Peuter wil niet zelfstandig worden!


#1

Een van mijn gast kindjes is vorige week 3 jaar geworden. Het is een grote jongen die alles goed snapt. Er is alleen 1 ding..... hij is liever lui dan moe! Hij wil niks zelf doen! Hij moet leren zelf zijn schoenen, sokken, jas enz enz zelf aan/ uit te doen maar meneertje zegt op alles "kan ik nog niet" of "jij doen"!

Hij wil het ook niet proberen. Hij pakt bijvoorbeeld zijn schoen (zonder veters/ klitteband) met 2 vingers beet en doet dan zonder kracht te zetten "uh uh" Heel frustrerend!!!

Heeft iemand tips om onze grote kleine vriend te stimuleren?? Of heeft iemand ook zo'n peuter in zijn asortiment?? HELP!!

Alvast bedankt!


#2

Hoi hoi,

Ik herken wel een beetje dat probleem, ik heb zelf een dochtertje van 5 en zij zegt en doet precies het zelfde.

Zij wilt haar zelf nog niet eens aankleden en dan wilt zij ook alleen maar dat ik dat doe. Maar de makkelijke dingen zoals haar jas aantrekken en haar rits dicht doen, doet ze dan weer wel.

Ik heb haar laatst zelfstandig dr schoenen aan zien trekken, dus dan weet ik bij deze dat ze het wel kan, maar gewoon  te lui daar voor is. Tenzij er wat leuks of iets lekkers er tegen over sta, dan doet ze het wel.

Dus je zou eventueel iets kleins zoals een snoepje kunnen geven als beloning.

Laten we hopen dat het werkt!

Groetjes Elouise


#3

ik heb zelf een maisje van 4j en eentje van 2.5j. De jongste wil alles leren en de oudste wil niets meer zelf doen. Ik werk met een stickersysteem. Als ze overdag genoeg stickers verzamelen door dingen zelf te doen of mama te helpen enz, dan krijgen ze 's avonds een snoepje na het eten of een ijsje ofzoiets.
groetjes een veel succes


#4

Mijn zoontje van 4 is precies zo, ook van hem weet ik heel goed dat hij het wel kan,schoenen aan doen aan en uitkleden.Maar uit gemakzucht zegt ie dat hij het niet kan…soms zo vermoeiend!
Vanmorgen weer zo"n drama gehad,ik wou met de hond lopen,en mijn zoontje wil dan liever niet thuis blijven,maar hij wou zichzelf ook niet zelf aankleden…uiteindelijk ben ik toch gaan lopen met de hond,en ik kwam terug had hij zich toch zelf aangekleed.
Maar waarom moet het zoveel drama kosten???