Overal rond slingerend speelgoed

Regelmatig komen hier kindjes met hun moeder over de vloer en trekken werkelijk elk mandje open waar speelgoed in zit, vliegen als een TORNADO door het huis om echt ALLE SPEELGOED van hun plek te halen, gooien het ergens neer en gaan zo door tot we een paar uur verder zijn en het hier een ravage op de vloer is van SPEELGOED.

Het verbaasd mij elke keer weer en ik weet niet goed of ik er nu wat van moet gaan zeggen. Verwacht steeds dat de moeder het wel doen ???

Gisteren weer dus, een lief kind hoor maar na 2 uur was ik bek af en dan alle rotzooi opruimen, ik bedoel speelgoed??? De moeder + kind lieten alles zo achter.

Ik ken dit niet … Fabienne speelt met een paar dingetjes en maakt nooit een rotzooi, kiept ook geen mand om of zo en dat zou zij best mogen maar doet dit niet. Ik zet dus elke dag dingen voor haar op tafel en attendeer haar zo nu en dan op speeltjes waar ze zo bij kan.

Ik wil ook niet dat ze bij een ander kindje alles over hoop haalt, wilt ze er niet meer mee spelen? Opruimen en pak je wat anders … maar wat ik nu toch steeds zie, dan denk ik; hou is het bij die moeder thuis? Het huis bezaait met speelgoed.

Ik wil dit dus niet meer en zal er wat van moeten zeggen. Ben ik nu zo’n zeur ???

Wat vinden jullie?

Groetjes Esther

ik zou vlak voor het weggaan tegen het kind zeggen … zullen we even samen opruimen? meestal is dit wel genoeg en zal de moeder je hier in steunen.

before you judge me, try hard to love me

Ik heb ook altijd andere kindjes mee op laten ruimen. Gelukkig heb ik zo ongeveer alleen maar vriendinnen die er hetzelfde over denken als ik en die hun eigen kind aansporen om mee op te ruimen.

En als ik met onze meiden ergens op bezoek ben, ga ik ook niet weg zonder dat ze mee opgeruimd hebben.

En ze wisten hier ook al heel jong dat de huiskamer geen peuterspeelzaal is. Ze hebben een flinke ruimte in de huiskamer om een atoomproef met hun speelgoed te houden en dat is het. Dus vanaf het moment dat ze konden begrijpen “dit is je speelruimte” hebben we ze dat aangeleerd.

Zo hebben ze hier bijv. ook nooit met speelgoed op de salontafel mogen spelen. Het kan krassen, plus het kan gevaarlijk zijn ook met hete thee en koffie. En als andere kindjes die thuis wel met speelgoed op de salontafel mogen, hier de salontafel als speelruimte gebruiken, dan zeg ik “Liever niet met speelgoed op de salontafel, want dat mogen onze meisjes ook niet”.

Moet niet zo zijn dat ik het van andere kindjes wel pik omdat ik er niks van durf te zeggen en dat ik daarna van mijn meiden op mijn donder krijg waarom anderen het wel mogen en zij niet. En gelijk hebben ze!

Dus ik ben maar gewoon eerlijk op een vriendelijke manier. Tot nu toe nog nooit vreemde reacties op gehad. Altijd begrip van de betreffende ouders.

Ik ben ook een Esther. Kom, het moet jou ook lukken!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 17 Feb 2011 10:26:18

Hier ruimen we ook samen op, ook als er andere kindjes zijn.
Ik vind dat je het prima op een leuke manier kan zeggen, en de andere moeders begrijpen dan de hint wel !
groetjes

Toch vraag ik me af of het nu nodig is om je kind overal speelgoed vandaan te laten plukken, het uiteindelijk tot een ontploft huis te laten komen en het vervolgens te mogen opruimen met de moeder !?

Dat is dus iets wat blijkbaar binnen andere gezinnen wel gebeurd …

Nou bij ons zit het er een beetje tussen in.
Jack hoeft niet direct iets op te ruimen als hij er even niet mee speelt. Peuters gaan vaak van het een naar het ander en dan weer terug…dat is normaal. Ik vind het niet nodig dat hij dan gelijk item 1 weer opruimt. Echter, het is ook niet nodig dat de hele woonkamer is omgetoverd tot een Bart Smit…
Dus als hij met enkele dingen gespeeld heeft en wil dan weer iets anders pakken dan is het dus wel even iets opruimen.
Doet hij ook gewoon.
Manden omkeren gebeurt hier niet.
Opruimen doen we samen, ook als er andere kindjes komen spelen.

[img]Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers[img]

Inderdaad, als ze nog zo heel jong zijn is het niet te doen dat ze eerst opruimen waar ze mee gespeeld hebben en dat ze dan pas iets anders mogen pakken.
Maar het is wel te regelen dat het niet meer heel de huiskamer door gaat. Dat begrijpen ze wel op peuterleeftijd.

Hier zijn ze 6 en 7 dus wij zijn al een paar jaar wel op het punt “eerst opruimen waar je niet meer mee speelt en dan pas iets anders pakken”. En dat gaat prima!
Hoe eerder je ze dat leert, hoe makkelijker het gaat, want dan weten ze niet beter of het zit ingebakken.

Als je denkt “dat leer ik ze nog wel als ze wat groter zijn”, dan is dat inbakken veel lastiger. Hier weten ze nu gewoon niet beter.

