mijn dochter gaat over een half jaar naar school. Heeft veel behoefte aan vriendjes om haar heen ( zegt ze zelf…vraagt er veel naar).
Ik zie zelf op de andere dagen vaak ouders met kinderen, gemiddeld zo twee keer per week.
Nu gaat ze noodgedwongen naar een andere opvang waarbij er alleen maar jongeren kinderen zijn, verschil is minimaal 1,5 jaar.
Ik ben nu bang dat het laatste half jaar niet zo leuk, interessant en gezellig voor haar zal zijn. Ze is een meisje dat veel uitdaging zoekt en bij de vorige groep echt vriendjes had. Deze zijn nu naar school of naar andere opvang vormen. Ze heeft wel de zelfde leidster nog, alleen ander gebouw.
wie heeft ervaring en kan mij helpen of ik haar daar moet houden of een andere vorm van opvang nog moet zoeken met kindjes in zelfde leeftijd…
Oudste bij creche
Vindt ze het zelf nog leuk om heen te gaan? Zowel zou het geen actie ondernemen. Als ze het niet leuk vindt ligt naar mijn idee de taak bij de leidsters, meer uitdaging, verantwoordelijkheid geven.
Ze heeft de eerste keer aangegeven dat ze niet wilde. Ik neem haar altijd wel serieus maar ik weet niet of het komt omdat het nieuw is of omdat het komt door de kleinere kinderen.
Ik ga het zeker even aankijken maar wil wel dat ze het naar haar zin heeft. Ieder kind kan wel eens zeggen dat het niet wil maar dat moet niet alle keren zijn! En je hebt gelijk, die verantwoording ligt bij de leidsters maar ik ga het wel in de gaten houden. Jammer dat het nog een half jaartje is, want om nu weer van locatie en dan ook andere leidsters te wisselen vind ik ook weer wat voor haar!
Ik zou niet voor een half jaar nog andere opvang zoeken. Misschien even aangeven bij de leidsters? Dat ze haar wat meer kunnen bieden?
Groetjes Manderijn.
Om voor een half jaar nog andere opvang te gaan zoeken zou ik niet zo snel doen. Nu heeft ze iig haar vertrouwde leidster nog, dan is alles vreemd.
En op een andere opvang zal ze ook snel een van de oudste kinderen zijn.
Dat heb ik nu ook met mijn zoontje, die gaat in januari naar school. Nu nog een meisje van zijn leeftijd en de rest flink jonger.
Dat gaat eigenlijk best goed, alhoewel je wel merkt dat hij echt toe is aan meer.
Rens mag vaak de leidsters meehelpen en er word goed op gelet dat hij ook voldoende uitdaging krijgt. Hij word ook regelmatig apart genomen voor een spelletje oid.
Ik zou je twijfels aankaarten bij de leidster en haar ook vragen hoe zij hier mee om denkt te gaan.
Groetjes Ramona
Vandaag dag twee, ik heb aangegeven dat ze wel wat uitdaging kan gebruiken. Er zijn wel 3+ activiteiten maar ze is nu de enige die 3 is…
Ik kijk het maar aan en hou het in de gaten. Het is niet anders. Een half jaar is nog wel lang als je het niet zo leuk vind maar misschien heeft het ook tijd nodig om weer te wennen.
Ik ben een behoorlijke ’ verwen’ moeder en maak het haar vaak naar de zin ( ik weet het…niet goed…). Ze kan ook aan het manipuleren zijn dat ze naar huis wil maar ik neem haar graag serieus!
Goed dat je het hebt aangegeven.
Het kan best zijn dat zij de enige driejarige is maar toch vind ik dat de leidster er voor moet zorgen dat jouw dochter ook dingen krijgt aangeboden op haar niveau.
Vraag ook eens aan de leidster hoe ze op de opvang is. rens geeft ook vaak aan dat hij het niet leukt vind, hangt aan me als ik hem wegbreng maar doet vervolgens wel hartstikke leuk mee met de rest en wekt daar totaal niet de indruk dat hij het niet naar z’n zin heeft.
Rens kan ook best wel manipuleren.
Het zal ook idd best wel ff wennen zijn voor haar. Maar dat word het op een andere opvang weer. Bovendien zal een plekje op een andere opvang misschen niet zo makkelijk te vinden zijn en zal je waarschijnlijk ook nog te maken krijgen met een opzegtermijn waardoor de tijd dat ze naar een andere opvang kan wel erg kort word.
Groetjes Ramona
Oh, daar maak je ook even een goed punt, twee maanden opzeg termijn en… inderdaad, die van mij weet ook precies hoe ze me hebben moet. Huilen en aan me hangen ( jengelen) als ik weg ga. En eenmaal weg…een ander kind!
Maar ik trek het me snel aan.
Vandaag had ze deze avond na de creche een bui waar ik niks mee kan. Niks goed. Ik had haar bed opgemaakt voordat ze naar bed ging en brullen want ze wilde mee het bed opmaken maar ik was al klaar! Het ging nergens over!
Misschien heeft het te maken met de verandering of gewoon haar temperament, want dat heeft ze!!
Ik heb wel besloten haar op deze creche te laten, over een half jaar komt ze bij eigen leeftijd en ouderen, daar heeft ze wellicht een zwaardere dobber aan dan nu met jongeren kinderen om te gaan…
en die uitdaging probeer ik thuis ook te bieden…!
Kan ook idd de verandering zijn hoor. Maar ook wel een beetje de leeftijd denk ik. Rens heeft ook best wel een temperamentje maar vanaf 3,5 werd dat echt erger.
Dat hoor ik ook van veel andere moeders. Hij is snel verveeld, steeds op zoek naar nieuwe uitdagingen en heeft behoorlijke driftbuien om niets.
Best wel pittig vind ik.
wat hier helpt is conseqeunt blijven(soms best lastig)
zelf rustig blijven(ook niet altijd even makkelijk)
voldoende uitdaging bieden
meer verantwoordelijkheden geven(Rens dekt bv nu de tafel en is hartsikke trots dat hij dat al kan)Meer zelf laten kiezen(bv wat we gaan doen/wat hij aan krijgt voor kleding/wat hij op z’n brood wil, vaak laat ik hem dan uit 2 dingen kiezen)
Maar het blijft een lastige leeftijd.
Groetjes Ramona
Heel herkenbaar. Ze is altijd wel 'pittig ’ geweest maar ik kon het vaak wel begrijpen. Nu zijn het buien ( sinds een week best heftig) die schijnbaar uit het niets komen. Heeft vast een oorzaak maar toch. Het gaat vaak nergens over! Is niet te voorkomen zeg maar.
Ik geef haar ook meer verantwoording en dat vind ze ook heel fijn ( totdat iets niet meteen lukt)
Altijd grappig om te lezen dat het meer voorkomt want als je het verteld aan de buitenwereld word ik aangekeken met een blik van ooooh, doet ze dat!? Daarom hou ik wel van dit forum