Pap3

Hai dames,

Ik heb vandaag te horen gekregen dat de uitslag van mijn uitstrijkje een Pap3 is. En dat het niet best is dat ik bloedverlies heb ondanks mijn Mirena spiraal (na het vrijen). Nu moet er na de kerstvakantie een onderzoek plaatsvinden (een colposcopie) en als het de gyn niet bevalt (zeg maar) waarschijnlijkheid een biopsie.

Heeft iemand misschien ervaring met een dergelijke uitslag? Ik heb op aanraden van de gyn op de website van kwf gekeken, maar daar wordt ik nou niet echt vrolijker van…

Groetjes, Suzanne

Vergeet niet te genieten!!

Nee, daar heb ik (gelukkig) geen ervaring mee. Hopelijk heb je toch nog fijne feestdagen, ondanks het onderzoek wat nog gaat komen na de vakantie. En heel veel sterkte met het wachten, wat een onzekerheid!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ik weet niet wat pap 3 inhoud, maar ik hoop dat het meevalt.

Heel veel sterkte met alles.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

uhm
ik weet eigenlik helemaal niks van wat je zei…
wat is een pap3, colposcopie en biopsie?
ik weet dus niet of dit heel erg is allemaal… wil je het uitleggen wat er precies is? en waar had je last van enzo?

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Hoi,

ik heb ooit ook pap 3 gehad.
de colposcopie houdt in dat ze met een soort zuur de binnenkant van je baarmoederhals bekijken dat krijg je ingespoten als ze dan verdachte plekjes zien nemen ze een hapje van een van die plekje. Dat gebeurde bij mij gelijk de gynocoloog was niet erg ongerust trouwens maar de biopsie nemen ze vrijwel altijd voor de zekerheid. het zuur geeft altijd wel een plekje weer.
Het is even ongemakkelijk maar niet pijnelijk.
Na drie tot vijf werkdagen krijg je de uitslag. Als het mis is via de gynocoloog anders vaak via de huisarts.

Bij een negatieve uitslag moet je of na drie maanden of na een half jaar een nieuw uitstrijkje laten maken bij de gynacoloog en dat dan nog geloof 5 keer elk half jaar. Maar dat vond ik na drie goede uitslagen onzin. Ik heb toen aangeven weer in systeem van de ha te willen en laat het nu elk jaar testen.
Wel kan het zijn dat je de eerste keer nog een pap 3 uitslag hebt en de gynocoloog beslist dan of er weer een onderzoek moet komen.

groetjes

lon106

Gewijzigd door - lon1306 op 23 Dec 2009 17:49:35

Voor degenen die niet weten wat Pap is: dat heeft te maken met baarmoederhalskanker. Als je daar een uitstrijkje voor laat maken, wat is vanaf 30 jaar, worden de cellen beoordeeld aan de hand van de PAP-score. Pap 1 is normaal, dat had ik bv en Pap 5 KAN kanker zijn. Bij Pap 3 is er wel een afwijking in de cellen, maar dat hoeft niet per sé meteen ernstig te zijn volgens mij. Maar meer weet ik er ook niet van…

Groetjes Rainbow, trotse mama

Dank je, ladies, voor de lieve en duidelijke reacties.
Ik ben door de streptococcen b (ben draagster) en het plaatsen van de mirena (had gyn gedaan) nog steeds onder behandeling bij hem.
Hij dacht eerst dat het strep was die opspeelde, en een antibiotica kuur voorgeschreven. Heeft niet geholpen. Is alleen erger geworden. Dus nu uitslag van Pap3. Heb inmiddels met ha gesproken (is een geduldige, rustige vent die mij al heeeeeeel lang kent ) en die heeft mij gerustgesteld, in zo verre dat ik weet wat het nu in houd, en wat de stappen zijn, en zullen zijn in januari. 'T is alleen een beetje vervelend dat we nog een maand moeten wachten. Duimen dus.

Toevallig is het vandaag de verjaardag van mijn zus (overleden aan kanker toen ik 8 was)… Dus ja… allemaal een beetje raar tijdstip nu.

We gaan in ieder geval maandag heerlijk op vakantie naar het buitenland (mijn moeder woont in Suriname) naar mijn moeder… En twee dagen na terug komst gaan we meteen naar het zh voor de colcoscopie en biopsie…

Ben hier nu even gewoon een beetje gevoelig voor… dit soort zaken…

Maar dank, voor alle toelichting en lieve reacties…

Groetjes, Suzanne

Vergeet niet te genieten!!

