Mijn dochtertje is net 10 maanden (en een week) oud. Sinds een paar weken doet ze ineens heel moeilijk bij eten. Vandaar een paar vraagjes.
Kan wel alles in detail beschrijven (die verleiding is groot!) maar de kern is dat ze gewoon aan t klooien en klieren is. Tenminste… dat denken wij. Kan t zijn dat ze ons op deze leeftijd aan het uitproberen is?
Ze gooit eten op de grond, weigert een prakje. En zelf eten krijgt ze niet voldoende binnen en gaat daar ook mee spelen. Gooien etc. Ze slaat op t eten met d’r handjes (of is dat methode om t toch in dr handje te pakken?).
We hebben al van alles geprobeerd, zelf laten eten, vorkje, potje, vers gekookt, met brood stukjes op elkaar etc. Maar op dit moment eet ze over de dag niet meer dan 1 snee brood en paar hapjes warm eten. Als ze half potje naar binnen heeft ben ik blij.
Ons ‘beleid’ is nu 3x gooien van eten op de grond (broodkorst oid, vorkje) betekend ‘je hebt genoeg gegeten, het is klaar’. zo ook met toetje ‘uitspugen’ is ook na 3x gaat t weg. Klaar. Dan eet je maar niet…
Toch wil ik er wel iets schappelijker in zijn aangezien ze als iets kleeft aan d’r handje t eraf schud… (of is dat ook bewust weggooien?).
Dwingen hebben we ook wel geprobeerd… maar men zegt dat dat averechts werk, waarom eigenlijk?
Hebben jullie tips? Hoe gaan jullie ermee om?
Ze zit niet in een sprongetje… dus ik vind dit gedrag wat moeilijker te verklaren en soms om wanhopig van te worden! Ik wil graag dat ze in elk geval iets eet…
Paar vraagjes over eten bij 10 maanden
Mijn dochter heeft het regelmatig heel erg.
Ze is ook enorm van het voelen. Alles wat in haar mond gaat, moet er uit, gevoeld worden en dan stopt ze het (meestal) weer terug.
Het kan een fase zijn, het kan uitproberen zijn.
Wij bieden het meestal ook 2 of 3 keer aan. Dwingen doen we niet. Dan kunnen ze er helemaal een aversie voor krijgen en dat wil je echt niet…
Misschien dat je de maaltijden eens om kunt draaien?
Dat werkte bij een vriendin van mij erg goed.
Succes!
Jahoor hoort er allemaal bij. Wij hebben het er gelukkig net op zitten. Maar het is heel simpel hoor. Wil je niet, dan maar niet! Ze leren het zo vanzelf, maar als je alternatieven gaat aanbieden dan zijn ze zo om en eten ze alleen dat nog maar. En dwingen is echt een verloren strijd, dat moet je echt niet gaan doen!
Hier waren de regels:
-Eet je niet, dan maar niet. Zodra er 1 hap werd uitgespuugd of geweigerd kreeg ze gewoon niet meer. En ze werd echt nooit 's nachts wakker van de honger hoor! Het ritme ging gewoon de volgende dag weer normaal door. Dus als ze niet willen, hebben ze het ook echt niet nodig.
-Wil je geen avondeten, krijg je ook geen toetje. Want anders hebben ze snel door dat of ze nou eten of niet, dat toetje krijgen ze toch wel. En dat vind je kind alleen maar fijn.
-Wij hebben Sylvie nooit zelf met haar handjes laten eten! Ik weet dat heel veel moeders dat wel doen omdat ze toch iets binnen moeten krijgen. Maar denk er wel goed om dat je je kind iets leert wat niet hoort. Dus je moet het op een gegeven moment ook weer afleren. Sylvie heeft nog nooit met haar handjes gegeten en ze eet super!! (Behalve patatjes en koekjes natuurlijk, die mag ze wel in dr handjes )
En hier was het ook echt drama met brood eten tussen de middag. Maar de korstjes wilde ze nog wel gewoon eten. Dus die gaf ik haar altijd eerst en dan nog brood. Normaal eet ze 2 sneetjes en toen at ze maximaal 5 hapjes. Prima, maakt niks uit, als ze niet meer hoeven dan niet! Maar niks anders geven, ook niet later op de dag als ze alsnog honger hebben. Dan kunnen ze hun broodje weer krijgen
En wat gewoon op het moment ook gaat spelen is dat ze bijna een jaar is. Ongeveer rond het jaar hebben ze veel minder eten nodig. Dus maak je er niet druk om dat ze niet genoeg binnen krijgt. Ze weten zelf heel goed aan te geven wat ze wel en niet nodig hebben.
Veel sterkte ermee, het is voorbij voor je het weet
Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie
De regels die je hebt zijn prima!
Het is even doorbijten, maar ze gaat vanzelf weer beter eten.
Dit soort fases kun je nog wel vaker krijgen.
Met de handen eten of niet, moet je zelf kiezen, valt voor beide wat te zeggen.
Bied in ieder geval elke keer aan wat je normaal ook doet, en eet ze niet, dan niet. Volgende ronde weer een kans.
Dwingen heeft geen zin. Er zijn 3 dingen waarover een kind het echt zelf voor het zeggen heeft en dat is eten, slapen en zindelijkheid (plassen/poepen). Als je laat merken dat je het vervelend vindt dat ze niet eet, door te dwingen, kan het op een gegeven moment juist uitlokken om niet te gaan eten, om je uit te proberen. Ook kun je aversies ontwikkelen.
O ja, geef alsjeblieft wel gewoon een toetje na het eten. Dit is weer een nieuwe kans om te gaan eten. Een toetje staat volledig los van de hoofdmaaltijd.
Liefs, Anne
quote:
-Wij hebben Sylvie nooit zelf met haar handjes laten eten! Ik weet dat heel veel moeders dat wel doen omdat ze toch iets binnen moeten krijgen. Maar denk er wel goed om dat je je kind iets leert wat niet hoort. Dus je moet het op een gegeven moment ook weer afleren. Sylvie heeft nog nooit met haar handjes gegeten en ze eet super!! (Behalve patatjes en koekjes natuurlijk, die mag ze wel in dr handjes)
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het is voor kindjes ook heel belangrijk dat ze de structuur leren kennen. Mijn dochter heeft veel met haar handjes gegeten maar het was absoluut geen probleem om het haar “af te leren”.
Dank jullie voor de reacties.
Ons meisje mag wel met haar handjes eten. Is ook goede oefening voor ze en ze vind t net zo leuk als met een vorkje. Wat ze liever doet / makkelijker vind is afhankelijk van haar bui. In een maaltijd mag ze beide. Hoewel… bij brood eet ze t met een vorkje. Want iets wat plakt (appelstroop, smeerkaas etc) vind ze niks en schud ze toch van haar handje. Korstjes eet ze inderdaad ook los, die krijgt ze dus wel. Maar als ze die tot 3 keer toe weggooit is dat ook over.
Alternatieven aanbieden doen we niet. Eet je geen brood, dan later op ‘gewone’ tijd weer kans bij koekje of fruit.
Toetje krijgt ze wel. Als ze beter heeft gegeten soms iets meer.
Tja… dan slaan we ons er maar gewoon door heen… Gelukkig zijn we niet de enige!
ik weet dat ze goed moet drinken. Maar behalve de 3 x 150/5 aan melk drinkt ze ca 100-150 cc diksap op een dag. Is niet veel, maar om boven die 100 cc uit te komen is al lastig!
Op welke leeftijd dronken jullie kindjes niet meer uit de fles maar uit een bekertje? Volgens CB moet dat al, maar mijn meisje wil niet meer dan paar slokjes uit een bekertje drinken en dan gaat nog groot deel over haar kleren heen. We oefenen dagelijks, difraxbekertje…
Dat is gewoon hoe wij het doen, ik zei niet dat iedereen het zo moet doen
Iedereen heeft zo zn eigen methodes en wij doen het op onze manier. Ik vertelde dat gewoon…
Sylvie drinkt ook echt nog niet uit een normale beker hoor en die is vrijdag 1! Ik probeer het wel eens, maar het is nog een geknoei van hier tot tokio
We oefenen wel dagelijks. Ik heb namelijk de difrax oefenbeker boven in de douche staan. Elke avond na het tanden poetsen drinkt ze daar water uit
Sylvie drinkt sinds ze 6 maand is uit een tuitbeker en nu nog steeds. Ze kan ook uit een rietje drinken, dus ook drinkpakjes. Maar die krijgt ze vooral bij opa en oma.
Met dat drinken… Sylvie krijgt alleen 200 ml melk 's ochtends in haar pap. Voor de rest niet want ze is er niet zo gek op. Ik probeer het wel eens na haar broodje te geven en ze neemt wel een paar slokjes maar niet veel.
Ze drinkt op een dag 1 beker van 250 ml met roosvicee en soms ietsje meer. Maar dan kom ik toch echt op veel minder vocht dan jij
Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie
Gewijzigd door - goudvisje20 op 30 Mar 2011 16:05:58
Hoi hoi,
Ons meisje is bijna 13 maanden en drinkt ook nog niet heel veel uit een gewone beker. Af en toe een paar slokjes. Mandy drinkt veel uit een tuitbeker of met een rietje. Dit gaat hartstikke goed.
Drinken doet Mandy ook niet heel veel hoor. Ze krijgt 's ochtends 200ml pap uit bord en 's avonds 200ml pap uit fles. Verder drinkt zij als ik heel veel geluk heb een pakje wickie…
Liefs sandra