Passief op de speelmat

Voor een prikkie kocht ik gisteren een speelmat voor Julia. Ik dacht dat ze dat wel leuk zou vinden. Het is een mat van Nijntje en er zitten 10 speeldingetjes op, o.a. een koe met een belletje, een knispervlinder, een kat met een piepstaart en een rammelbeestje. Soms legde ik haar op het boxkleed, zodat ze lekker kon rollen (proberen) en kon spelen. Ze bleef dan altijd liggen. Ze lag gewoon met iets te spelen. Nu dacht ik: ‘Als ik haar op die mat leg, gaat ze misschien echt op ontdekking uit!’ en dus legde ik haar er net op. Ze lag op haar buikje en speelde even met de koe, maar toen werd ze topzwaar, rolde ze op haar ruggetje en dat was het. Ze bleef passief liggen en deed niets met de speeltjes. Ze speelt alleen nog met speeltjes die je echt in haar hand geeft of als je ze voor haar houdt. Ze pakt ze dan aan, maar ze kan bv nog niet zelf iets oppakken. Ze snapt ook nog helemaal niet dat ze met die verschillende dingen kan spelen en dat ze daar dus heen kan rollen. Ze doet niks als ze op zo’n kleed ligt, behalve liggen. Terwijl er op de doos staat ‘vanaf 3 maanden’. Het valt me op dat Julia gewoon erg weinig speelt met ‘moeilijke dingen’. Zo hebben we een Vitech Kiekeboebal die vanaf 3 maanden is. Ze moet dan op een knop drukken en dan komt er een beestje uit de bal. Maar ze snapt er niks van en kijkt er niet naar om. Ze drukt ook nooit op knopjes op het activitybord in de box, ze draait niet aan schijfjes…kortom: ze doet wel weinig vind ik. Ze is erg alert en bij de pinken, daar ligt het niet aan. Maar ze is wat passief met ontdekken van nieuwe mogelijkheden. Vanaf wanneer snapten jullie kindjes dat je kunt spelen op zo’n kleed en aan knopjes kunt schuiven enzo? En wat kan ik meer doen dan het haar voordoen en stimuleren door het haar aan te bieden?

Groetjes Rainbow, trotse mama

wij hebben pas activiteitenbord in de box gedaan met ruim 6 maanden… dus nu net 2 weken. Ik vond zelf ook dat Jurian passief leek maar dit schijnt ook te maken hebben met het inbakeren… ze doen het gewoon op hun gemakkie… en het komt echt wel goed!

Sommige kindjes zijn snel… sommige niet (papa was hier ook niet snel)…

Blijven prikkelen en voor je het weet kan ze alles …
wat ook is … het is nieuw … jullie meisje wil misschien eerst de kat uit de boom kijken voor ze zelf aan de slag gaat…?! je schrikt je toch rot als je op een knopje duw en er komt opeens een beest uit of geluid

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ja, misschien is het allemaal nog te veel? Ze is meer een kindje dat rond kijkt mensen volgt en observeert…En kletsen doet ze ook veel, net als mama! Ik denk dat we nog even moeten wachten met de knopjes-spelletjes en haar gewoon lekker moeten laten spelen met de rammelaar enzo. Dat vindt ze wel leuk. Al is ze vrij snel uitgespeeld hoor, dan raakt ze verveeld en wil ze ander entertainment! Net heeft ze gewoon liggen spelen met een knisperboekje dat ze helemaal platknijpt. Zoiets doet ze wel! Gewoon rustig aan dan misschien, misschien wil ik wel te veel? Arm kind. Die wordt misschien helemaal gek van al die rommel in haar domein (lees: box)?

We zijn nu aan het uitbakeren. Dat gaat re-de-lijk. Ze ligt er nu met 1 armpje uit, vannacht gaat ze voor het eerst 's nachts slapen met 1 armpje los. Nadeel is wel dat ze dan steeds haar speen uit maait, want ze blijft gewoon druk! Dat is voor haar al spannend genoeg, slapen zonder doek. Die enge kiekeboe-pop uit dat balletje komt dan nog wel! Is vrij eng inderdaad, hoe verzinnen ze het eigenlijk?

Niet te veel in haar box leggen he rainbow. Ze kunnen geen keuzes maken nog op deze leeftijd en draaien dol dan. Enne Morgan is meer van het overleven. Alles wordt eerst een hapje van genomen ook het knisperboek. Enne als ik har op haar buik leg in haar jungle kijkt ze ook alleen maar in de spiegel en verder niks. Op haar rug speelt ze wel met de tijger en de vlinders maar meer ook niet. Ja naar buiten kijken en naar de poezen vind ze geweldig. Enne ze verteld alles. Zo heeft zij twee weken terug de brand bij de overburen ontdekt. Ze kreeg de fles maar ze wilde niet ze bleef maar draaien en naar buiten kijken, dus ik ook kijken ja toen zagen we rook en vlammen. Dus haar er maar voor gezet en de brandweer gebeld en daarna at ze wel, maar ze moest wel vlammen kijken… klein

Groetjes,

Michèle

hoihoi,

Joey speelt op het activiteitenkleed ook nog niet echt… Hij wil absoluut niet op zijn buik liggen, en als hij de rug ligt pakt hij wel de speeltjes die boven hem hangen vast. Als ik hem iets in zijn handjes geef proeft hij gelijk even wat het is, en zwaait het ding dan keihard weer uit zijn handjes.
Ik ben al weken opzoek naar een rammelaar zoals ik die van vroeger ken… Een soort sambabal, maar dan klein. Ik kan hem nergens vinden. De meeste andere speeltjes die hij heeft zijn te zwaar of moeilijk vast te houden. Weet iemand waar ik een kleine rammelaar kan kopen?