Ondanks alles veel plezier in Suriname! Probeer toch lekker te genieten. Hou je ons op de hoogte verder?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

oke… rainbow ook bedankt voor de uitleg…
maar als je 30 bent moet je dan die uitstrijkjes maken al?
jakkie ik durf niet
haha ik mag nog 6.5 jr wachten trouwens wat zeur ik nou…

maar ik hoop echt dat het meevalt mamavansarahensophie…
mijn moeder heeft ooit vleesbomen gehad en daardoor moest hara baarmoeder en eierstokken eruit. ik weet niet of dat ook met die pap te maken heeft maar weet voor mezelf nog dat ik het zo erg vond toen en ik was nog een klein meisje maar toch herinner ik het me nog.
heel veel sterkte!

quote:
maar als je 30 bent moet je dan die uitstrijkjes maken al?

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/091211/RTYm.jpg" alt=“Lilypie Tweede Pic” width=“63” height=“80” border=“0” />[img]http://m2.lilypie.com/VLS0p1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>

Je moet niets, maar je wordt vanaf je 30e (ik meen elke vijf jaar) opgeroepen om eentje te laten maken. Het viel alles mee hoor, de assistente van m’n ha deed het. Bevallen is erger, haha.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Inderdaad, je krijgt vanaf je 30e automatisch een oproep om je hierop te laten testen. Heb zelf van het voorjaar laten testen, en was niks aan het handje. En het is echt niet pijnlijk, valt reuze mee.

Suzanne, hoop dat het allemaal meevalt en dat je toch nog wat kan genieten van alle feestdagen.

nou ik heb vaker uitstrijkjes gehad en ik vond het een hell! en ik vond bevallen niet eens zoveel erger want ik was toen het moment daar was zo verdoofd van de weeen dat ik er niks van merkte volgens mij

en nu met dat enorme litteken van onder hoef ik helemaal geen eendenbek in te krijgen
echt NIET dus! heb al last van een tampon laat staan zo’n ijzer aparaat hahaha

Haha Inge, lekker gedetailleerd verhaal…

Je hebt nog een aantal jaartjes om erover na te denken. Tegen de tijd dat je 30 bent, doen die tampons misschien al niet meer zo’n zeer en ga je misschien toch die uitstrijkjes laten maken. Het is tenslotte wel voor een heel goed doel…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

@Inge, ik vind die dingen ook terrible hoor! Ik heb het al 2x gehad, met 30 en 35 en allebei de keren (zelfs na de bevalling) was het pijnlijk vond ik. Bij mij moest ze zelfs een mini eendebek pakken, want die grote standaard bek paste er niet in. Ach gérem! Maar ja, het is wel voor je gezondheid, dus ik sleep me elke 5 jaar toch maar naar de huisarts…Brr.

Hoi hoi,

ik ben nog geen 30 (19 juli a.s. pas gelukkig ), maar heb al wel vaker een eendenbek gehad… na Nikki’s bevalling was ik ook flink gescheurd, geknipt en te strak gehecht (ja ja dat kan echt) en het duurde zelfs een jaar voordat ik weer gemeenschap kon hebben met mijn man. Altijd ook last gehad met tampons en eendenbekken dus nadien. Na de bevalling van Lisa ben ik weer gescheurd en geknipt (leuk als de verloskundige aan het hoofd verloskunde gaat vragen: wil jij het even doen, want ik weet even niet welk flapje waar aan hoort… ) en gelukkig beter gehecht, waardoor ik deze keer al na 2 maanden weer “in het zadel zat” hihi! Nu kunnen tampons en eendenbekken dus weer wel, dus ik maak me niet zo’n zorgen… ik laat het jullie weten deze zomer hihi!!

Grtz Von

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie

Pfff Von, wat een verhaal…dat van die verloskundige en de flapjes! Ieks! Ik zou doodsbenauwd zijn dat ze iets definitief kapot zou knippen! Gelukkig is het bij jou goed gegaan! Bibber!

Tja, heb in mijn jonge (bijna) 30 jaar een hoop meegemaakt en meer negatief dan positief… hopen dat de volgende 30 wat beter gaan hihi

Grtz Von

Lilypie

quote:
Nu kunnen tampons en eendenbekken dus weer wel, dus ik maak me niet zo'n zorgen... ik laat het jullie weten deze zomer hihi!!

Grtz Von

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb1f.lilypie.com/dk3ep2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lbyf.lilypie.com/2nB3p2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie” /></a>

Dus wat jij zegt is: gewoon een tweede keer bevallen, zorgen dat je opnieuw gehecht moet worden en er dan voor zorgen dat ze het niet te strak doen. Dan ben je weer helemaal als nieuw!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Hoi hoi,

je zou het kunnen proberen idd hahaha! Maar niet alleen daarvoor is een tweede leuk hoor hihi

Grtz Von

Lilypie

Haha. Ik waag de gok nog maar niet, durf het toch nog niet aan. Maar zal het onthouden…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker