Overstappen op flesvoeding...?

tja twijfel al langer… ze krijgt nu bijna 5 weken de borst en op zich komt ze genoeg aan denk ik. Maar ze komt elke 1,5 - 2 uur. Vindt dit niet te doen, met name door Elisa. Ze kan wel even zelf spelen maar niet lang. Had net alweer een brullend kind en eentje aan de borst, wat moet je dan?? Raak er gestressd van… Ik weet dat er regeldagen zijn maar die zijn niet 3 weken achter elkaar dacht ik…
maar hoeveel flesvoeding moet ik dan gaan geven?

Ik zou niet overstappen op flesvoeding omdat ze te vaak komt. Heb je al eens geprobeerd er meer tijd tussen te laten zitten en dan tussendoor met een speen sussen of gewoon wat water uit een flesje te geven?
Want het hoeft niet perse honger te zijn en zo kan je er achter komen of het honger is of gewoon lekker zeg maar
Als het wel echt honger is, komt er wel genoeg uit per keer voor haar? Om er lang genoeg op te teren?
Persoonlijk zou ik overwegen een lactatiedeskundige in te schakelen.
Tenzij natuurlijk jij zelf graag over wil stappen en niet zoveel waarde meer hecht aan borstvoeding. Dan maakt het niet uit. Als je er wel graag mee door wil gaan, zou ik eerst het een en ander proberen. Succes!

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

ze blijft brullen als je ze niet aanlegt… speentje heeft ze bewust niet omdat dat bij Elisa zo’n ellende was… kon 10 keer per nacht mijn bed uit, en gebruik van speen remt de borstvoeding.
verder heb ik idee dat ze niet genoeg drinkt… borsten zijn leeg na har voeden. Maar ze valt ook vaak in slaap of blijft heel langzaam drinken. Met Elisa erbij heb ik daar echt de tijd niet voor, helaas

Je zou eens kunnen kolven zodat je kunt zien wat de opbrengst is. Maar goed als jij het niet meer trekt, moet je overstappen. Op het cb kunnen ze je advies geven hoeveel fv je moet geven en welke. Kan het trouwens niet zijn dat ze erg last van krampjes heeft? Anouk had dit ook meestal pas 1,5 - 2 uur na de voeding. Ik kan me voorstellen dat je dit niet trekt met 2 kleintjes. En stress is ook niet goed voor de borstvoeding, hè?! Dan loopt het ook terug… Ik zou contact opnemen met het cb en je twijfel voorleggen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik je probleem niet echt herken. Ik geef nu bijna 5 maanden bv, maar nu is Merel natuurlijk ook een stuk ouder en kan zij zichzelf al beter vermaken.

Groetjes Natasja

@kringeldingetje, morgen ga ik cb ook bellen.
Krampjes zijn t niet… die herken ik wel. Weet dat ze meestal inderdaad 1,5 uur na voeding zijn, maar daar heb ik al sab simplex voor. Werkt prima.
Vorig jaar toen ik stopte met bv aan Elisa geven ben ik overgegaan op gewone nutrilon. Ging prima. Ben dat nu ook van plan (heb besloten inderdaad gewoon te stoppen!). We hebben nog 1 pak voeding staan…
Bel ze morgen wel even en ga dan ook maar gewoon starten met fv en bv zsm afbouwen… vindt t wel jammer, maar met Elisa zo ist geen doen.

Hoi,

áls je gaat overstappen… op de doos staan de hoeveelheden, maar wij hebben fv schepje voor schepje toegevoegd aan gekolfde bv. Dat ging erg goed. Van een flesje vol fv moest Liam namelijk spugen, viel zwaar op de maag, maar stapje voor stapje ging prima!

Groetjes,
Jolanda

[img]http://lb1f.lilypie.com/TikiPic.php/ttw42uv.jpg" width=“77” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb1f.lilypie.com/ttw4p2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” />

Sab simplex?! Woon je in het oosten? Want dat is toch alleen verkrijgbaar in Duitsland?

Ik zou ook bv en fv gaan mengen. Ik ben laatst met een vriendin gaan winkelen en had niet genoeg voorraad afgekolfde bv meer. Mijn vriend heeft toen een hele fles fv gegeven en Anouk heeft er flink last van gehad. Gecombineerd ging het wel goed. Als je een volledige fles fv gaat geven, zou ik die 's-morgens geven. Als je kleine erop reageert, zit je er in ieder geval niet 's-avonds/'s-nachts mee. Misschien is het jammer dat de bv niet meer gaat, maar zo gaat het ook niet. Waarschijnlijk krijg je nu meer rust. Je zou trouwens ook kunnen proberen om de eerste en laatste voeding nog bv te geven en dan overdag flesvoeding. Ik wilde dat bij Merel ook, maar dat lukte helaas niet.

Groetjes Natasja

Ik kan me heel goed voorstellen dat het lastig is om een keuze te maken. Maar ik kan me in jouw situatie helemaal voorstellen dat je gaat stoppen. Als ik je topics lees heb je het al ontzettend druk. Je hebt natuurlijk nog een kleine van net 1 jaar die ook totaal afhankelijk van je is. Druk genoeg, dus dan om de 2 uur bv geven is niet niks en dan ook nog eens nachtvoedingen waardoor je niet aan je slaap toe komt. En tussen de regels door lees ik een beetje dat je niet veel steun hebt van je man.

Ik zou dus zeggen lekker stoppen, want het is zonde als je niet van je kids kan genieten, omdat je alleen maar bezig bent en loopt te rennen en stressen. Borstvoeding is fijn, maar het moet niet ten koste van alles gaan. En je moet maar zo denken ze heeft het in ieder geval 1 maand gehad. Dus in ieder geval een goede start.

Succes!

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Vanmorgen contact met t CB gehad. Ze gaven aan doe maar 120/4 en dan 6 flessen of 5 keer 150/5.
Nou vind 150 ineens vrij veel… ben mooi net eerste flesje van 120 gaan geven. Wat doet ze? In 10 minuten drinkt ze zo’n 70 cc, doet boertje en weigert de rest. Wel nog happen naar mijn arm/borst, maar niet drinken uit fles.
Ze had vanmorgen rond 7.15 al wel al een keer de borst gehad, maar melde zich dus 9.15 weer. Heb haar net eerst gewassen en iets over half 10 dus t flesje geven. Ben benieuwd wanneer ze zich weer meld…
En Elisa vind t maar raar. Je ziet haar denken ‘ik krijg toch altijd de flesjes, niet Gabriëlle??’ Ze went er wel aan…

Ik kan me goed voorstellen dat als ze om kwart over 7 gehad heeft, ze niet 2 uur later een fles van 120 cc leegdrinkt. Ik zou toch proberen dit te gaan rekken, zodat er 3 a 4 uur tussen zit. Op die manier drinkt ze wellicht wel haar flessen leeg en hoef je niet iedere paar uur halve flesjes klaar te maken.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

@Sandra: klinkt logisch… maar ze was gewend aan om de 2 uur te komebn. Tja… rekken… hoe dat doen?? Ze heeft geen speentje en wandelweer ist niet. Hier regent t in elk geval. En daarbij heb ik Elisa ook nog, die heel veel aandacht vraagt. Kan dan moeilijk (helaas!) met Gabrielle op de arm gaan zitten. (hoe graag ik t ook zou willen)…
Misschien had ik dan beter de voeding van 7 uur al fles kunnen geven… in de hoop dat ze die dus wel leeg zou drinken. Nou ja, daar begin ik morgen dan gewoon maar mee!

@kringeldingetje ik woon in zuid-limburg… maar we bestellen sab simplex gewoon online.
oh en net gekolft, had ca 100 cc opbrengst (3.5 uur na eerste voeding)

ach… t arme meiske heeft ineens heel veel krampjes en slaapt nog steeds niet… heb ze maar even bij me genomen, elisa ligt nl toch op bed

nog een vervolgvraagje… @jo79 als jij borst en flesvoeding ging mengen, in welke hoeveelheden deed je dat dan?
Want bv mag niet in de magnetron verwarmd worden dacht ik… we hebben een fleswarmer hoor. Maar kun je ze mengen en dan pas verwarmen in fleswarmer? Of moet je ze apart opwarmen en dan samenvoegen?
is 50/50 om te beginnen te doen of zouden jullie nog meer bv geven bijv 75/25? Nu heeft ze dus vanmorgen flesje fv gehad, en dus krampjes. Bij mij poosje gelegen, daarna nog uurtje wakker gelegen (in kinderwagen bak in de puckababy… nou ja vooruit!) en nu heeft ze zich net in slaap gehuild. Voor hoelang vraag je je af?! En zo te horen nu… niet al te lang!
Pittig dagje zo! Maar dat zal vanzelf wel beter gaan…

nou… ben er dus mee begonnen… gisteren aantal keren flejse gehad. Ze drinkt ‘maar’ 70-100 cc per keer. Niet zo veel dus. Gistermorgen na 2,5 uur opnieuw fles gegeven, daarna zat er 4 uur tussen.

vanmorgen rond 8 de eerste fles (wel een nachtvoeding rond 4 uur). En tja… ze meld zich daarna al vanaf kwart voor 9 steeds huilen. Eerst tuurlijk om te slapen en daarna na kwartiertje slaap bleef ze komen. Heb ze nu al 2 keer kwartier bij me gehad (mamahonger??) maar langer gaat niet met Elisa. zoooo lastig! Heb ze net dus ff bij me gehad, ga nu Elisa op bed leggen en dan maar flesje maken. Maar ze sabbelt niet op d’r handjes. Echt honger heeft ze nog niet denk ik. Hoe zouden jullie ermee omgaan? krampjes zijn t niet (dan huilt ze anders). En er zat simplex in haar flesje… Ze zoekt wel naar m’n borst als ze bij me is…
mamahonger???
draagzak ook aangedacht. Ik heb een mei tai. Maar dacht dat ze daar pas vanaf 6 weken inmogen. En … dan kan ik Elisa niet tillen. die loopt en kruipt nog niet!

