Overdag weinig slapen

Hoi, ik heb een vraagje

Laten jullie je kindje in bed liggen ookal is hij/zij klaarwakker. Mijn dochtertje van 2 maanden leg ik, wanneer ze moe lijkt te worden(gapen) wakker in haar bedje. Geregeld ga ik even kijken, maar meestal slaapt ze dan niet. Ze is verder heel tevreden en huilt dan niet. Doe ik er goed aan om haar te laten liggen tot de volgende voeding? Ze ligt ingebakerd, dus aan haar onrust kan het niet liggen.
Krijgt ze zo wel genoeg slaap? Snachts slaapt ( tenminste ik denk dat ze slaapt) ze wel goed door.

Hoi Lise,

Welkom op de site.

Maak je niet teveel zorgen of een baby wel of niet genoeg slaap krijgt. De ene baby is nou eenmaal een wakkerder kindje dan de andere baby dus dat is niet te vergelijken met anderen.

Ik liet mijn meisjes overdag beneden in de box en het wipstoeltje tot de laatste voeding (in eerste instantie dus tot iets van 23.00 uur en na het wegvallen van die voeding tot begin van de avond). Na de lunch-voeding (ongeveer 12.00) legde ik ze wel in bed om zo alvast het ritme van een middagslaapje in te bouwen. En dat ging prima zo.

Groetekes, Sje

Het zal inderdaad wel los lopen. Ik ben alleen bang dat ze zo veel te weing slaap krijgt. Savonds is ze namelijk wel jengelig en wil niet meer naar bed, terwijl ze erg moe is. Ach ja… onzeker zijn over of het wel goed gaat is normaal toch?

Hoi,

Soms lijkt het alsaf kindjes wakker zijn, maar dan slapen ze toch. Heel gek zelfs als hun oogjes open zijn. ik ozu je dochtertje lekker laten liggen tot ze zelf aangeeft dat ze het beu is. DAt laten ze echt wel merken.
En wakker in hun bedje leggen als ze moe zijn is alleen maar goed, dan leren ze dat ze zelf in slaap kunnen vallen.

Succes en maak je niet al te veel zorgen. Je doet het heus wel goed!!!
Wacht maar tot je de eerste echte lach vanuit de wief/bedje krijgt, dan weet je het zeker…

fijn om te horen dat zoveel anderen dat ook herkennen. Ik ga me ook maar niet meer druk maken

Maak je inderdaad niet ongerust.
Ieder kindje slaapt weer anders.
Wanneer mijn zoon wakker was liet ik hem ook altijd nog even liggen, meestal tot dat hij er een beetje genoeg van kreeg, of wanneer ik dacht, nu heb je lang genoeg wakker gelegen na je slapen.
Wanneer ze niet slapen maar wel op hun kamertje zijn is het ook heel gezond voor hun hersentjes. Gun ze de rust en laat ze zelf lekker ontdekken.
Je doet het goed hoor.

Groetjes Wiets

Hoi,
Onze dochter is 10 weken en slaapt overdag ook weinig. Korte slaapjes van half uur, 45 minuten. ZOdra het donker/ avond wordt, begint zij moe te worden.
Prima ritme.
Ik vraag mij alleen af of ze straks wel haar slaapjes zal oppakken overdag. Als ze overstapt naar 2-3 slaapjes overdag.
Of gaat dat straks vanzelf?

Hoi,

Mijn ervaring is dat dit inderdaad vanzelf gaat. Erik is nooit zo’n overdag-slaper geweest, maar is als vanzelf naar nu meestal 2 (soms 3) slaapjes op een dag gegaan. Naarmate we meer ritme en schema in de voedingen kregen, kwamen de slaapjes ook op vastere momenten en dit loopt nu prima. De natuur regelt zichzelf zeg ik dan altijd maar…

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ik zou me er inderdaad niet druk om maken. Zeker de eerste paar maanden hebben baby’s niet echt een ritme qua slapen. Maar naarmate ze ouder worden komt hier een ritme in. Tenminste ook hierin verschilt het per baby, maar vaak wel. Tim is iets meer dan 6 maanden en slaapt nog heel veel. S’ochtends maken we hem om 7 uur wakker voor zijn voeding. Daarna gaat hij weer terug naar bed en dan wordt hij tussen 10 en 11 uur weer wakker. Daarna blijft hij op tot ongeveer 13.00 uur en dan is hij weer moe. Dan gaat hij weer naar bed tot 15.00 uur. Soms slaapt hij van half 5 tot half 6 nog, maar niet iedere dag. Na zijn voeding van 19.00 uur speelt hij nog even en dan gaat hij naar bed en slaapt hij tot de volgende ochtend. Een vriendin van mij heeft een baby die 5 dagen jonger is en die slaapt stukken minder. Kortom het verschilt echt zo per baby.

Ik zou zelf zeggen het is goed om haar op bed te leggen als je denkt dat ze moe is. Dan ligt ze in ieder geval even in een rustige omgeving zonder prikkels van speelgoed etc in de box. En als ze rustig is zou ik haar wel even laten liggen. Zolang ze niet huilt lijkt het mij dat ze tevreden is met waar ze is.

Ik zou op je gevoel afgaan en je in ieder geval niet druk maken over haar slaapgewoonte. Het verschilt nu eenmaal echt per baby of ze veel of weinig slapen.

Hoi,

Ook hier hebben we altijd een wakker kind gehad.
hij sliep als het meezat 3x een half uur per dag.
Nu is hij bijna 6 maanden en (ik durf het bijna nog niet te zeggen) slaapt hij sinds 2 weken voortaan 2x een uur/ anderhalf uur!
Ik vind het meteen een goed ritme voor als hij wat ouder wordt!
Maar…de pest hier is…ik ben 2 weken thuis geweest en nu moet ik weer werken en ik weet dus niet of hij bij oma dit ritme aanhoud.
Ik dacht ook altijd “dit komt nooit goed” maar hoe ouder ze worden denk ik ok dat ze moeier worden en meer slaap nodig hebben.