Groetekes, Sje

een paar speeltjes vind ik ook niet erg en idd ik zie ook wel dat Fabienne wel met een paar dingen tegelijk speelt. Als iets bv een uurtje onafgebroken ligt dan ruim ik het wel even op … maar nee voor mij geen Bart Smit en dat weet ze heel goed.

Damian is dus wel zo. Die kiept alles om wat hij ziet maar als we dan weggaan of thuis klaar zijn met spelen ruimen we eerst alles SAMEN op. Hij moet me echt meehelpen want anders kan hij de volgende keer gewoon niet bij het speelgoed.
Ik vind het niet meer dan normaal dat je de rommel die je maakt ook zelf weer opruimd. of je nou bij een ander bent of thuis

Hier is het zo dat bo wel de gelegenheid heeft om bv met 3 dingen te gelijk (afwisselend) te spelen, afhankelijk van de grootte (bv niet en trein rails, en een hele bak duplo, das teveel, maar wel bv trein rails, en een vliegtuigje en een boekje bv ) , maar wil hij dan nog een vierde erbij, dan zegen we dat hij eerst wat moet opruimen, en dat doet hij dan eigenlijk ook altijd wel. En wanneer hij naar bed gaat ruimt hij ook alles op samen met ons. Als we bij een ander zijn, ruimen we ook alles op voor dat we weg gaan (bo en ik).
Ik ken ook mensen die kinderen hebben die als een tornado door je huis gaan. (geen familie hoor, kennissen) Echt verschrikkelijk, veel lawaai, overal speelgoed, en als ze weg gingen, dan hadden we de deur nog niet dicht, keken we om, en zagen we de ravage. Wat zaten dan echt verbaasd te kijken, en een beetje overrompeld wat er was gebeurt. En we konden natuurlijk alles zelf opruimen. Best een irritatie punt, omdatje na elk bezoek je hele huis kon opruimen (waar je na al die drukte niet altijdzin in had).

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

@woezel … je verwoord het precies goed Ik vind het eigenlijk erg irritant dat ik na het bezoek mijn kot weer kan gaan opruimen terwijl het dan netjes was.

Als fabienne met little people speelt bv dan pakt ze ook de supermarkt en de bus, een koets en een paard maar dat is prima. Het hoeft ook niet 1 boekje te zijn en voor de rest niets?! Dat zou ik wel erg zielig vinden. Maar idd als erdan een bak duplo erbij komt en weet ik allemaal wat meer dan is het voor haar ook veel en blijft er een deel liggen waar dan toch op dat moment even genoeg mee gespeeld is.

Jij vind het dus ook vreselijk die tornado’s door je huis, nou echt ik ben gewoon uit mijn doen als ik een zo’n tornado hier heb, laat staan meer. Ook idd nogeens een hoop lawaai, zeker als ze ook nog eerst een loopfiets pakken en over de tegels razen, dan zo’n wandel kef hondje en een bal uit een mand pakken met deksel er op. Nou dat had ik dus gisteren … ongevraagd maakte dit dametje alles open en ik stond erbij en keek er naar, wat nu??? Volgende keer ga toch vriendelijk vragen alleen van bepaald speelgoed gebruik te maken, er staat echt wel genoeg!!

Groetjes Esther

rico begint daar nu mee helaas…om alles om te kiepen
ik zeg dat hij het op moet ruimen voordat hij wat anders gaat doen want nu is het soms zo: omgooien en willen gaan tekenen of kleien
het is goed met m.
Als rico ergens gaat spelen wil ik ook gewoon hebben dat hij opruimt
dat moet hij op shool ook trouwens. niks meer dan normaal.
ik zou het idd subtiel vragen zovan: Gaan jullie even met zijn 2tjes opruimen?

@Esther, ja ik vind dat zelf ook erg vervelend!! Kijk, natuurlijk , het zijn kinderen, die mogen spelen, en geluid maken, maar er zit mijn inziens wel een verschil tussen spelende kinderen die gewoon lekker aan het spelen zijn en wat kletsen en af en toe wat vragen aan je etc, en tussen alles overhoop halen (en niet om te spelen, maar simpelweg om te kijken wat er allemaal is) en keihard gillen/praten / constant op een negatieve manier aandacht vragen etc. zodat je niet eens een gesprek kan houden omdat je echt elke seconde bezig bent met de kinderen
Snap je?
Kijk echte diepgaande gesprekken moet je met kids erbij niet voeren, maar gewoon een gesprek over hoe de afgelopen week was, of je nog iets leuks hebt gedaan etc, en dan na elke zin die je hebt gedaan gestoord te worden, en dus elke keer over nieuw kan beginnen, waardoor je op een gegeven moment niet eens meer weet wat je wil zeggen? Nee niet echt mijn idee van een gezellige ontspannende bezoek middag.
Maar goed, zo heel veel contact hebben wij niet met die mensen, dus dat scheelt

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

@woezel … ben het helemaal met je eens.
Deze moeder met 3 jarig meisje die hier dus gisteren was, kende ik niet eens?! Er dan iets van zeggen vind ik wel lastig. Gelukkig gaat het bij vriendinnen wel anders al zitten daar ook een paar tornado kinderen bij maar wordt er wel opgeruimd. Er is een vriendin die 4 van die tornado’s heeft hahaha … Dan vraag je je misschien af hoe dat huis eruit ziet? Nou een Bart Smit en alles is eigenlijk op de kinderen gericht … moeten ze zelf weten maar hier wil dat niet.

Groetjes Esther