Peuter geitenmelk

Ik kreeg een tip over peuter geitenmelk, van Nanny-care.
Geitenmelk in poedervorm. Ik denk eraan om daar naar over te stappen maar vroeg me af of hier moeders zijn die hun kindjes geitenmelk (hebben ge) geven?
Kan ik bij overstappen naar geitenmelk nog ‘problemen’ verwachtten zoals b.v. allergische reacties, darmkrampen of gaat het overstappen juist heel gemakkelijk?
Of misschien zijn er wel mama’s die zelf geitenmelk gebruiken ipv gewone melk?

Kortom wie heeft er ervaring mee en kan me er iets meer over vertellen?

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

geen idee ook nog nooit van gehoord lees met je mee
ben eigenlijk ook wel benieuwd …

trotse mama van twee pracht boys van 5 en 3 jaar en zwanger van ons derde wonder

Wat voor soort allergie heeft je zoontje?
Heeft hij koemelkallergie, of is hij lactose-intolerant?

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Ik geef mijn dochter wel eens geitenmelk, maar niet de poedervorm, maar verse melk (wel gekookt hoor) Mijn dochter reageert er veel beter op dan op koemelk! Veel Afrikanen zijn lactose intollerant, ik kan haar hier niet testen, maar als ze veel (koe)melk heeft gedronken/ pap gegeten etc heeft ze snel dunne onlasting, met de geitenmelk een stuk minder, ze moet trouwens wel even aan de smaak wennen, nu maak ik er ook wel eens verse kaas van, vind ze ook heerlijk! Succes met je keuze iig! Anders gewoon even CB bellen lijkt me!

Wat grappig ik kreeg vandaag precies dezelfde tip! Van Stefan Kleintjes, kindervoedingsdietist. Ik zocht contact met hem omdat moppie wel wat meer mag groeien dus met de vraag wat zou ik nog meer kunnen geven en meteen hoe ga ik de borstvoeding afbouwen. Hij gaf aan dat ik ipv koemelk (ik heb daar wat tegen zelf) ook geitenmelk van Nannycare of gewoon volle kwark en volle yogurt zou kunnen geven.
Zal wel goed zijn dan toch?
Ik ga trouwens denk ik eerst maar met de kwark en yogurt aan de slag. Ik weet het dat is ook van koemelk gemaakt maar de eiwitten zijn anders en daardoor beter te verteren.

Ben benieuwd hoe jullie het vinden!

groetjes,
Wendy

Jasper heeft idd koemelkallergie, vandaar het idee om aan de geitenmelk te beginnen. Maar ik heb ook wel eens gehoord dat geitenmelk qua samenstelling wel veel op koemelk lijkt en daarom geen goede vervanger is voor kinderen met een koemelk allergie. Dus twijfelde erover. Vooral omdat het nu zo goed gaat en ik met andere voeding/melk niet allelei klachten wil aanwakkeren. Maar Wendy, als de kindervoedingsdietiste het zelfs al voorsteld, dan zal het zeker wel goed zijn, dat steld me wel gerust!

@mama van Jada, fijn te lezen dat je een duidelijk verschil merkt, Jasper had naast tal van andere klachten ook vooral darmproblemen bij de koemelk, dus dat je dat herkend bij jouw dochter en het bij haar met geitenmelk beter is ook prettig om te weten!

Ik denk overigens dat het wennen aan de smaak niet zo’n probleem zal zijn, aangezien de koemelkvrijevoeding echt onwijs smerig is…(jasper vind het heerlijk). Ik zag trouwens bij C1000 Yoghurt en Vanillevla van Geitenmelk, dat zou ik dan ook kunnen proberen, krijgt Jasper eindelijk eens toetjes!! Maar ik zal eerst eens een weekje met de Nannycare peutermelk beginnen en eens kijken hoe hij daar op reageert.

Bedankt allemaal, wordt vervolgt…

Groetjes Carolien.

