Peuter wil niet meer alleen slapen

Onze dochter van 3,5 jaar wil sinds een paar weken niet meer alleen slapen. Vooral het in slaap vallen is een probleem. Het begon met monsters en spoken, ook snachts werd ze huilend wakker omdat er spoken in haar kamer zaten. Toen bleven we vaak even bij haar zitten omdat ze zo bang was en dan viel ze in ieder geval rustig weer in slaap. (Fout, fout, fout weet ik nu )
Nu heeft ze het niet meer over monsters of enge dromen, maar wil ze gewoon niet alleen zijn…met als gevolg dat we dus al weken iedere avond even bij haar blijven zitten tot ze slaapt. Gelukkig is dit meestal wel binnen 10 minuten, maar we willen er toch weer graag vanaf, maar hoe??
Ook wordt ze vaak snachts wakker en kruipt dan bij ons in bed, we leggen haar dan wel meestal terug met als gevolg dat we de halve nacht heen en weer lopen tussen haar kamer en onze kamer omdat ze dan niet meer alleen wil slapen.
Soms probeer ik het wel eens door te zeggen dat ik even naar beneden ga en dan over 10 minuten terug kom. Soms werkt het en valt ze zelf in slaap, maar meestal begint ze dan na 5 minuten te snikken en huilen. Als we daar niet op reageren gaat ze harder huilen en daarna gaat ze de gang op om te gaan schreeuwen bij het traphek. Gevolg daarvan is dat onze kleinste dan ook wakker wordt en overstuur raakt.
Dus laten huilen is voor ons niet echt een optie omdat we de kleinste ook haar rust willen geven. Deur dicht doen van haar slaapkamer werkt ook niet, dan raakt ze helemaal overstuur en gaat gillen.
Ik las al iets over iedere avond iets verder van bed gaan zitten tot je op de gang zit, iemand hier ervaring mee of andere goede tips?

Alvast dank!

Hoi mama van Micky,

Allereerst welkom op ikkeben!

Ik herken het van jaren geleden, de oudste was ook bang voor spoken
en monsters.
Wat ik dan deed was, samen met haar overal kijken in haar kamer, dus achter het gordijn, onder het bed, onder de kast enz.
Ze zag dan vanzelf dat er niks was.
Na het boekje voorlezen en zingen ging ik dan weg, liet de deur op kier
en ging dan de badkamer schoonmaken die bij haar om de hoek was en zong
ondertussen wat liedjes.
Nou ik kan je zeggen: ons lieve meisje was al snel in slaap, en de badkamer die is nog nooit zo schoon geweest! hahaha!

S nachts kun je haar even laten plassen, slokje water, weer terug leggen
en dat jullie allemaal weer gaan slapen.
Aai over de bol en kus geven, laat de deur maar gerust op een kier.
Zo weet ze dat jullie er zijn.
Misschien doe je dit al (laten plassen en slokje drinken)?

Houd je me op de hoogte!

Groetjes Lisan.

quote:

Allereerst welkom op ikkeben!

Ze is hier al even hoor… 34ste bericht is dit

Wat dat spoken en monster betreft, gaan jullie daar dan in mee dat die bestaan? De oudste hier speelt ook wel eens dat ze een spookje is, maar ik zeg altijd dat spoken niet bestaan, het enige spookje dat bestaat is het spookje dat ze is als ze onder een kleedje zit! Op haar kamer kunnen ze dus niet zitten, want ze bestaan niet

Ik heb trouwens geen idee wat de manier zal zijn om haar weer lekker te laten slapen!

Groetjes Manderijn.

We gaan er niet in mee. Ik laat haar wel, zoals Lisan, zien dat er niets is onder haar bedje of achter de gordijnen. Spoken bestaan niet en sprokkjes zijn niet echt, dat weet ze heel goed. Ik denk ook niet dat het de laatste tijd nog is dat ze bang is van de monsters, ze wil gewoon niet meer alleen zijn.
Onlangs hebben de kindjes een paar dagen bij opa en oma gelogeerd en dan slapen ze met zijn tweetjes op 1 kamer en dan is er niets aan de hand. Ze gaat dan gewoon zelf slapen en slaapt de hele nacht door…
Ze zegt nu ook iedere keer dat ze niet alleen wil zijn, ik leg haar dan uit dat papa en mama beneden zijn, maar dat vind ze te ver weg. (bij mijn ouders is alles op de begane grond)

En als je de kleine nou eens een paar nachtjes bij haar laat logeren?
Dan liggen ze weer gezellig samen op 1 kamer, en dan gaat het misschien
wel goed.
Hier slapen ze ook regelmatig bij elkaar op de kamer.
Maar dan omdat de oudste wil logeren, of wil dat de kleine broer
komt logeren.

M.