Overgang kleuterschool


#1

Fabienne ziet enorm op tegen de kleuterschool. Ze wil er niet over praten, geen boekjes over lezen … ze wil gewoon niet!

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik dit nu vorm moet gaan geven. Na de zomervakentie mag ze al proef draaien … in september wordt ze 4.

Op de PSZ heeft ze het 't eerste halfjaar ook heel moeilijk gehad … met 1 jaar kwam ze een beetje los terwijl men dacht dat ze motorisch achter liep!? En nu is ze gewend en heeft ze 1 vriendinnetje … die meisjes zijn zo dol op elkaar. Het is gewoon sneu ze uit elkaar te halen. Ze bloeien op als ze samen zijn, zijn ze alleen dan zijn ze erg introvert. Het vriendinnetje wordt pas in maart 4 dus we moeten nog even overbruggen en of ze naar dezelfde school gaat?

De school waar Fabienne heen gaat is een hele kleine school dus daar kan ik niets aan veranderen. De juf die ze krijgt zit daar al zo lang dat ik alle vertrouwen in haar heb. Maar ja, nu Fabienne nog mee krijgen ??? maar hoe ???


#2

Lastig dat ze er zo tegenop ziet. Hoe reageert ze als je erover begint? Ik ben zelf altijd erg van het voorbereiden. Maar als ze erg negatief is, dan is dat toch lastig. Ik zou dan ook niet teveel pushen, maar het er wel af en toe toch over hebben. Zodat ze weet waar ze aan toe is als ze 4 wordt en naar school moet. Want als je het er helemaal niet meer over hebt en ze moet ineens dan is het misschien ook een hele stap voor haar. Desnoods af en toe langslopen en laten zien waar ze heen gaat. Dan wordt het misschien wat realistischer. Meer dan het er af en toe eens over hebben kun je denk ik ook niet doen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers


#3

Voorbereiden hielp/HELPT hier ook altijd maar nu niet. Wat haar rustig maakt is dat mama mee gaat naar school en daar laat ik het nu maar bij. Ik denk dat ze gewoon veel moeite heeft met veranderingen. Dat zie je ook bij kinderen met HSP. Ik denk dat we het gewoon in etappes moeten opbouwen, dat ik een poosje blijf, haar motiveer, vertrouwen geef en samen met de juf … op een bepaald moment zal ze steeds meer vertrouwen krijgen dat het goed is.


#4

tja dat is inderdaad erg lastig, inderdaad voorbereiden waar en wanneer je kan maar het echt leuk houden voor jullie allebei! En ook dan hoeft ze natuurlijk niet gelijk in 1 keer de volle mep naar school dus gewoon langzaamaan opbouwen dan komt het vast goed! En er natuurlijk vooral positief over praten

met Lindsey wordt het waarschijnlijk ook nog een leuke klus haha, zij is ook absoluut niet van de veranderingen. En ook zij zal na de zomervakantie aan de bak moeten. Binnenkort heb ik een gesprekje met de nieuwe juf en dan gaat ze ook gewoon mee natuurlijk. Ze heeft er al een paar keer in de klas kunnen kijken maar echt meedraaien zat er niet in, had ze geen zin in.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er niet zo heel druk over maak, nu scheelt het wel dat Lindsey sowieso met een paar vriendinnetjes gaat. Maar het komt zoals het komt

liefs,
Rinske


#5

Klinkt bekend Rinske …

Wij zijn nu ook een paar keer wezen kijken, in de klas gezeten, een keertje 10 minuutjes alleen (de juf bood het aan) toen ik met de directeur aan het praten was … en ineens een hoop gehuil! Dat was even teveel van het goede maar er waren meer bekende kindjes die tijdens die ochtend even in de klas mochten blijven. Was geen goed idee voor die van ons.