Ik heb geen ervaring met bv, maar ik zou de fv nu even op vraag geven (is ze immers gewend). Daarna kun je wat meer rust en regelmaat in de flestijden brengen. Gabriëlle is immers gewend om op vraag gevoed te worden, dus vind ik het niet vreemd dat ze nu ook na 2,5 uur weer honger lijkt te hebben. Zij moet ook aan de fv wennen en neem daar de tijd voor. Daarnaast zou je toch kunnen overwegen een speen te gaan gebruiken (bij fv)…
Lastig idd met nog zo’n kleine grotere meid die de aandacht ook wil hebben. toch zal ook zij eraan moeten wennen dat de aandacht verdeeld moet worden.

Hoop dat je snel wat meer “rust” erin krijgt zodat je zelf er niet zo gestresst van wordt, dat voelt Elisa natuurlijk ook haarfijn aan en maakt daar “dankbaar” gebruik van!
Groetjes Nancy

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 14 Jul 2011 11:13:35

Ik zou ook toch een speentje gaan proberen, zeker als ze een uur na de voeding alweer komt. Vaak hebben ze dan toch nog zuigbehoefte en niet eens honger.

Om nog even op je eerdere vraag terug te komen. Bv mag inderdaad niet in de magnetron. Als ik werk laat ik ook wel een borst en fles mengen omdat ik niet meer genoeg kolf. Ik laat dan de koude melk aangeleng met water opwarmen in de flessenwarmer en daarna de voeding erbij.

Ben je nu volledig overgestapt of geef je nog bv bij. Kijk wel uit met eventuele borstontsteking. Omdat je al aangegeven hebt dat je moe en gestresst bent, heb je misschien minder weerstand en ben je er veel vatbaarder voor. En geloof me; daar wordt je echt niet blij van. Hou jezelf dus goed in de gaten. Voorkomen is beter dan genezen…

Groetjes Natasja

@kringeldingetje: thanks voor de tip hoe FV en BV te mengen. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb… echt niet handig van me! maar t werkt prima. doe t nu 50/50 als t kan en ga straks iets meer fv geven… heb besloten inderdaad volledig af te bouwen. haar gisteren nog wel een keer ‘live’ gevoed en vanmorgen ook. Maar tja… dan moet de oudste weer te lang wachten en raak ik alweer gestressd… dus stop ik maar gewoon. Vind het echt wel jammer, was juist zo blij dat t goed ging!

Hoi, beetje verlate reactie, sorry! Mijn internetverbinding is hopeloos op het moment…
Maar… Ik deed de bv in de flessenwarmer en de fv met gekookt water (afgekoeld en dan in magnetron). Daarna mengen. De verhoudingen weet ik niet meer precies waar ik mee begonnen ben. Hier was een hongerig kind die gelijk alles opdronk (liefst zo snel mogelijk; gulzig!) Liam was toen 8 weken toen ik ben gaan afbouwen. Maar ik geloof dat het 120 cc was waar we mee begonnen zijn. Dan 90 cc bv en 1 schepje fv met 30cc water. En zo verder opbouwen. Hier viel het in goede smaak en ook bij mij, want Liam was ook elke 2u erbij om te drinken.

Groetjes,
Jolanda

En idd… van een borstontsteking word je niet blij

<a href=“http://lilypie.com/">[img]http://lb1f.lilypie.com/TikiPic.php/ttw42uv.jpg" width=“77” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb1f.lilypie.com/ttw4p2.png” width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - jo79 op 16 Jul 2011 09:29:22

@ Domino: Het is me nog niet helemaal duidelijk of je nu ineens stopt met de bv en ook niet meer kolft… Kijk er echt mee uit! Als je niet meer live wilt geven, bouw dan af met kolven. Juist omdat je zegt dat je bv goed loopt, blijf je produceren. Als je niet meer geeft, hoopt de melk zich op in je borst en dan kan het gaan ontsteken. Houdt goed in de gaten of je geen harde/rode plekken krijgt. Als je ze hebt, masseer ze dan weg onder de douche. Echt, een borstonsteking is absoluut geen pretje.

Groetjes Natasja

Don’t worry: ik kolf nog hoor! Afbouwen met kolven en dan volledig stoppen… Ik neem er wel de tijd voor… vorig jaar ook gedaan toen ik stopte met bv bij de oudste.