... peuter pubertijd

Hallo mamma’s,

Graag wil ik even mijn hart luchten. Mijn dochtertje van net 2 jaar vraagt de laatste tijd zoveel aandacht. Natuurlijk is het ook schattig als ze mijn hand pakt en zegt; “mamma kom” of “mamma kijk een mier”. Ze is duidelijk aan het ontdekken en wil mamma en pappa alles hierover vertellen en laten zien, horen. Dat doet ze op allerlei manieren en soms ben ik bekaf, denk ik; mag ik even 1 minuutje rust? Het gaat vrijwel de hele dag door en ze zit ook in een fase dat ze haast niet meer slaapt tussen de middag. Krijgt ze haar aandacht niet dan zet ze wel een keel op of gooit zich voor je voeten op de grond.

Ik prijs haar als ze lekker zit te spelen … stimuleer haar en als het te gek wordt dan probeer ik wel consequent te zijn. Is dit typisch de peuter pubertijd?

Herkennen jullie dat in jullie peuter?

Groetjes Esther

Heel herkenbaar al ben ik gestopt met prijzen als ze speelt om de dood eenvoudige reden ik dan weer de pineut ben om mee te moeten doen. Dus Dan doe ik net of ik haar niet zie en ga even lekker op de bank zitten met een tijdschrift. Maar verder is het hier hetzelfde, ik hoor de hele dag niks anders dan ‘Doe jij?’ en ‘Is dat’. Ook wil ze overal mee helpen en das leuk als je niks op de agenda hebt staan maar anders is het wel eens lastig want haast hebben ze niet. Verder ook hier de nodige gil en schreeuw sessies met het grondwerpen aan toe. Ik negeer haar dan en als ze weer kalmer wordt vraag ik of ze klaar is en soms zegt ze ja en soms zegt ze nee. Bij nee dan nog even negeren. Soms werkt afleiden ook goed als ze er in blijft hangen. Zoals net hier. Er moest even een broodje gegeten worden maar gistermiddag weinig geslapen en vroeg wakker vanmorgen dus heel moe en gillen en schreeuwen. Dus radio harder gezet. Gelukkig kwam er depeche mode voorbij en daar is ze dol op dus ik zeg kom dansen. Toen was het snel over, daarna broodje gegeten en in bed gelegd. Ik heb de mazzel dat ze nog wel 1.5 a 2 uur slaapt 's middags. En verder is het genieten van de leuke momenten en kiezen op elkaar bij de mindere.

Groetjes,

Michèle

Hoi Michèle,

Fijn dat je reageert, zo herkenbaar. Ik zie dat onze meiden niet zoveel verschillen in leeftijd. Fabienne is van 11 september …

Gelukkig zijn er ook leuke, lieve, grappige momenten en ja, wat je zegt … de kiezen op elkaar en vooral rustig blijven.

Groetjes Esther

Oh dan schelen ze zeker niks, 11-9 was mijn uitgerekende datum

Maar inderdaad gelukkig zijn er zat leuke momenten. Van de week zitten we op de fiets en ineens mamma mamma mamma, dus ik ja wat is er. Draait ze zich half om en zegt koesje??? Daar doe ik het dan echt voor. Of net in de rij bij de kassa dat ze zich tegen mijn benen klemt en tegen een mevrouw achter ons vol liefde zegt is mijn mamma. Maar ja dan weer een scene thuis en ik denk aaaahhhh. Maar ja we halen adem en ik leg haar in bed en met een gelukzalige glimlach zegt ze slaap lekker en dan weet ik oke je bent echt moe en straks gaan we of nog even fietsen of verven en dan is het ook weer leuk. Ze zit nu in een redelijk makkelijke fase weer met af en toe een bui, maar we hebben al een paar tropische stormen tot orkanen aan toe gehad hoor

Groetjes,

Michèle

Oh ja, dat is heel herkenbaar peuterpubergedrag hoor. Het is hier ook Jantje lacht en Jantje huilt. De ene hysterische driftbui wordt gevolgd door weer een ander moment van ineens weer vrolijk zijn, etc.

Negeren of juist doorpakken als die jas toch écht aanmoet…het is per situatie dus verschillend hoe we omgaan met die buien. En inderdaad lekker genieten van de leuke en lieve momenten, gelukkig zijn die er ook nog genoeg. Net als Michèle hebben wij ook nog de ‘mazzel’ dat Erik tussen de middag zo een paar uur wegtukt (gisteren 2 uur en 45 minuten, toen maakte ik hem maar wakker…).

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Michèle, ik was ook uitgerekend op 11-09 en bevallen op 11-09 …

Ik had 6-9 in mijn hoofd, maar morgan moest eerder komen dus ik zal het nooit weten wat het echt geworden zou zijn

Groetjes,

Michèle

Ik leg Fabienne wel even in bed tussen de middag. Als ze na 1 uurtje nog niet slaapt, haal ik haar uit bed. Het is een beetje 50/50 van wel/niet slapen.

Mijn hart smelt ook hoor als ze zegt; mamma lief en over mijn arm aait om tot vervolgens weeraan de staart van de poes trekken. Poes is ook lief?!

Gr Esther

Oh das op de creche wel dat 50/50 maar thuis ligt ze nog in een ledikant en slaapt ze dus wel zo 1.5 a 2 uur. Meestal haal ik haar er na 2 uur zo ie zo uit want anders is het 's avonds bal.

Groetjes,

Michèle

ja hoor, heel herkenbaar! Het liefst heel de dag met mama (of papa of oma) op stap. Hahaha… Michele: ik hoor het Nora ook heel de dag zeggen: Doe jij? Is dat? Nora ook? Is mama nou? Vaak ga ik lekker met haat mee of kletsen we ven, maar soms komt het niet uit. In dat geval pak ik haar er even bij, vraag haar aandacht en zeg dat mama nu even niet gaat spelen, omdat ze iets anders doet. Na oneindig veel gewoon nee zeggen als het niet uitkwam en zo nooit aan jezelf toe te komen zonder een huilend kind, werkt dit verrassend goed.

Nou kan Nora redelijk goed zelf spelen, dus als ze niet te moe is, gaat het niet heel de dag door met aandacht vragen. Soms moet ik haar wel even een suggestie geven over wat ze kan gaan doen.

Liefs!

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers