Paracetamol

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje aan jullie. Wanneer geven jullie je kindjes een paracetamol? Ons meisje (bijna 7 maanden) is flink verkouden, hoest veel, loopeusje (helder) en traanoogjes. Vanmorgen had ze nog geen koorts maar 2 uurtjes geleden (18.30uur) had ze 38,9!! Ze drinkt haar melkflessen wel goed (gelukkig hebben we dat probleem niet meer, zie andere topic van mij!) en ze heeft ook haar avondeten goed op. Verder gedraagt ze zich nagenoeg hetzelfde als normaal. Toch heb ik haar net voor het slapen een paracetamolletje gegeven, het lijkt mij dat ze daar goed op slaapt.
Maar mjn vriend is hier niet zo zeker van, hij denkt dat koorts een reden heeft en dat je je kindje moet laten uitzieken…
Heeft hij gelijk en geef ik te snel een paracetamol?
Wanneer geven jullie een paracetamol?
Groetjes Cinn.

hoi hoi…

nou wees gerust paracetamolletje kan echt geen kwaad hoor! mijn zoontje is nu 4 maanden geweest maar als hij koorts krijgt dan ook pcm hoor!

ik werk in de zorg en daar is het standaard als er iemand meer als 38 graden heeft een pcm en … dan zakt de koorts met 80%! Ach als je kind er verder geen hinder van heeft hoef het niet… maar kwaad kan het echt niet! als ik hier mijn gevoel neer moet zetten en ik jouw verhaal gelezen heb… zou ik het ook gedaan hebben!

maak je ze nog wakker voor de nacht? (denk het niet bij 7 maanden he?) … controleer wel even voor jezelf ga slapen… als je twijfelt nog even temp meten… maar hoge kans dat hij gezakt is!

enne… maar daar zal ik wel commentaar op krijgen … is hij niet gezakt dan zou ik er gerust voor de nacht nog één geven! maar volg je gevoel hierin… haha en die van je vriend

hoi mini-boy,

Bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad gewoon mijn gevoel gevolgd maar werd toch een beetje onzeker, je hoort zoveel verschillende verhalen over baby’s en paracetamol. Ik maak haar voor de nacht niet meer wakker en als ze straks nog lekker slaapt dan ga ik haar ook maar niet wakker maken denk ik…tenzij ze echt overdreven heet aanvoelt maar dat verwacht ik niet!
Nogmaals bedankt voor je reactie, soms is het wel eens lekker om je verhaal op dit forum te zetten en andermans meningen/opstekers te horen! Top!!!

Gewijzigd door - Cin77 op 28 Nov 2008 21:19:13

Wij zijn heel makkelijk met paracetamol. Niet negatief makkelijk natuurlijk, maar als ze inderdaad zo’n heel erg verkouden dag hebben dan gaan ze lekker met een zetpil hun bedje in. Slapen ze lekker op. En van een hele goede nachtrust knap je ook op!

Koorts heeft inderdaad een reden: virussen overleven bij de gewone standaard lichaamstemperatuur. Je lichaam verhoogt die temperatuur om de virussen te doden. Maar…er is niet bewezen dat kindjes sneller opgeknapt zijn als je ze hun koorts uit laat zieken.

Onze huisarts heeft gezegd: gewoon paracetamol geven om de koorts te laten zakken. Voelen ze zich beter, eten en drinken ze beter, sterken daardoor sneller aan, weerstand komt weer op goed niveau en dan zijn ze zo weer opgeknapt.

Dus nee, je geeft niet te snel paracetamol. 38,9 is koorts en bij koorts lekker altijd paracetamol geven. Onzin om je kindje onnodig ziek te laten zijn.

Groetekes, Sje

Iets anders wat je in gedachten moet houden:

Als koorts zakt met paracetamol heb je te maken met een virus.
Als koorts niet zakt met paracetamol heb je te maken met een bacteriële infectie en dan is het raadzaam om met urinemonster naar de huisarts te gaan. Urine wordt nagekeken op urineweginfectie (dat wordt nogal eens over het hoofd gezien bij die kleintjes) en je krijgt antibiotica voor de kleine mop.

Groetekes, Sje

Ik kreeg van het cb bij morgan’s eerste prikken al het advies om het in huis te halen. En toen was ze 8 weken. dus lijkt me niet dat het kwaad kan.

Groetjes,

Michèle

[img]http://b1.lilypie.com/fYq3p1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

en hoe is het nu met de kleine meid?

groetjes mini-boy

hoi hoi,

Het gaat niet zo goed met onze kleine meid op het moment! Gisteren stond ze op met 38 graden koorts wat al snel 40 graden werd. Heel veel hoestbuien, gelukkig wel goed eten, soms wat overgeven als zo’n hoestbui net na de fles was maar toch…het was maar aankwakkelen. Vanmorgen stond ze weer met koorts op 38,4gr. en toen ze haar ochtendfles ophad spuugde ze die er weer helemaal uit. Ook pakte ze haar oortjes regelmatig vast en toen was ik het beu! Ik heb de huisartsenpost gebeld en kon gelijk terecht! Ze hebben haar nagekeken en ze is gelukkig niet uitgedroogd maar ze heeft wel een ontsteking in beide (!) oortjes en een infectie aan haar bovenste luchtwegen…Heb nu een pencilinekuurtje meegekregen voor 7 dagen en daarna moet het echt over zijn. Zo niet, gelijk naar de huisarts want dan is er iets anders aan de hand met haar…
Nu ligt ze alweer een klein uurtje te slapen en ik heb het er heeeel erg moeilijk mee… Morgen maar mijn werk afbellen, dat valt ook niet mee want ik heb sinds kort een andere baan en dit zou mijn derde werkweek worden en dan gelijk afbellen…maarja mijn dochter gaat nu echt voor! Toch vind ik de combinatie werken en moeder zijn soms moeilijk (naast de leuke momenten hoor) want je wil toch een super mama zijn maar ook een goede en betrouwbare,loyale werknemer…
Maar eerst maar eens zorgen dat het met mijn klein meisje beter gaat…ik hoop dat ik jullie volgende week beter berich kan geven!!

Beterschap met je kleine meid.

Paar dingen waar je mogelijk iets aan hebt:

• tot 38,5 is verhoging, daarna is het pas koorts. Dus dat scheelt je mogelijk een hoop onrust en onzekerheid.

• als een kindje ziek is, is het beter om niet een volledige fles ineens te geven. Als je zelf ziek bent moet je ook niet denken aan een plens warme melk van 200ml die je binnen 10 minuten op “moet” drinken. Word je alleen maar beroerder van en dan zou je zelf ook de neiging hebben om het eruit te gooien. Kun je beter in 2 of 3 keer geven aan zo’n kleine mop. Dan is de kans groter dat het erin blijft.

Groetekes, Sje

Bedankt Sje. Ik heb een uur geleden ook maar 100cc aangeboden en die bleef erin, als ze direkt weer wakker wordt dan krijgt ze gewoon weer 100cc. Fruit en groentehap mag ik nu even niet geven van de arts, want dat kan het hoesten verergeren. 38 of 38,5 graden koorts is ook niet zo’n ramp maar ik vind het wel vervelend worden als het telkens stijgt naar de 40 graden…dan zijn het zo’n warme gloeilampjes!!
En weetje wat het rare is?? Voorheen dacht ik altijd pff ieder kind wordt wel eens ziek, dat komt vanzelf goed blablabla maar nu het mijn eigen kind is ben ik niet meer zo stoer…Maar ja…komt ook wel weer goed denk ik maar!!!
Ik hou jullie op de hoogte

Gewijzigd door - Cin77 op 30 Nov 2008 14:30:44

Die kleintjes kunnen heel snel hele hoge koorts krijgen en dat kan ook weer van het ene op het andere moment zakken.

Mijn moeder heeft vroeger eens in paniek aan de telefoon gehangen bij de huisartsenpraktijk dat een van ons 40 graden koorts had. De assistente vroeg “Mevrouw, was de koorts er ongeveer van het ene op het andere moment?”. Toen mijn moeder “ja” zei, zei de assistente “Dan kan het dadelijk ook weer van het ene op het andere moment weg zijn. Is helemaal niet vreemd bij die kleintjes”.

Aan die anekdote heb ik me altijd vastgehouden als onze meiden eens koorts hadden. Als een volwassene zo snel naar 40+ koorts schiet is het veel verontrustender dan dat het bij een klein kindje gebeurt.

Maar dan nog is het niet tof voor jullie dat jullie meisje zo aan het tobben is. Hopen dat ze snel wat opknapt van haar kuurtje.

Groetekes, Sje

hey cin,

dat is naar… hoe oud is jullie kindje nu?

gelukkig heb ik hier nog geen ervaring mee… maar denk dat het heel moeilijk is om aan te zien als je eigen kindje dit heeft! dat is eigenlijk al als je ziet dat je man of iemand flink beroerd is (mijn man heeft vaakt migraine) nou dan zou je ze ook graag willen helpen maar… slapen dat is het beste!!

ik hoop dat het snel beterder met haar gaat… en je heb gelijk je werk komt op de 2e plaats dat begrijpen ze op je werk ws ook wel als je het uitleg?!