Ik wist natuurlijk best dat ik niet het meest slanke zoontje heb, maar gisteren bij het CB bleek meneer een overgewicht te hebben. Zn BMI was te hoog.
Hij is 99 cm en 18,35 kg.
Het was een jaar geleden dat we daar geweest zijn, en ergens schrok ik ook wel even van deze conclusie. Misschien zie je als ouder zijnde dat zelf niet zo goed bij je kind? Tuurlijk weet ik wel dat het een lekker stevig ventje is met wat reserve, maar echt dik vind ik m nou ook weer niet…
We hoefden niet acuut aan een dieet te beginnen maar moesten er wel rekening mee houden dat het niet erger zou worden omdat ie anders gepest zou gaan worden op school… dat laatste vond ik maar een beetje een rare opmerking, want volgens mij worden kinderen om tal van redenen gepest en heeft dat heus niet alleen met gewicht te maken maar goed…
Heb een lijst van drinken/sapjes e.d. gekregen met daarbij vermeld hoeveel suikerklontjes in een glas zitten, en een lijst met voeding wat een kindje van zijn leeftijd ongeveer zou moeten hebben. Je raad het al, op die lijst zijn natuurlijk geen snoepjes en koekjes te vinden!
Tuurlijk ga ik er wel wat beter op letten, heb de info ook wel doorgestuurd naar de oma’s aangezien die mn mannetje ook graag verwennen, maar zou het niet zo zijn dat ie straks de lengte nog wat inschiet en daarmee de verhouding lengte/gewicht weer wat recht trekt?
Hebben jullie kindjes met een (dreigend) overgewicht? Hoe gaan jullie daarmee om, b.v als je kind vraagt om een koekje/snoepje, of als het nog wat meer van het warme eten (vlees…) wil?
Groetjes Carolien.