Het klopt wat je zegt:
Geitenmelk lijkt qua samenstelling heel veel op koemelk en is daarom geen goede vervanger voor koemelk, niet doen dus!!

Je kindje kan ook lactose-intolerant zijn, en dan kan geitenmelk wel (heel ander verhaal)…

Wat wel kan is soja-melk, vanaf 9 maanden/ 1 jaar. Dist kan dus wel bij Jasper.

Seth gebruikt ook sojaproducten, o.a. de sojamelk, yoghurt en vla.

Liefs, Anne

Wat apart want de kinderdiëtist zei juist dat geitenmelk heel erg op borstvoeding lijkt…hmmm…misschien toch even een professional raadplegen?
Succes iig!
groetjes,
Wendy

In geitenmelk zitten bijna dezelfde soort eiwitten als in koemelk, en deze zitten ook in geitenmelk, alleen in andere verhoudingen.

Ik heb dit gehad op mijn opleiding
Liefs, Anne

Hi hi ok overtuigd!

Oke, dus dat die geitenmelk op koemelk lijkt klopt dus wel…
@ Wendy; heeft jouw kleine ook koemelkallergie? Omdat je wel kwark en yoghurt geeft? Of is het puur voor de overgang van borstvoeding naar geitenmelk, dan zou het advies van de kinderdietiste daarmee te maken hebben en niet zozeer met een allergie? In borstvoeding zit natuurlijk ook koemelkstoffen, tenzij je zelf een koemelkvrijdieet volgt.

@Anne; Ik heb nooit soja durven geven, omdat mij altijd is verteld dat kinderen met een koemelkallergie ook grote kans hebben op het ontwikkelen van een soja-allergie. Voor zover ik wist was dit ook geen goed alternatief. Misschien weet jij hoe dit zit?

Kortom ik ben weer aan het twijfelen… Wat is nu echt een goed alternatief zodat hij wel zijn calcium e.d. krijgt. Kan natuurlijk nog een tijd doorgaan met de speciale flesvoeding, maar ja, daar zal hij toch ook eens van af moeten…

Groetjes Carolien.

Tot een ongeveer een jaar is de kans dat ze een allergie ontwikkelen tegen soja groot (5-20%), als je het dan gaat gebruiken.
Na een jaar kan je het gaan proberen, en is de kans veel kleiner dat ze het ontwikkelen.

Zelf geef ik Seth 's ochtends 1 glas appelsientje Calcium+ (hierbij geef ik dan ook de vit D druppels, dan wordt de calcium beter opgenomen)
In de middag krijgt hij 1 glas sojamelk (een smaakje bosvruchten, banaan ect.)
En in de avond krijgt hij als toetje een schaaltje sojavla of yoghurt (yofu).

Als ik jou was, zou ik deze informtie even met een dietist bespreken, zodat zij je kan vertellen hoe je het beste over kunt stappen.
Liefs, Anne

Ja dat lijk me nu idd ook verstandig!
We hebben nooit een dietiste gehad, liep allemaal via de kinderarts, maar ik zal haar naar een verwijzing vragen. Nu we wat veranderen willen met de voeding is het idd wel handiger dan zelf maar wat expirimenteren. Jasper heeft wel meer dingen qua voeding waar hij op reageert, en de sinasappelsap heb ik altijd vermeden omdat dat weer slecht zou zijn bij eczeem waar Jasper ook last van heeft. Al typende kom ik er inderdaad achter dat het best wel ingewikkeld is…toch tijd voor de dietiste dus!

Bedankt voor de adviezen!
Groetjes Carolien.

Haha, graag gedaan!

Ja, dan kan je gewoon al je vragen stellen, en krijg je meer duidelijkheid dan ik je zo kan geven.
Dan hoop ik dat je alle veranderingen goed kan doorvoeren, en dat Jasper er goed op reageerd!

Ben wel benieuwd, als je geweest bent, laat je dat nog even weten?

Liefs, Anne