Onze dochter van 3,5 jaar wil sinds een paar weken niet meer alleen slapen. Vooral het in slaap vallen is een probleem. Het begon met monsters en spoken, ook snachts werd ze huilend wakker omdat er spoken in haar kamer zaten. Toen bleven we vaak even bij haar zitten omdat ze zo bang was en dan viel ze in ieder geval rustig weer in slaap. (Fout, fout, fout weet ik nu )
Nu heeft ze het niet meer over monsters of enge dromen, maar wil ze gewoon niet alleen zijn…met als gevolg dat we dus al weken iedere avond even bij haar blijven zitten tot ze slaapt. Gelukkig is dit meestal wel binnen 10 minuten, maar we willen er toch weer graag vanaf, maar hoe??
Ook wordt ze vaak snachts wakker en kruipt dan bij ons in bed, we leggen haar dan wel meestal terug met als gevolg dat we de halve nacht heen en weer lopen tussen haar kamer en onze kamer omdat ze dan niet meer alleen wil slapen.
Soms probeer ik het wel eens door te zeggen dat ik even naar beneden ga en dan over 10 minuten terug kom. Soms werkt het en valt ze zelf in slaap, maar meestal begint ze dan na 5 minuten te snikken en huilen. Als we daar niet op reageren gaat ze harder huilen en daarna gaat ze de gang op om te gaan schreeuwen bij het traphek. Gevolg daarvan is dat onze kleinste dan ook wakker wordt en overstuur raakt.
Dus laten huilen is voor ons niet echt een optie omdat we de kleinste ook haar rust willen geven. Deur dicht doen van haar slaapkamer werkt ook niet, dan raakt ze helemaal overstuur en gaat gillen.
Ik las al iets over iedere avond iets verder van bed gaan zitten tot je op de gang zit, iemand hier ervaring mee of andere goede tips?
Alvast dank!