Peuter groeimelk

Ja ja, de veelbesproken peuter groeimelk
Ik ben lid van een nieuwsbrief voor diëtisten, en wordt zo op de hoogte gehouden van de ontwikkelingn in voedingsland.

Zo ook hoorde ik het volgende over de peuter groeimelk, waar jullie wellicht wel inn geïnteresseerd zijn. Het is uiteraard geen reclame, maar meer informatief.

Nutrilon Groeimelk geoptimaliseerd op advies (para)medici

Op advies van medische professionals heeft Nutricia haar Nutrilon Groeimelk range aangepast. Hierdoor sluiten de producten nog beter aan bij de voedingsgewoonte van 1- tot 3-jarigen. Nutrilon Dreumesmelk 4, voorheen Groeimelk 1+, is verkrijgbaar in de smaken naturel en vanille. Nutrilon Peutermelk 5, voorheen Groeimelk 2+, bevat nu ongeveer evenveel calorieën als halfvolle melk. Deze groeimelk heeft een neutrale smaak.
Uit onderzoek1,2 blijkt dat kinderen vanaf 2 jaar teveel calorieën gebruiken. Daarom is op advies van kinderartsen en diëtisten het caloriegehalte van Nutrilon Peutermelk verlaagd. Met 50 kcal per 100 ml bevat Nutrilon Peutermelk nu ongeveer evenveel calorieën als halfvolle melk. Hiermee sluit Peutermelk nog beter aan bij de voedingsgewoonte van een peuter.
Dreumesmelk en Peutermelk hebben nu beide een neutrale smaak, zodat kinderen niet teveel wennen aan zoete smaken en is de overgang naar koemelk gemakkelijker.
Dreumesen en peuters hebben andere voedingsbehoeften dan volwassenen. Ze hebben vier keer zo veel calcium, veertien keer zo veel vitamine D en vijf keer zo veel ijzer nodig per kg lichaamsgewicht. Uit onderzoek1,2,3 blijkt echter dat de inname van ijzer en vitamine D aan de lage kant is. Peuters krijgen per dag 6,3 mg ijzer binnen terwijl de Gezondheidsraad 7 mg aanbeveelt. Ook krijgt 40% geen vitamine D druppels4.
De Artsen Jeugdgezondheidszorg Nederland hebben in februari dit jaar hun bezorgdheid geuit over de te lage inname van ijzer van peuters. Zij raden voor kinderen met een niet gevarieerde voeding een speciale peutermelk aan, zodat de inname van ijzer voldoende is5. Bovendien krijgen peuters van 2 jaar vaak te veel calorieën binnen, onder andere doordat ze veel energierijke melkdranken drinken1,2,3,6.
Meer informatie vind je op op de site Nutricia voor professionals.

Referenties:

1.   www.voedingscentrum.nl

2.   Ocké M.C. et al. (2008) RIVM Report 350070001/2008 

3.   Hulshof K.F.A.M. et al. (2002) Rapport V4473 

4.   L'Hoir M.P. et al. (2009) TNO rapport KvL/P&Z/2009.017 

5.   AJN (5 februari 2011),  Jeugdgezondheidszorg: ‘een gigantisch effect voor een prikkie’

6.   Internonderzoek Nutricia 2011

Liefs, Anne

Ik zag de reclame van de week voor nutrilon 4 en 5 en het eerste dat ik dacht was kassa. Ik bedoel als ik zo over het algemeen hoor wat onze kindjes (ikkeben kindjes) binnen krijgen dan doen wij het volgens mij prima. Er zullen ook best ouders zijn die hun kinderen een stuk ongezonder te eten geven, maar geloof me dat zijn niet de ouders die dit gaan kopen voor hun kinderen. Volgens mij als jij je kind gewoon volgens de schijf van 5 te eten geeft is dit helemaal geen noodzaak. Maar das mijn mening.

Groetjes,

Michèle

@ Michele: Amen!

Moppie krijgt die melk wel omdat ik gewone melk liever niet geef en zij dus de hypoallergene variant krijgt maar als ik dit lees zie ik niet heel veel meer waarde. De smaak is het zelfde, het aantal calorieen alleen zit er eea aan toegevoegd wat mijn kindje ook al zo in haar voeding krijgt…

Inderdaad, ook mijn mening is geldklopperij… Sylvie krijgt gewoon normale halfvolle melk. En daar doet ze het prima op.

