Overstap van 4 naar 3 flessen

Hoi!
Binnenkort wil ik van vier flessen overstappen naar drie. Maar nu vraag ik me af of ik dat in 1 keer moet doen of geleidelijk aan.
Mijn dochter krijgt momenteel 4 flessen van 180cc + 6 schepjes (om 7 - 11 - 15 - 19) en fruithap ergens in de ochtend. Ik merk dat ze behoefte krijgt aan meer (en ander) eten omdat ze de fles bijna uit mijn hand zuigt, ook als die op is.
Doe ik er verstandig aan om eerst de flessen op te hogen naar 210cc en daarna 1 fles geleidelijk aan te vervangen door een maaltijd? Of gewoon ineens alles “veranderen” (dus 3 flessen 210 + fruit + maaltijd?)?

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 29 Mar 2010 16:58:11

Ik ben bij beide kinderen in één keer overgestapt. Maar ik heb de flessen niet verhoogd. Zou eerst aankijken of ze aan 180 cc nog voldoende hebben. je moet niet vergeten dat er ook een warme maaltijd voor in de plaats komt he !!!

Marleen (trotse mama van Fréderique en Gerben

Hoe oud is je dochtertje nu? Als ze nog geen groentehap krijgt zou ik nu nog niet overgaan naar 3 flessen. Dat is dan wel erg weinig. Wij zijn op advies van het CB met 7 maanden van 4 naar 3 flessen gegaan. Maar Tim at toen al een tijdje gewoon avondeten. Wij hadden dezelfde tijden voor de fles als jij. Maar met 7 maanden begonnen met brood tussen de middag. Ook gaven we vanaf die tijd s’ochtends geen fles meer maar pap uit een bordje. De fles van 11.00 uur gaven we tussen de middag na zijn boterham. De fles van 15.00 uur is komen te vervallen. Daarvoor in de plaats hebben we diksap met een liga gegeven. Met 9 maanden zijn we de fles van na het eten gaan vervangen voor een toetje.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

@ Sandra;
mijn dochter is 6 maanden volgende week. Ze weegt ruim 9 kilo en dat is ook de reden dat ik terug mag naar 3 flessen + maaltijd.
Ze heeft overigens wel eens groentenhap gehad, maar dat ligt aan haar slaapje…

@ Marleen: Het is nu “vechten” om 4 uur tussen de flessen te halen, meestal wil ze na 3 uur al de volgende fles (ook als ze fruithap heeft gehad). Vandaar dat ik de flessen op wil hogen en dan idd 1 fles vervangen door een maaltijd.

Als ze bijna 6 maanden is dan zou ik eerst beginnen met groente en als dat goed gaat een fles laten vallen. Mocht het namelijk niet goed gaan met haar avondeten, dan is alleen 3 flessen wel erg weinig.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

SugarS, met de fles van 15.00 uur eraf halen bedoelde ik niet dat je dan helemaal geen drinken meer moet geven. Ipv die fles gaf ik dan diksap. Heb je dat geprobeerd, of geef je helemaal niks meer? Tim kreeg om 15.00 uur ipv melk diksap en 1 liga. Je moet niet vergeten dat maagjes van baby’s veel kleiner zijn. Dus 1 liga vult genoeg totaan het avondeten.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Haha logisch dus dat ze die van 15.00 uur nog maar al te graag leeg drinkt. Prima toch zo. Gelukkig maar dat je er op tijd achter gekomen bent

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

@ Zwelgje gebruik je nog voeding 1 of 2. Ze adviseerden mij om langer door te gaan met voeding 1 omdat die belangrijker qua voedingsstoffen is dan 2.
Ik ga als Dion 6 maand is beginnen met fruit en dan langzaam opbouwen met de bijvoeding. Als Dion dan “echt” warm eten krijgt wil ik dan beginnen met voeding 2 omdat ze daar maar 600ml per dag van mogen hebben.
Dus als je dochter nog voeding 1 heeft kun je nog met 4 flessen verder en als ze steeds meer bijvoeding krijgt laat ze volgens mij vanzelf een fles vallen.

Ik gebruik idd nog voeding 1, dat ze maar 600ml van voeding 2 mogen hebben wist ik niet!
Ik denk dat ik ook nog ff op vier voedingen ga blijven en het langzaamaan op ga bouwen zoals je zegt.
Bedankt voor de tips!

Dat van die 600ml wist ik ook niet. Ik had laatst gebeld met het CB omdat Dion pas met 6 maand bijvoeding krijgt had ik zoiets van hoe voer ik dit in kan natuurlijk niet gelijk met alles beginnen fruit, groente, warme hap, brood ed. Ze vertelde met om eerst met groente en fruit te beginnen en langzaam opvoeren dan pas later met voeding 2 te beginnen. Vind deze fase best lastig, hoe reageren ze op de voeding wat kan wel/niet, fles wel of niet.
Onze oudste had met 4,5 maand fruithap dus daar ging het gelijk aan maar omdat ze toch adviseren om met 6 maand te geven en omdat Dion zijn darmen altijd wat rommelen heb ik er voor gekozen om toch maar te wachten.