Oudste zoon bemoeit zich met


#1

mijn financien!!
hij wilt altijd weten hoeveel geld ik heb, hoeveel ik uitgeef aan boodschappen en aan kleding etc etc

vandaag ook weer we gingen nota bene voor hem shoppen want hij had nieuwe broeken nodig, maar hij vond alles te duur en vond dat ik maar een andere hobby moest gaan zoeken die geen geld kost!

waar komt dit vandaan is dit normaal voor een bijna 10 jarige

ik heb aan papa al genoeg die zo nu en dan vind dat ik te veel uit geef (valt best mee want koop alles in de aanbieding)en nu moet ik mij gaan verantwoorden aan mijn zoon??? heb daar zo geen behoefte aan hahaha

maar ik wil dus voornamelijk weten of dit normaal is op deze leeftijd en hoe leer ik het hem af hahaha

before you judge me, try hard to love me


#2

Is het niet meer belangstelling voor geld krijgen dan bemoeien? Het lijkt me juist goed dat hij zich bewust is van het feit dat dingen geld kosten. Ik zou eerlijk zijn over hoeveel geld je aan dingen uitgeeft, dat lijkt me goed voor het besef dat dingen niet zomaar in jullie huis belanden maar dat jullie dat allemaal moeten betalen. Besef van de waarde van geld bijbrengen, dat is wat ik bedoel.

Krijgt hij zakgeld? Is ook goed voor hem om te beseffen dat als hij iets wil hebben, dat het geld kost.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers


#3

ja als je het zo stel is het natuurlijk goed maar ik ken geen 10 jarige die geen broek wilt omdat hij te duur is (zegt hij nou nooit bij een wiispel hahah)

ja hij krijgt wel zakgeld maar dat gaat meestal naar de bank en koop af en toe wat extra’s

before you judge me, try hard to love me


#4

Da’s inderdaad wel bijzonder ja, dat hij het niet wil omdat het te duur is. Misschien hoort 'ie dat van papa? Eigenlijk positief toch? Hij gaat voorzichtig met geld om

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers


#5

Zijn ze op school niet met geld bezig?

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers


#6

Ik weet dat mijn zusje dat ook erg had!
Die vroeg ook altijd hoe duur iets was, en of we dat dan wel moesten kopen ed.

Gewoon blijven uitleggen. En een broek is nu eenmaal nodig, en een wii-spel niet

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers


#7

kan het niet zijn dat hij je man eens heeft horen mopperen om dat hij vond dat je te veel had uitgegeven
en dat hij nu denkt als ze maar niet te veel uitgeef

of ze zijn op school idd bezig met geld of bij een vriendje thuis
je weet nooit waar ze het over hebben

vind wel dat een kind zich geen zorgen hoeft te maken hoe duur een broek is en hoeveel je uitgeeft aan je boodschappen
die last krijgt hij straks lang genoeg als hij groot genoeg is

ben benieuwd of je het uit hem krijgt hoe het komt dat hij zo met geld bezig is


#8

Kan inderdaad van alles zijn, kan zijn dat hij zijn vader heeft horen mopperen, dat ze er op school mee bezig zijn, dat hij het bij een vriendje opgepikt heeft. Dat hij met geld leert omgaan is zeker goed maar ik snap jou ook hoor. Vertel hem dat als jij zegt dat het kan zijn broek echt niet te duur is of leg hem uit wat jij duur vind en waarom misschien leert ie dan meteen relativeren en ben jij van het ‘gezeur’ af enne af en toe tegen een 10 jarige zeggen dat zijn jou zaken niet is geen schande hoor

Groetjes,

Michèle


#9

Hoi,

Ik probeer hier mijn dochter pas vijf toch al een beetje bewust te maken hoe duur iets is.
Verder leg ik daarbij wel uit dat als je iets nodig hebt en je hebt goed ronggeneusd dat je dan toch iets kan kopen. Natuurlijk ga ik daar niet heel erg op in maar ze vraagt natuurlijk soms wel eens om een kadootje bijv in de speelgoedwinkel. Dan leg ik uit dat we niet alijd zomaar dingen kunnen kopen of krijgen alleen maar omdat we het leuk vinden. Wel dat ze er voor kan sparen. Of voor d’r verjaardag mag vragen. (trouwens ze heeft nogal dure smaak Barbie o.a. ik wijs haar dan wel op de goedkopere barbie’s)

Ik zou hem gewoon uitleggen dat jullie niet altijd alles zomaar kunnen kopen maar dat als hij kleding nodig heeft je hiervoor een potje hebt en dat je daaruit dan kleding voor hem en de anderen koopt. Leer hem zo dat je daar rekening mee houd. Maar dat b.v. een spelletjes computer niet zomaar binnen jullie bereik ligt en dat daar echt voor gespaart moet worden door jullie allemaal.

Ik denk dat je hem zo bewust moet maken wat wel en niet kan. Maar benadruk ook dat je het fijn vind dat hij meedenkt hoe je geld kan besparen of anders kan uitgeven. En dat dit een goede eigenschap is om niet zo maar geld uit te geven.
Op school zullen ze denk ik rond deze leeftijd ook aandacht schenken. Nibud heeft bijv. speciale kinderleermappen.

groetjes

lon106


#10

Ik probeer het er altijd uit te krijgen door middel van ‘waarom’ vragen.
Bijvoorbeeld : waarom denk je dat die broek te duur is ?
als je zo op zijn niveau blijft doorvragen kun je misschien tot de kern komen ?