Papagaaien ( alles en letterlijk alles na doen)

Hoi,

Wilde even weten hoelang de papagaai periode zo noem ik het maar gaat duren. Het is al een paar weken aan de gang.
Onze dochter bijna 3 jaar wil niets meer alleen doen. Wil echt letterlijk alles doen wat mama doet dus ook met eten enzv. Ook spelen is niet leuk meer als ik niet meedoe of als ik er niet bij zit om toe te kijken. Ik begin er al een beetje moe van te worden ( en deze week is heel erg ben ook nog ziek maar dat er buiten gelaten) Hoe maak je duidelijk dat het leuk is al die intresse en dat ze met best veel kan helpen maar dat ze niet alles kan nadoen en ze ook zelf eens moet spelen. Zoals was op hangen is echt te hoog voor haar en optillen is niet te doen. Een keer ja dat is leuk maar dan wil ze ook alles doen en daar heb ik de kracht niet voor. (letterlijk). Ze krijgt met haar verjaardag in indergeval een stofzuigertje en z’n schoonmaak karretje maar ben bang dat het niet genoeg is.

Hoe is jullie ervaring hiermee. En hoe vanaf nu er verder mee omgaan. Als iets niet mag of ze kan het echt niet zoals vleessnijden ( laat er wel indien mogelijk paprika ofzo snijden maar dat is dan niet hezelfde ) dan ontstaan er huilbuien en woedeaanvallen die wel 15 a 20 minuten kunnen aanhouden. is dit normaal?

lon106

hoi ion,

als ik eten aan het koken ben wilt lisa ook helpen. Ze gaat dan aan het aanrecht op een krukje staan en een maatkan met een spatel of iets anders erbij. Water erbij en mevrouwtje is ook aan het koken. Hetzelfde geldt ook voor lucas. Ik zet hem in de kinderstoel en geef hem een maatkan (hij vraagt er zelf al om als ik de la open doe) en geef ook de spatel of garde die hij wilt. Zo helpen ze mij met koken ieder op hun eigen manier

Ik ging vanmiddag even het onkruid tussen de tegels vandaan halen in de achtertuin. Lisa wou ook meedoen, maar dat vond ik te gevaarlijk (is een gevaarlijk ding hoor echt zo’n haakachtig iets om je onkruid te verwijderen). Afijn ik dacht weet je wat je kan mama wel helpen…! je gaat gewoon vegen met de bezem. Lisa was blij en toen wou lucas ook! hahaha was echt leuk…we gingen botsen op een gegeven moment. Maar ja kijk je kan er een spelletje van maken en dan heb je ook tevreden kinderen. Als je aan het schoonmaken bent geef je haar een droog vatendoekje zo kan ze ook afstoffen…Lisa heeft vaak mij zo geholpen.
Met stofzuigen wou ze ook helpen…ik zei altijd tegen haar je mag helpen als ik bijna klaar ben dus het laatste stukje voordat ik stofzuiger opruim. Dan gingen we altijd racen met de stofzuigerslang. Ze lag dan natuurlijk in een deuk en had ik ook een tevreden kind.

Tja en als het echt niet anders kan dat ze niet mee kan helpen…lekker boos laten zijn hoor! jij bent de baas en niet andersom. Gaat vanzelf weer over denk ik altijd maar en negeer het vaak gewoon.

Met de was ophangen kan ze toch ook de knijpers aangeven? of het wasgoed maar dan langzaam en 1 voor 1…hahaha dat is het probleem hier vaak wel…lucas wilt vaak sneller dan ik kan bijhouden! dan zeg ik ook weleens ga maar in je kamer spelen…en als hij boos wordt heeft hij eigenlijk gewoon pech…dan is hij maar fijn boos…

Gr, bianca
mama van Lisa (14-05-2003) en Lucas (31-12-2005)