We laten het woord kleuterschool af en toe terloops vallen en natuurlijk zijn we daar gewoon heel positief over. Het moet idd leuk blijven en geen beladen toestand. Nu merk ik wel dat er niet gelijk weerstand komt … alsof ze het nu onder ogen wilt zien zonder veel paniek. We hebben straks een hele ervaren juf die al heel erg lang juf is dus die weet daar heus wel raadt mee.


#6

Lastig! Hier geen hsp-kind, maar wel een kind dat moeite heeft met veranderingen en ik vind het ook best spannend. Hij gaat maandag beginnen en het is hier gelukkig wel gewoon gespreksonderwerp en hij lijkt het best een leuk idee te vinden om naar school te gaan. Ik ben ook benieuwd hoe het afscheid nemen gaat en het wennen, maar goed…wat komt, dat komt.

Ik vraag me wel af: zou je erbij moeten blijven in het begin, in de klas? Bevestig je haar daarmee misschien niet in het idee dat het eng is en dat het nodig is dat jij erbij bent? Ik weet het niet hoor, maar ik vraag het me af…

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”


#7

Ging ik ook wel vanuit hoor dat je er positief over praat

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het verstandig is om er bij te blijven. Wat mriek ook zegt…je bevestigd dan alleen maar voor haar dat het idd eng is. Maargoed dat is mijn mening en ervaring met lindsey. Hoe moeilijk het soms ook is ik kan ze beter gelijk bij juf laten en gelijk weggaan, het was/is dan nog wel is flink huilen maar dat was dan ook zo weer over wanneer ik wegben. Wat je zelf ook zegt is dat de juf er vast genoeg ervaring mee heeft. Komt vast goed hoor, het is voor jullie allebei even doorbijten

liefs,
Rinske


#8

Ik kan me je vraag wel voorstellen @Mriek.
Op de PSZ hebben we het ook zo gedaan, was steeds korter aanwezig en als k weg ging dan ging ik ook echt weg … wel afscheid genomen natuurlijk! M’n hart brak als ik ze hoorde huilen maar ik weet nu wel dat dit ook vorbij gaat, je kind is dan in goede handen en als er iets is dan bellen ze me wel. Nooit gebeurd overigens.
Bij een HSP kind pas je vaak methodes toe waarvan mensen tegenwoordig zouden zeggen; dat moet je vooral NIET doen. Ik weet nog dat Fabienne 's-nachts veel huilde. Men zei dan; laat maar huilen, gaat wel over maar het kind raakte alleen maar overstuur en eer ik ze weer tot bedaren had, waren we 2 uur verder. Dat werkte voor haar niet. Troosten, even een boekje lezen …

Als ik niet mee de klas in ga dat gaan ze helemaal in zichzelf zitten. Op de PSZ dachten ze weleens dat ze motorisch achter liep maar nee. Ze heeft vertrouwen nodig, veiligheid en als mama er zit dan geeft het haar bevestigng dat het goed en veilig is, betrouwbaar is …


#9

Als je inderdaad de ervaring hebt dat het werkt om het zo te doen, dan moet je het zeker toepassen. Ik hoop dat het mee gaat vallen, het is gewoon niet makkelijk om je kleine huilend achter te laten. Ik hoop ook voor ons dat het niet gaat gebeuren

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”


#10

Ik herken het wel, alles wat je zo ongeveer omschrijft. en het is dat Rico heel sociaal is anders wist ik ook niet hoe hij zich daar zou moeten redden omdat hij ook echt niet wilde.
Nu heeft hij toevallig een vriendinnetje die naar dezelfde school gaat en ook rond dezelfde periode… en hebben we dus iets op te noemen om het voor hem leuker te maken. Probeer iets te zoeken om het voor haar fijn te maken, misschien nog eens afspraakmaken om te komen kijken, dat ze een keer in de klas kan bij de kleuters met jou erbij, terwijl de kleuters aan het spelen zijn. Misschien voelt ze zich dan wat fijner?