Succes…en het komt dus vanzelf!

Danielle

Ik sluit me helemaal aan bij Danielle! ook Minke slaapt steeds meer naarmate ze ouder wordt. ( Is nu na twee uur-drie uur wakker echt weer moe). Overigens zou ik wel je kindje in bed leggen voor het slapen en niet in de woonkamer houden, zo leren ze denk ik wel dat een bed is om in te slapen en een box/ wipper om in te spelen. Maar dat moet iedereen voor zichzelf beslissen,uiteraard!
Het wordt dus echt beter!

mijn zoontje ligt ook regelmatig met de ogen open duim in de mond op bed en lekker rond te kijken. ach ik vind het prima! Als hij het niet naar zijn zin heeft hoor ik het wel…

moet een kindje van bijna 6 maanden oud juist de middag goed slapen? dat krijg ik nl regelmatig te horen…! Mijn zoontje slaapt de ochtend van 10-13 ongeveer… en daarna pas weer om 17.30… Tegen mij wordt gezegd dat ik de ochtend moet gaan rekken en de middag moet gaan nemen om te slapen… is dit echt nodig ??

mijn ventje van bijna 6 weken is nu eigenlijk ook heel moe volges mij maar slapen ho maar, we moesten even weg en in de kinderwagen was het alleen maar jengelen. hij ligt nu op bed, nog wel een voeding gegeven, maar hij is ook ngo steeds met zijn ogen aan het kijken. en af en toe geeft hij nog een gil. ik ben een paar keer wezen kijken, maar dat helpt niet.

wat nu?

[img]http://by.lilypie.com/LYn6p2.png" alt=“Lilypie Kids birthday Ticker” border=“0” />

Hoi,

Ze in ingebakerd om een reden. namelijk dat ze anders veel te onrustig is om uberhaupt te slapen. Waarschijnelijk heeft ze ook voor die tijd veel gehuild. Onze dochter is ook ingebakerd geweest en die vond het heerlijk dat ze op die manier haar rust kreeg. Ook als slaapt ze niet ze is begrenst en dat geeft haar schijnbaar en ik weet het eigelijk wel zeker een veilig gevoel en eenn gevoel van rust. Dat ze dan wakker is zegt niets over het feit of ze die rust wel of niet nodig heeft. Het geeft aan dat ze het fijn vind. En als ze echt doe rust niet wil dan laat ze echt wel van zich horen. Ik zou het ritme wat je nu hebt en heel belangrijk is als je gaat inbakeren niet verstoren en haar gewoon bij de eerste tekenen of als het tijd is inbakeren en in bed leggen.
Deze kinderen hebben een duidelijk ritme en duidelijke grenzen nodig die kunnen ze op een of andere manier moeilijker bepalen dan een gemiddeld ander kindje.

groetjes,

lon106

quote:
mijn ventje van bijna 6 weken is nu eigenlijk ook heel moe volges mij maar slapen ho maar, we moesten even weg en in de kinderwagen was het alleen maar jengelen. hij ligt nu op bed, nog wel een voeding gegeven, maar hij is ook ngo steeds met zijn ogen aan het kijken. en af en toe geeft hij nog een gil. ik ben een paar keer wezen kijken, maar dat helpt niet.

wat nu?

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://by.lilypie.com/LYn6p2.png" alt=“Lilypie Kids birthday Ticker” border=“0” /></a>

Er zit een sprongetje aan te komen, dus daar kan het sowieso mee te maken hebben. Heb je het oei-ik-groei-boek? Is echt een aanrader. In de topic ‘Sprongetje’ in Mama’s Hoekje staat ook uitgelegd wat het inhoudt en wanneer ze zijn.

Verder: krijgt de kleine veel prikkels overdag? Heb je een vast slaapritueel? Slaapt 'ie in het licht of donker, stil of met geluid om hem heen? Soms is het een kwestie van dingen uitproberen om te zien waar ze goed bij slapen.

Groetjes!

Hoi,

Ook hier wordt er weinig geslapen overdag. Veel te bang om iets te missen, want als we onderweg zijn wordt er helemaal niet geslapen. Soms een half uurtje. Sam heeft overdag wat hazeslaapjes, maar wordt wel in bed gelegd. Hij gaat nu steeds wat meer slapen en gezien hij de nacht goed doorslaapt sinds hij 3 weken oud is. (Sam is nu 11 weken)
Ik maakte me hier in het begin ook wel druk om, maar liever overdag wat wakker dan 's nachts. Hij drinkt en groeit verder goed.

Blijkbaar komt het vaker voor dan je denkt.
Succes!

Lilypie 1st Birthday Ticker

Even off-topic Jol1, maar er lijkt me iets niet in orde met je ticker: 10 weken, 2 maanden, drie weken, etc…

Groetjes!

Hoi Mriek,

ik zit nu ook te kijken… Eens zien wat ik verkeerd doe???

En nu is 'ie goed! (denk ik tenminste, weet natuurlijk niet wanneer je kleine geboren is, haha)

Groetjes!

Ik hoop het. Sam is van 14 februari. Een echte Valentijnsbaby!
Begrijp alleen niet waarom er nu staat 2 maand, 3 weken en 1 dag. Zal wel te maken hebben met de dagen ofzo??

Dadelijk weer naar het CB, ben erg benieuwd. Slapen gaat bij Sam nu ietsje beter overdag.