Groetjes Anouk

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

rico deed ook heel moeilijk met speeltjes, nu na zijn sprong pakt hij dingen die buiten zijn zicht zijn (achter hem b.v.) de box haatte hij eerst echt, krijsen gillen niks was goed kon gewoon niet goed op zijn rugje liggen zal ook wel weer met die kiss te maken ehbben gehad.
enfin…nu heb ik er dus een mobile bovengehangen waar hij BIJ kan en die pakt hij ook en steekt ze in de mond.
ik denk dat julia minder geintereseerd is in het “grijpen” (zie het oei ik groei boek) maar misschien meer in andere dingen…b.v. met kletsen of met zien. vind ze het leuker om naar dingen te kijken en is DAT ook spelen voor haar??

net wat michele al zegt niet teveel in de box… dat is echt belangrijk ook voor de ontwikkeling. En weet je wat ook zo leuk is … als je 4 dingen in de box leg. En 2 a 3 weken later haal je die eruit en leg je 4 andere dingen in de box dan lijkt het allemaal nieuw… zo kan je voor je kleine blijven afwisselen. Snap je? Je hoeft het eerste jaar echt nog niet heel de speelgoedwinkel leeg te kopen om te blijven afwisselen. Hier niet veel speelgoed maar wel elke keer afwisselen… hij onthoudt het toch niet dat hij dat 3 weken geleden ook in zijn box had liggen. En als er teveel ligt weten ze niet waar ze het zoeken moeten … dus hier eerder lege kale box dan een volle bak!

psst ik heb ook zo’n speelmat gekocht … deze neem ik mee naar vrienden / kenissen die geen kindjes hebben dus ook geen speelgoed. Is makkelijk mee te nemen en kan hij zich toch vermaken…

Aaaaa, gelukkig dat jullie kindjes ook niet zwaar actief gingen spelen. Ik dacht even dat Julia wat langzaam was met spelen, al heb ik geen reden om dat te denken. Ze stopt alles in haar mond, zelfs haar kleren en onderzoekt alle speeltjes op die manier. Verder kijkt ze inderdaad Inge naar mensen, observeert ze alles heel goed en dan gaat ze kraaien. Ze is meer een mensen-meisje, dan een speelgoed-meisje. Maar ik denk dat ik niet én een rammelaar én een mobiel én een balletje én een tuimelaartje in de box moet hebben. Wij hebben veel speelgoed gekregen, maar ze kan lang niet overal mee uit de voeten. Ik bied elke keer ongeveer hetzelfde aan, meestal de knuffeltod, een rammelaar, een knisperboekje en een bijtring. Daar speelt ze veel mee. En dan ook nog wel onder de babygym. Ik wacht het gewoon allemaal af, ze gaat vanzelf wel spelen denk ik als ik de reacties zo lees! Komt dus vanzelf goed!

Ja he, handig is zo’n ding. Hup uitrollen en klaar en ook fijn: hij kan in de was. Altijd fijn als er eens een melkmondje overheen gaat! Julia snapt alleen nog niet dat ze op iets moet drukken, zodat de staart van de kat piept en dat ze een deurtje van stof kan openmaken! Ze likt alleen maar aan de stof!

Hoi,

Ik zou ze gewoon af en toe op een vast tijd op het kleed leggen. even met d’r spelen en haar dan even alleen laten. Zoalng ze er niet verselijk gaat brullen vind ze het schijnbaar prima. Ze is nu natuurlijk ook druk met het ontbakeren en ik zou haar niet te veel prikkelen dit ook er nog even bij te doen. Maar zo nu en dan moet je haar wel laten zien waarvoor het allemaal dient zeg maar.
En bij inbaker kindjes is een vast volgorde van dingen en momenten het beste. In dat kader is dit er nu bijgekomen en moet ze dat weer op zich laten inwerken dus zou haar langzaam aan er aan laten wennen.

groetjes

lon106

heey heey

nou kan je vertellen dat een kindje die dat wel allemaal door heeft ook lastig kan zijn want mijn kleine man vind alleen dingen leuk voor 6maanden en ouder simpele dingen niet
alleen is het meeste spul voor 6maanden niet gemaakt van zachte stoffen en dingen die geen pijn kunnen doen nick pakt alles vast drukt alle knopjes in en draait trekt en doet met alles wat en heeft een teletubbie bal en als je daar mee rolt of op slaat maakt ie geluidjes maar als die net te ver rolt horen we protest uuh uuh uuh whe whe hweeeeeeeeeeeee
dus komt vanzelf goed iedere baby gaat op zijn of haar tempo
heb ik van jullie zelf geleerd

groetjes wendy

Lilypie 1st Birthday Ticker

Nou geen zorgen rainbow. Ook morgan knijpt nog nergens in of drukt op een knopje. Ze heeft woezel en pip in de wagen en die aait ze, alleen de tovertulp heeft ze nu door van dat ie knispert. En haar mobiel zou tot 5 maanden zijn maar geniet zenog net zoveel van als 2 maanden terug. Ze kletst wel veel en kijkt ook veel. En ze pakt ook wel dingen, voornamelijk om het in haar mond te stoppen inderdaad en aan te likken, maar meer ook niet en ik vind het prima, beetje bij beetje maakt ze het zich wel eigen. We hebben geen haast

Groetjes,

Michèle