

Lilypie Tweede Ticker

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hier begint het ook. Het kleinste fruitvliegje deinst Joël al voor terug en een vlieg wordt hij helemaal panisch van. Ook zwetend en huilend wakker (van een enge droom??).
Het is ook wel een moeilijke tijd voor die peuters hoor. Ze gaan ineens dingen begrijpen enzo. Voorheen liepen ze ergens langs zonder het op te merken bijvoorbeeld en ja je leert ook veel op een dag nu.
Groetjes, Mariëlle, Joël en Daniël

Lilypie Tweede Ticker

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

hmm …
dit alles kwam me wel bekend voor…
huilend wakker worden en dan vervolgens weet jij niet waarom.
opeeeeeens de geiten eng vinden bij de geitenboerderij ; waar ze eerst de grootste lol om had.
t begint nu wel minder te worden moet k zeggen…
laatst zat shania in t gras bij me ouders ; komt ze naar me toe
mama kijk 'mama kijk ; wat had ze in dr handje ? een worm…iel…
dat is blijkbaar dan weer niet eng.

denk niet aan de dingen die je morgen allemaal moet doen ,
maar leef vandaag !