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

Grappig die reactie, ik ben het er ook volledig mee eens, dat het geldklopperij is! Zeker als je kindje goed gevarieerd eet (zoals de meeste kindjes hier).

Ik dacht alleen dat het misschien leuk was om te weten, zeker gezien de eerdere discussies over dat het zoeter zou zijn (en dat klopt ook!)

Liefs, Anne

@ moppiesmamma jij kaart nu een reden aan waarvan ik zeg dat is aantoonbaar dat je dan je kind geen gewone melk geeft. Maar verder allemaal kloppen.

@ Anne wij mamma’s voelen dat toch op hun water

Groetjes,

Michèle

Mijn kleine doet het hier ook prima op gewone halfvolle melk.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

wel interesant om te lezen Anne, maar ik geef rico halfvolle melk (2 keer per dag een kopje) en dat vind ik wel genoeg, bij meer gaat hij spugen,
daarnaast geef ik voor de extra vitamines die hij nog tekort komt vanwege zijn slechte eten de laatste mnden gewoon vitamine van dagravit bij (multi compleet vanaf 2 jaar)
verder eet hij regelmatig worst of kaas, ipv koek of snoep, (moet ie weinig van hebben) en fruit vind hij ook erg lekker (vooral druiven, waar hij nu net diarree van krijgt damn!!)

Toch interessant om te weten!
Jasper gebruikt nog Friso Allergycare, dat is tot 2 jaar. Dus voorzichtig aan introduceren we weer wat meer producten waar melk in zit, maar gewone melk wil ie echt niet drinken… die speciale voeding heeft ook zo een andere smaak!
Ik wilde dus inderdaad voor de overstap naar gewone melk, wat zo dus niet lijkt te lukken, maar peutergroeimelk gaan proberen. Zeker zodat ie uiteindelijk wel voldoende calcium binnenkrijgt. Wel heel fijn te weten dat ze de calorieen wat hebben aangepast en de smaak neutraler hebben gemaakt, hopelijk gaat het dan op die manier toch lukken om jasper aan de gewone melk te krijgen!

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Ik dacht al dat ik apart was met gewone halfvolle melk. En ik vroeg me ook af waarom ik die ander dan zou moeten kopen.

En net wat er al gezegd is eten zover ik het lees op het forum onze kinderen leeker en gevarieerd

al die peutermelk vind ik geldklopperij, owen drinkt vaanf dat die 11 mnd is gewonen halfvolle melk.
wel geprobeerd die melk toen die 11 mnd was natuurlijk maar hij moest het niet hij vond het vies…

Al die dingen als peutermelk, groeimelk, pyjamapapje etc, heb ik altijd pure onzin gevonden. Pure marketing-trucjes! Wat de anderen ook zeggen: gewoon ongeveer schijf van 5 aanhouden en zo gevarieerd mogelijk te eten geven en dan heb je al tijd gekke toestandjes niet nodig.

Groetekes, Sje

Goh, dadelijk zitten ze aan peutermelk 20+ als ze zo doorgaan. Ik zie het nut ook niet van die nieuwe producten. Ik geef Eva overigens wel peutermelk en dat bevalt me prima. Ze lust wel gewone, of ze drinkt Optimel (waarschijnlijk door de zoetstoffen nóg slechter) en dat gaat prima. Wij gebruiken de peutermelk alleen voor in de pap en vooral omdat wij zelf geen melk drinken en het anders snel vies wordt. Ik drink bij uitzondering kakelverse melk, maar walg van melk die iets ouder is. Eva maakt het waarschijnlijk weinig uit, het is meer mijn eigen afkeer van melk denk ik…Die extra calorietjes vind ik ook niet erg, het is maar een klein vrouwtje en ik denk niet dat dik worden daar in zit. Maar peutermelk 4…nee, die ga ik ook niet kopen!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Zojuist het eerste pak peutermelk in huis gehaald!
Vanaf zaterdag gaan we voorzichtig uitproberen hoe hij erop reageert en of ie het wel wil drinken. Morgen hebben we hele dag bruiloft dus voor de zekerheid wacht ik nog een dagje, straks raakt ie er van aan de dunne ofzo… lijkt me voor morgen niet zo handig, hihi… Ik hoop dat het voor ons een handige overstap is naar de gewone melk!

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers