Overgeven en diarree

hoi,

ff jullie mening : jongste zoontje gisteren paar keer diarree gehad, rest van dag ging goed (hij is niet naar school geweest)
nu vanmorgen om 730 uur overgegeven.
rest van ochtend niet wel goed gedronken, eten minder.

om 15 uur flinke diarree weer daarna was het over.
om 21 uur flink overgegeven, tot 5 keer toe ofzo…
nu net om 2uur wilde hij wat drinken , dus paar slokjes gegeven water maar dat kwam er direkt weer uit, en hij moest ook snel naar de WC ---- flinke diarree.

nu zitten we dus onder met zijn tweetjes, hij ligt op de bank is vrij onrustig maar slaapt wel (lichtjes) ,
vandaar dat ik ff zit te ikkebennne…

ik weet dat je de kindjes nu het best om de 5 min. ofzo paar slokjes water ofzo
moet aanbieden, maar hij ligt nu te slapen dan wacht ik maar tot ie wakker wordt.

hebben jullie nog tips voor mij ?>
normaal gesproken hebben ze dit niet zo vaak bij ons, of is het maar 1 of 2 keer

ik geef hem nu water, morgenvroeg maar ff verder kijken, thee

hoe doen jullie dit?
als hij dorst heeft (en er om vraagt )laten jullie hem dan alles opdrinken nu zeg ik vaak, paar slokjes M anders ga je weer spugen.

Normaal gesproken maak ik me over hem niet zoveel zorgen, hij drinkt behoorlijk veel altijd itt zijn oudere broer. (die drinkt erg slecht)

maar nu begin ik me enigszins ook wel een beetje zorgen te maken>
SJE , ik weet jij hebt ook oudere kinderen, heb jij nog tips voor mij???

alles is welkom!
bedankt alvast@
groeten,

Ik zou geen grote plensen te drinken geven inderdaad. Steeds paar slokjes.

Wat betreft overgeven en diarree tegelijk: hou in de gaten dat-ie niet uitdroogt.
Checken door de huid bovenop de hand bij elkaar te pakken en los te laten. Blijft de huid als een dakje staan dan is er sprake van uitdroging en moet je acuut de huisarts(enpost) of het ziekenhuis bellen.

Verder probeer niet alleen maar water te geven maar bijv. ook iets van bouillon ofzo (liever zo min mogelijk vet erin). Dat is zoutig en zout houdt vocht vast.

Je zou ook ORS kunnen halen, maar eerlijk gezegd vonden mijn meiden dat smerig dus dat was hier iets eenmaligs en daarna nooit meer. Plus zolang hij overgeeft is ORS misschien alleen maar zonde van je geld omdat het er net zo hard weer uitkomt.

Alle beterschap met de kleine man. Hou je ons op de hoogte?

Groetekes, Sje

hoi Sje,

het werd alleen maar erger vanacht en vanmorgen om half 12 bij HAP geweest
hij was zo slaperig wil liefst alleen maar liggen.
was nog geen sprake van uitdroging (had vanmorgen overigens nog niet geplast)
maar we kwamen om 1300 uur thuis en hij wilde een broodje, mocht hem alles in kleine porties geven.
net heeft ie een hele grote plas op de WC gedaan, maar hij is erg moe. hij ligt op de bank , we hebben ORS idd gekocht (had ik nog wel in huis maar was over datum)
en Domperidon zetpillen tegen het spugen heeft na 11 uur nog niet gespuugd/diarree gehad,
hopen dat het gauw de beterende kant op gaat, als niet beter gaat morgen naar eigen ha. en als slechter opnieuw naar de HAP terug.
een hele fijne arts (jong iemand vrouw)
dus een rustige moederdag

bedankt voor je reaktie SJE!

Fijn dat het nu wat rustiger is op het ziekenboegfront.
Logisch dat-ie moe is, alle energie is door dat overgeven en die diarree uit zijn lichaampje getrokken. Maar niks mis met dat slapen want daar knap je ook van op. Je lichaam heeft slapen nodig om bij te tanken.

Goed in de gaten houden en inderdaad anders weer gaan bellen!

Groetekes, Sje

helaas moest ie om 15 uur toch nog weer overgeven, had hem fruit fris gegeven,
blijkbaar toch te zwaar, nu alleen nog maar water (en ORS maar vind ie
ook niet erg lekker blijkt wel) Arts zei al geef hem maar waar hij naar vraagt
en broer had fruitfris, dit wilde hij dus ook, maar toch teveel van goede.

WE zijn nu paar uurtjes verder ene keer slaapt hij andere keer kijkt hij DVD Buurman & Buurman.

Vriendlief is met andere zoon naar schoonouders…

hopen dat het echt snel beter gaat met hem, iig vanacht

Ja van alles worden ze hartstikke moe.

had nog wel een vraagje, als ze slapen, laat je ze dan slapen of maak je ze wakker om toch wat te drinken?

Vanmiddag heeft hij een klein bekertje gehad en meer nog niet.
Normaal drinkt hij ontzettend veel, (andere uiterste ) maar nu is het maar echt een klein beetje.
ik houd het goed in de gaten.

groeten

Nee, als ze sliepen dan liet ik ze slapen. Zoals ik al schreef, je lichaam heeft slapen nodig om bij te tanken en op te knappen. Alle rust die ze krijgen is mooi meegenomen.

Groetekes, Sje

hoi even een kleine update,

M heeft om 18 uur een flinke plas gedaan op de WC vervolgens 1815 uur weer diarree, (zetpil eruit) nwe gegeven. om 18 45 uur nog een keer gespuugd,
heeft niet veel meer gedronken had om de 5 minuten paar slokjes laten drinken , maar helft wilde hij niet.
ORS gaat er hier ook niet van harte in.

ben zelf om 19uur naar bed gegaan trok het gewoonniet meer na een hele nacht te zijn opgeweest…
nu ff snel wat drinken en dan weer slapen…

M is om 1930uur gaan slapen vlg vriendlief en ook nietmeer wakker geweest dus heeft geen drinken meer gehad.
Mijn moeder zei ook al een uitdrukking tegen slaap kun je niet voeren, slaap is het beste medicijn.
maar het maakt mij altijd onzeker, dan drinken ze bijna niks, en alles komt er weer uit enzo…
ben toch altijd bang op uitdrogen.
ga morgen zowieso even naar eigen ha. om na te latenkijken…

en ik vind je wordt ook snel bang gemaakt door anderen qua uitdroging…

groeten,

Ze drinken inderdaad niks als ze slapen maar ze verbruiken ook vrijwel niks, plassen niet, poepen niet. Dus het is niet zo dat ze tijdens hun slaap veel vocht verliezen. Overdag als ze wakker zijn is dat anders, dan verbruiken ze energie en vocht en als er dan geen vocht in blijft voelt dat onrustiger voor jezelf.

Onze oudste is ook eens een keer zo beroerd geweest (die hoefde dan niet over te geven maar had wel diarree en dronk slecht) en ik zorgde dat er boven op haar kamer een volle rietjesbeker met water stond. Ze werd steeds een keer of 6-8 wakker per nacht en ik gaf haar gewoon elke keer een paar slokjes. Tegen de tijd dat het ochtend was, had ze die rietjesbeker leeg. Dat was dan weer mooi meegenomen.

Maar je moet je kind er niet wakker voor maken om te drinken. Kost veel te veel energie en zeker als ze ook overgeven is de kans groot dat je er 10 minuten later uit kunt om een bed met spuug te verschonen.

Hoe is het vannacht verder gegaan?

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 14 May 2012 11:33:53

dankje Sje voor je reaktie,
M heeft geslapen van 1930 uur tot half 4 vanacht. Toen werd hij wakker en heb
ik hem water met een rietje aangeboden, een paar slokjes en toen is hij weer gaan slapen.
om half 6 werd hij weer wakker en idem dito.
om 6 uur heb ik hem een domperidon gegeven tegen het spugen
om 7 uur werd hij zelf wakker en is naar de badkamer gegaan om water te drinken blijkbaar had hij toch dorst , nog geen halve minuut later alles weer uitgespuugd…

Voor de rest vanaf 7 uur water met een rietje aangeboden. iedere keer paar slokjes, maar dat schiet niet zo hard op he!
VAnmorgen had hij wel een goede plasluier en om 12 uur nog eenkeer op deWC geplast (wel sterke urine)
hij heeft vanmorgen een wit broodje gehad, wat ook is blijven liggen in kleine stukjes…
en 2x een klein schaalje yoghurt wat tot nu toe goed gaat.

We moeten om half 3 bij de ha zijn, die had ik vanmorgen toch gebeld om hem even na te laten kijken en ik heb nog een paar vraagjes voor hem.

Hij is wel een stuk levendiger dan gisteren gelukkig, ik vraag me alleen af , zou die domperidon nu wel of niet werken, iedere keer als hij die zetpil gehad heeft, komt het er ook wel uit, dus lijkt het niet te helpen. Dit wil ik zo de dr. vragen bijvoorbeeld, en hoeveel ze moeten drinken. (hij heeft gisteren amper 450 -500ml gehad) en vandaag is het ook nog niet veel.
Wel 2x yoghurt , daar zit natuurlijk ook nog vocht in. Maar hij heeft gewoon niet zo’n lust om te drinken.
WEl speelt hij vandaag meer dan gisteren, toen lag hij de hele dag op de bank.
En nu speelt hij nog zelfs met de nintendo, en wilde zelfs achter de computer.

Houd jullie op de hoogte!
gr mama van 2 kids

Wat zetpillen betreft: als ze er pas een half uur of later weer uitkomen, is de werkzame stof goed genoeg opgenomen en mag je geen nieuwe zetpil meer geven anders krijgt-ie een overdosis.

Dus als een zetpil er in elk geval een half uur in gezeten heeft voordat een kindje moet poepen, dan doet-ie gewoon z’n werk als het goed is.

Groetekes, Sje

dat wist ik helemaal niet Sje, dankjewel voor je reaktie,

het lijkt weer beter te gaanmet M.
hij heeft niet meer gespuugd, heeft zelfs weer een beetje avond eten gehad~
Ze hebben morgen schoolreisje, wel heb ik hem hier voor afgemeld,
want dat is denk ik nog te intensief voor hem.
Jammer, het zou zijn 1e schoolreisje zijn, maar de gezondheid gaat voor!
groeten,

Fijn dat het beter lijkt te gaan! Goed zo!
Wel heel jammer van dat schoolreisje zeg! Waar zou de reis heen gaan?

Groetekes, Sje

hoi SJe,

M is weer zo goed als de oude, hij zou naar Yupidoo gaan in Duitsland (vlak bij ons in buurt) nog wel een beetje moe af en toe…

hij is niet meegeweest, is nog wel moe, maar heeft zich vandaag goed vermaakt bij opa en oma want papa en mama moeten dinsdag altijd werken…

maar bedankt voor je meeleven Sje, en advies natuurlijk

Groeten, mama van 2 kids

Oh fijn dat het zo goed gaat! Een ziek kindje went nooit vind ik!

Groetekes, Sje