Voor een prikkie kocht ik gisteren een speelmat voor Julia. Ik dacht dat ze dat wel leuk zou vinden. Het is een mat van Nijntje en er zitten 10 speeldingetjes op, o.a. een koe met een belletje, een knispervlinder, een kat met een piepstaart en een rammelbeestje. Soms legde ik haar op het boxkleed, zodat ze lekker kon rollen (proberen) en kon spelen. Ze bleef dan altijd liggen. Ze lag gewoon met iets te spelen. Nu dacht ik: ‘Als ik haar op die mat leg, gaat ze misschien echt op ontdekking uit!’ en dus legde ik haar er net op. Ze lag op haar buikje en speelde even met de koe, maar toen werd ze topzwaar, rolde ze op haar ruggetje en dat was het. Ze bleef passief liggen en deed niets met de speeltjes. Ze speelt alleen nog met speeltjes die je echt in haar hand geeft of als je ze voor haar houdt. Ze pakt ze dan aan, maar ze kan bv nog niet zelf iets oppakken. Ze snapt ook nog helemaal niet dat ze met die verschillende dingen kan spelen en dat ze daar dus heen kan rollen. Ze doet niks als ze op zo’n kleed ligt, behalve liggen. Terwijl er op de doos staat ‘vanaf 3 maanden’. Het valt me op dat Julia gewoon erg weinig speelt met ‘moeilijke dingen’. Zo hebben we een Vitech Kiekeboebal die vanaf 3 maanden is. Ze moet dan op een knop drukken en dan komt er een beestje uit de bal. Maar ze snapt er niks van en kijkt er niet naar om. Ze drukt ook nooit op knopjes op het activitybord in de box, ze draait niet aan schijfjes…kortom: ze doet wel weinig vind ik. Ze is erg alert en bij de pinken, daar ligt het niet aan. Maar ze is wat passief met ontdekken van nieuwe mogelijkheden. Vanaf wanneer snapten jullie kindjes dat je kunt spelen op zo’n kleed en aan knopjes kunt schuiven enzo? En wat kan ik meer doen dan het haar voordoen en stimuleren door het haar aan te bieden?
Groetjes Rainbow, trotse mama