Petechie?

Mijn mannetje heeft allemaal gekke vlekjes, knal rood, niet wegdrukbaar.
Kunnen dit Petechie zijn?
Hij heeft verder gewoon wat verhoging maar verder geen koorts. Wel heeft hij sinds vandaag pufjes gekregen vanwege benauwdheid, vooral in de nacht.
Hebben jullie hier ook eens mee te maken gehad bij jullie kinderen, en kan het buiten hersenvliesontsteking ook op iets anders duiden?
Ik ben misschien iets te overbezorgd, of juist niet, maar nu ik dit ondekt heb, blijft het in mijn hoofd. Ik weet niet hoe ik hier een foto bij kan plaatsen, maar ik heb zonet een foto van 1 van de vlekken gemaakt…
Ik hoor graag de reacties …

Nathanael is van 10-06-09

Precies, dat had ik ook al bedacht. Ik zei net tegen mijn broertje, dat ik straks desnoods ff de HAP bel, al is het alleen voor advies.

Bij verdenking op hersenvliesontsteking denk ik dat je direct
de eerste hulp mag bellen.

Die kun je sowieso natuurlijk bellen om even te overleggen.
Ze hebben er daar meer verstand van dan wij hier.

M.

Hersenvliesontsteking denk ik niet dat dat het is. Daarbij zou je ook al gauw hoge koorts hebben en of stijve nek, en dat heeft ie geen van beide.
Wel kan het evt nog in het ergste geval leukemie of een andere ziekte zijn, althans heb ik ook maar gelezen, maar goed ik zal straks wel even met de HAP bellen inderdaad, want inderdaad, die weten er meer van.

Nee, niet geweest, wel even gebeld. Ze zeiden dat als hij verder geen hoge koorts heeft en verder gewoon actief is ( wat hij eigenlijk altijd is, ookal is hij super ziek ) dan is er tot zover niks aan de hand. ( geen ernstige ziekte als hersenvliesontsteking ) Maar dat wist ik eigenlijk al wel. Wel moet ik de vlekken goed in de gaten houden, en mocht zijn conditie wel opeens verminderen, direct aan de bel trekken.
Ik keek vanmorgen, en ze zitten er nog wel, dus maar even aanzien hoe het vandaag gaat. Voor het zelfde geld is het helemaal niks, maar toch wel belangrijk om hem maar even goed in de gaten te houden.

Toch ook vanmorgen de huisarts even ingelicht, die vertrouwde het niet en we moesten vrij direct komen.
Dus hup, snel in de kleren, en richting de huisarts.
Gelukkig viel het tot nu toe mee, niks om druk om te maken, maar wel goed in de gaten houden.
Mocht hij er meer bij krijgen, dan direct weer bellen en dan moeten ze toch onderzoek gaan doen wat dat te betekenen heeft en waarom hij die vlekjes ( bloedinkjes ) heeft.
Hij heeft 2 grotere bloedinkjes, op zn pols en schouder en voor de rest relatief kleine plekjes, maar ook als die groter werden moest ik direct bellen.
Dus we wachten het af, hopen dat ze gewoon weer wegtrekken ipv dat er meer bijkomen.

altijd het zelfde gezeik met die doktoren he. gewoon alles uitsluiten met dit soort vlekken, desnoods bloedprikken. alles gewoon conroleren is toch niet gezond dat je zo’n plekken heb die lijken op bloedinkjes! hier zijn ze ook al zo laks altijd. je bent als ouder gewoon doodbezorgd, en volgens mij is dat al rede nr 1 om het serieus te nemen! trouwens, die bloedinkjes kunnen duiden op te weinig bloedplaatjes , ken iemand die dat gehad heeft, maar dat duidt niet altijd weer op hersenvliesontsteking hoor. kan ook heel wat anders zijn.

Gewijzigd door - MamavanRico op 31 Jan 2012 13:30:06

Klopt hoor, en nee de huisarts heeft verder niet veel gezegd, alleen dat hij niet dacht dat er echt wat was.
Niet dat ik daar wat aan heb, en mijn ventje al helemaal niet, maar goed, ik heb net ook tegen een kennis gezegd waar wij vaak komen, dat als et erger word, of weet ik het wat dat ik sws gewoon zonder te bellen naar de eerste hulp ga. Beetje jammer want mn broertje is vandaag jarig, maar toch, ik wil gewoon weten wat het te betekenen heeft. Het moet toch ergens vandaan komen zou je zeggen?
Zostraks even getempt en hij heeft nu wel koorts ( 38.0 ) dus nog net tussen verhoging en koorts in zullen we maar zeggen.
Ik zal straks nog even controleren, Volgens de Ha was de vlek op zn schouder een schaving, dat ie ergens tegen aan was geknald, maar ik weet zeker dat het niet zo is, want als meneertje valt huilt ie om de haveklap, en het lijkt me toch meer een bloedinkje in zn lichaam dan een schaafplekje. Het kan inderdaad vanalles zijn, of juist toch helemaal niets, maar dan alsnog wil ik het graag weten… Hij heeft ook allemaal simpele rode vlekken op zn rug, bovenop de huid zeg maar, volgens de ha was dat vanwege droge huid, maar ook dat klopt na mijn idee niet want ik smeer hem elke avond in met olie en hij heeft idd wel gauw een droge huid maar dat kan je dan merken aan schraalheid ipv gewoon zachte huid.
Ach niet vertrouwen is gewoon gaan denk ik nu… Irritant dat ze alles maar gewoon met een korreltje zout nemen, terwijl ik als ouder me ongerust maak…
Zij werken maar zoveel uur op een dag en ik zit er 24uur mee.

Vanavond met mannetje in het ziekenhuis gezeten…
Toch naar de eerste hulp gegaan, omdat de vlekjes zich uitspreidde naar gezicht en in zijn mond/lip.
Direct werd alles in gang gezet, eerst door een arts gezien, en vervolgens moesten we door naar de kinderarts die hem nog goed onderzocht en mij mijn verhaal liet doen.
Ze zei dat het inderdaad petechie waren, en hebben bloedonderzoek gedaan.
Hersenvliesontsteking was het zowieso niet, omdat hij dus de verdere symptomen zoals stijve nek etc niet had, en daarvoor te levendig was/is, maar het zou kunnen dat hij de weinig bloedplaatjes had waarna die vlekjes zijn ontstaan.
Maar uit bloedonderzoek is verder niks gebleken en alles was goed, en uiteindelijk konden we na 4 lange uren in het ziekenhuis gelukkig weer samen naar huis.
Wel is er afgesproken, dat stel hij word opeens wel erg ziek, koorts, of ik vertrouw het als moeder niet, dan kon ik direct het ziekenhuis bellen ipv eerst de huisarts.
Zowieso vrijdag bellen ze mij om te vragen hoe het gaat, en wat we verder evt nog moeten doen, of hij nog weer terug moet komen, of dat we het hierbij laten als het goed gaat.
Mannetje is rustig gaan slapen, hij was natuurlijk ook doodmoe ( waren om 12u pas thuis vanavond ) dus hopelijk slaapt hij rustig door vannacht, en kunnen we morgen weer met een frisse start beginnen.
Helaas heeft hij sinds vanavond wel diarree erbij gekregen, dus hopen dat dat bij 1 blijft en niet nog een buikgriep erbij krijgt oid…
Ik duik ook zo lekker mn bed in, heb het ook wel weer gezien voor vandaag!
Ben iedergeval erg gerustgesteld dat ze naar me hebben geluisterd en dat er voor zover gewoon niks ernstigs is uitgekomen.

Fijn dat jullie nog zo goed gezien zijn in het ziekenhuis.
Ondanks alle commotie misschien wel een hele geruststelling.

Gek is, we hebben het hier over die vlekjes, sta ik vanochtend zelf ineens op met van die vlekjes op mijn bovenbeen. Het is maar op een klein stuk, maar ik houd het toch maar even in de gaten.

Liefs, Anne

Lilypie Fourth Birthday tickers

ja dat zei ik inderdaad al he, die weinige bloedplaatjes…
maargoed daar zou toch een reden voor moeten zijn? misschien iets met een onderliggend virus / bacterie / ontsteking of whatever te maken? hebben ze bloed geprikt?
want ik vind dit toc h zorgwekkend…

Ze hebben bloed geprikt, inderdaad voor die te weinige bloedplaatjes, maar het was allemaal goed, dus dat was het niet.
Dus zal inderdaad gewoon een onderliggende infectie zijn ofzo, wat de vlekjes veroorzaakt heeft. Ik keek vanmorgen iedergeval even op zijn pols, en het trekt wel weer weg gelukkig!
Diarree heeft ie tot zover ook niet meer gehad, maar hij is nog wel steeds gauw moe!
Morgen heb ik belafspr met het ziekenhuis, en dan even verder overleggen of ze hem nog eens willen zien of wat de bedoeling verder is.
Hij is verder gewoon nog steeds vrolijk alleen vanwege de moeheid wel snel geirriteerd en huilerig.
We zullen zien morgen hoe en wat het ziekenhuis verder zegt, en of we het hierbij laten omdat het wel wat wegtrekt of dat ze hem toch nog een keer willen zien.
Hij drinkt verder nog niet veel, maar eten gaat opzich wel goed, alleen het warme eten nog niet zo, vanwege blaren in zijn mond. Ik kon/mocht vandaag niet in zijn mond kijken, opzich logisch na de hectiek in het ziekenhuis ( lees: met 4 man moesten we hem vasthouden om de bloed af te nemen, en de vlekjes te bekijken ) maar we horen het morgen wel…

@Anne, inderdaad even goed in de gaten houden! Een vriendin van mij vertelde woensdag dat ze ook al maanden die vlekken had, overal op haar lichaam, maar dat ze niet naar de huisarts durfde, tot iemand tegen haar zei dat ze het toch moest laten checken omdat het ook leukemie kon zijn. Gelukkig is het niets, behalve infectie en heeft ze nu prednison gekregen. Maar haar vlekken waren wel wat groter en werden wat korsterig ( eind vd waterpokstadium zeg maar )
Dus inderdaad, in de gaten houden en anders voor de zekerheid gewoon naar de huisarts gaan. Heb je er verder geen klachten bij?

Nee, het lijkt ook alweer weg te trekken. Normaal had ik er ook niet bij stil gestaan, maar nu wel omdat ik dit ook hier las.
Het zal dus wel niets zijn.

Fijn dat de vlekken wat weg lijken te trekken! Wel naar dat hij nog zo ziekig is. Hoop dat hij zich snel weer wat beter voelt! Goed wel, dat ze het goed in de gaten houden in het zieken huis. Succes morgen!

Liefs, Anne

Lilypie Fourth Birthday tickers

jeetje heftig hoor, en ja bloedprikken… pff, denk dat het hier idem zou zijn hoor, ook met benevelen waren we met 5en om m vast te houden.
fijn dat zn bloed iig verder goed was… toch vind ik het vreemd. ik bedoel. het gaat wel om een bloeding, heeft het niks met trombose te maken?? of dat hebben ze natuurlijk ook geprikt. logisch ook

@Lalala: ook al? joh! ook hetzelfde als wat nathanaelmyboy beschrijft?

@mamavanrico, nee ze hadden alleen op bloedplaatjes geprikt. Dus dat weet ik verder niet, Maar ik baal wel enorm, want vrijdag zouden ze me bellen, maar geen denken aan dat ik telefoon krijg van het ziekenhuis.
Ik ben ook vandaag pas thuis gekomen, maar ik bel morgen wel even heen.
Vind dit echt niet netjes …
Het gaat buiten hoesten om en wat verkouden en hele vieze oortjes, prima met mn ventje hoor, maar dan alsnog, afspraak is afspraak…

Zelf een ongelukje gehad dit weekend, aangezien het erg glad was, stap ik uit de auto die ongeveer een meter van een greppeltje afstond, glij ik zo uit in de greppel met mn rug op een betonnen buis… AU!
Verder geen blauwe plek te vinden, maar het doet onwijs veel zeer, dus zal wel een kleine inwendige kneuzing zijn ofzo…

Maar gooed, wat ik al zei het gaat nu gelukkig weer beter met mn ventje, dus daar ben ik al erg blij om!
Heb een vriendin die toevallig ook in dat zkh werkt gevraagd of zij morgen even in Nathanael zijn dossier wil kijken of daar evt iets over het hoofd gezien is ofzo, want inderdaad, het is en blijft vreemd. Je zou ook zeggen dat het er niet voor niets komt / ontstaat…
En morgenochtend zelf maar even achter het ziekenhuis aanbellen…

Lees dit nu pas, maar ik wilde je even vertellen dat mijn dochter dat ook heeft gehad toen ze ongeveer een jaar was en ik schrok me ook helemaal wild. Bij haar bleek het gelukkig gewoon door een virusinfectie te komen en is diezelfde week weer helemaal weg getrokken. Ik hoop dat het bij jullie ook het geval is. Hoe gaat het nu met hem? en met jou natuurlijk je ongelukje?

mama1980

Lilypie Third Birthday tickers

vlekjes zijn weer helemaal weg getrokken gelukkig. vanavond was hij wel weer erg benauwd, maar morgenochtend sws al een afspraak voor hem en voor mezelf.
met mijn rug gaat het wel goed opzich, heb nog wel wat pijn maar voor de rest valt het allemaal best mee.
nu zit ik met mn knie, waar mn boef gisteravond keihard met zn kin/tanden tegen aan is geknald, ook dat zal wel meevallen maar morgen toch maar even laten zien door de huisarts.