Panisch onder de douche

Hai mensen,

Nou, weer een nieuwe telg voor de Ikkeben familie… Moeder van Sarah, 36, en even radeloos… Dus val ik meteen met de deur in huis!
Wie kent het panisch worden van je kindje wanneer je hem/haar onder de douche zet?

Sarah is net 1, en heeft sinds een weekje echt gil buien wanneer we haar alleen gaan uitkleden… laat staan gaan douchen. Paar weken vakantie gehad, grootste pret onder de douche, volop aan het staan en rondjes rond de tafel, alles komt tegelijk lijkt het wel. En wil madam opeens pertinent niet meer onder de douche! Zelfs wanneer we er bij staan, of zij op de arm zit, vind ze het verschrikkelijk. Mijn partner vind het ook erg vevelend voor haar maar kan zich er niet zo bijzonder druk om maken. Ik vind het gewoon erg sneu voor haar. Ze heeft al zo veel mee gemaakt de laatste tijd (blauw worden, niet ademen Breath Holding Spells) en ze veranderd zo veel, leert zoveel tegelijkertijd dat ik denk dat dit er gewoon niet bij kan in haar bolletje.

Blijkbaar heeft ze iets gezien in de douche (??) waardoor ze zo geschrokken is (???) dat ze elke keer panisch wordt.

Nu hab ik zelf het idee om haar maar de komende paar dagen gewoon bij de douchte te laten spelen, met kleren aan enzo, 's avonds wel douchen, maar op die manier misschien de engigheid weg te halen???

Nu las ik ook dat het normaal is dat ze rond deze leefttijd soms allerlei schrikbeelden krijgen/hebben. EN dat het ook weer vanzelf weer over gaat. Toch vroeg ik mij af … Nog tips???

Een heel verhaal, misschien dat iemand iets weet??

Alvast enorm bedankt!
Groetjes, Suzanne

Zo ineens vind ze douchen niet meet leuk!? het lijkt inderdaad wel dat ze iets gezien heeft of er iets gebeurt is waardoor ze nu bang is.
het lijkt bijna wel watervrees.

Ik kan je niet helpen maar kan je wel een idee geven hoe het hier ging en nu gaat.
Onze zoon Ruben is nu net een jaar geweest en had er altijd de gruwlijke hekel aan als hij water over zijn koppy kreeg en begon dan hysterisch te gillen elke avond was het weer een drama om in bad te gaan.

toen heeft hij een tijdje met ons gedoucht de ene avond met mama en de andere met papa, later weer het badje geporbeert en dat ging eindelijk na maanden goed.
toen hij wat ouder wert was het badje niet meer interesant dus alles begon weer van voor af aan bleeren zodra je de kleren uit trokt.

toen heeft hij een tijdje in de douche gepeelt, terwijl een van ons tween aan het douchen was, dit ging op een gegeven moment goed en hij vond het wel interesant, maar dit duurde maar even toen kroop hij meteen de douche weer uit als hij het water zag stomen.

dus op het moment doen we het zo kleertjes uit een van ons gaat vast douchen we zetten Ruben in de douche neer waar een badje op de grond staat met speeljes .
hij gooi de laatste dagen eerst het speelgoed en bad en probeert er dan zelf in te klimmen en heeft de grootste lol zo lang hij zijn bad eendje er maar bij heeft.
dus op het moment gaat het goed.
dus ik zou zeggen probeer steeds weer iets anders uit zo dat het interesant blijft.
misschien is het ook wel even een fase, want na maanden strijd (ehm… denk 6 maanden) gaat het hier nu goed.

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

In het badje onder de douche, is meteen weer iets heel anders waardoor ze afgeleid is ook. Onze kindjes zijn al heel snel mee onder de douche gegaan, met en zonder badje. Ze zijn ook al voordat ze 6 maanden waren op babyzwemmen gegaan waardoor ze absoluut niet bang waren voor water over hun koppie. Misschien eens een leuk muziekie op de badkamer of zo als afleiding, hebben wij vaker gewoon voor de gezelligheid.

Offfffuuuuuhhhhm laat dr eens lekker spelen op de badkamer als je toch aan het opruimen bent boven.

Hoi Suzanne,

Heeft Sarah in de afgelopen periode een keertje eng gedroomd? Het zou namelijk kunnen dat ze iets engs gedroomd heeft wat met douchen te maken heeft en dat ze daarom nu zo’n afkeer ertegen heeft.

Ik heb helaas geen oplossing voor je. Je kunt haar inderdaad gewoon in de badkamer laten spelen als je daar zelf bezig bent met douchen enzo. Ik weet niet of ik dwars door die paniekbuien heen toch onder de douche zou zetten. Het kan ook zijn dat je het er alleen maar erger mee maakt.

Als jij bang voor spinnen bent moeten mensen die spinnen niet eng vinden ook niet proberen een dikke spin op je hand te zetten met de mededeling “Het is niet eng, hij doet niks!”. Jij vindt het eng, dus jij wilt op je eigen tempo en op je eigen manier proberen aan spinnen te wennen.

Dus misschien werkt het beter als je het douchen gewoon laat rusten en Sarah zelf weer laat aangeven wanneer ze wel weer wil douchen.

Voorlopig zou ik haar dan gewoon in een laagje water in het ligbad (of als je dat niet hebt in haar babybadje) wassen.

Groetekes, Sje

Stephan is destijds ook erg bang geweest voor douchen.
Heel vervelend, want op een gegeven moment waren we een week in Hongarije in een hotel waar dus alleen een douche was…
Wat bij Steef de oorzaak is geweest weet ik nog steeds niet.
Het heeft wel heel lang geduurd voordat hij het wél weer durfde (meer dan een jaar, misschien wel 2 jaar)
Een echte tip heb ik helaas niet, alleen forceer het vooral niet want dat werkt juist averechts.
Succes!

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en Kaya

Lieve mensen,

Bedankt voor alle reakties.
Inmiddels zijn we een kleine twee weken verder, en het gaat erg goed! Ik eb Sarah eerst een dag of wat een paar keer gewoon met van alles laten spelen , boven, ook in de badkamer enz. Toen, een paar dagen later zette we de douche bak vol speeltjes, vulde het terloops met water terwijl ze er inzat, te spelen. Het gaat nu prima! Ze speelt er met plezier in, en kruipt er zelfs met kleren en al in!

We zijn er trouwens achter gekomen wat ze nou precies zo eng vond: het water dat uit de douchekop kwam… hij lag in de bak, ze zat er in de buurt en keek er naar terwijl ik het aan deed, en gilde meteen, uit " eng-heid" zeg maar… dus, 1+1=2(?)

Anyway, ze lijkt er nu prima mee om te gaan, en pakt zelfs soms de douche kop zelf weer vast, terwijl hij zachtjes aanstaat…!

Duss, bedankt voor alle suggesties en ideeen!

Groetjes, Suzanne

Wat tof dat het weer goed gaat!

Groetekes, Sje