Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik zag net op tv dat er een programma opkomt over ouders met een geestelijke beperking (ernstige beperking) die een kind op de wereld zetten. nu is die vrouw zwanger van haar 5e kind en al 3 kinderen zijn uit huis geplaatst en over de 4e wordt nu door de rechter beslist.
Hoe denken jullie over dit onderwerp?
Ouders met beperking, wel of geen kind krijgen?
Ik denk dat dit ook een punt van eigen mening is. Mijn persoonlijke mening is dat de veiligheid van een kind ten alle tijden voorop staat. Als dit inhoud dat de kinderen in een gevaarlijke situatie geboren zal worden dan moet er in mijn ogen ingegrepen worden. In elke overigens of het nou gaat om gehandicapte ouders of om een gezin dat niet functioneerd om een andere reden.
Ik weet dat vroeger gehandicapte kinderen bijvoorbaad al gesteriliseerd werden maar dat mag bij wet niet meer, maar soms vraag ik me af wat beter is. Ik geloof wel dat in huizen waar deze mensen gezamelijk wonen de meisjes de prikpil krijgen. Maar er zijn er zat zie ‘zelfstandig’ wonen waar dus minder op gelet wordt.
Maar wat ik zeg het is een stelling die gemengde gevoelens op zal roepen.
Groetjes,
Michèle
Etisch gezien is het niet verantwoord om te zeggen dat er bepaalde doelgroepen zijn die geen kind zouden mogen krijgen. als je dat namelijk wel zou doen, waar houdt het dan op? waar ligt de grens? straks zou een buurman bij wijze van spreke kunnen zeggen dat jij niet geschikt bent, dus dan mag het niet…,…
Ik denk dat we daar heel erg voor moeten op passen. Het ligt ook heel gevoelig, want alleen omdat iemand een verstandelijke beperking heeft, betekent dit niet meteen dat het geen goede ouder zou zijn. daar in tegen, moet je je wel afvragen hoe het gaat als hun kindje verstandelijk gezien, ze op een gegeven moment voorbij gaat, en of dat kindje dan nog wel op de juiste plek zou zitten. Ik denk dat goede begeleiding daarin, een heleboel zou kunnen betekenen.
Maar in het geval wat jij schetst, nee, wat mij betreft had daar wel ingegrepen moeten worden.Misschien niet bij het eerste kind, maar zeker wel bij de 2e , 3e, etc.etc.
liefs woezel
ja het programma komt vanavond op nederland 2 om kwart voo 11… een docu.
ik vind het toch wel een interesant onderwerp en ga het toch wel bekijken denk ik.
Ik denk idd dat in die situatie moest worden ingegrepen Wil, zeker omdat er al zoveel kindjes uit huis zijn geplaatst. ik bedoel dan creeer je dus problemen als ze dan niet ingrijpen.
Ik ken ook een vrouw die geestelijk beperkt is die een dochter heeft, haar man is ook beperkt maar heeeeel erg licht. Gek genoeg is hun dochter gezond, behalve dan dat haar ogen “anders” staan. verder is ze ontzettend slim en gewoon net zoals wij. Bizar is dat!
Er is een hele mooie film met Sean penn over een vader met een verstandelijke hendicap die ineens de zorg over zijn dochter krijgt. Ik weet ff niet meer hoe die heet maar hij is wel heel mooi.
Groetjes,
Michèle
Mooie film is dat he, moest echt wel janken! En nog elke keer dat ik m zie haha.
Tja… er heeft toen iets in de Linda gestaan over dit onderwerp.
Op zich hoeft het niet te betekenen dat zulke ouders minder goed zijn dan ‘normale’ ouders. Immers zijn er niet genoeg van de laatstgenoemde die hun kinderen slaan, verwaarlozen of verkrachten? Nou ik zou dan liever bij een stel zitten dat een handicap heeft dan bij zulke lui.
Ik denk alleen wel dat mensen met een beperking extra steun en begeleiding nodig hebben. Dus iemand die elke dag eventjes langskomt om te kijken hoe het gaat en hen coacht in het ouder-zijn.
En het is inderdaad ethisch gezien niet verantwoord vind ik om mensen met een beperking te steriliseren. Het is juist aan jeugdzorg om een kinderwens bij deze doelgroep en het hebben van kinderen in goede banen te leiden, en dat is waar het vaak de mist in gaat denk ik!
Ik zie ze vaak voorbij komen ivm m’n werk. De ouders die zeggen: “We gaan net zo lang door tot we er eentje mogen houden.” Nul komma nul inzicht in hun eigen beperkingen en die kinderen maar de dupe worden. In die gevallen zeg ik: zorgen dat ze geen kinderen meer kunnen krijgen.
In al die andere, minder extreme gevallen: per zaak bekijken. Met hulp kan er vaak een hoop gered worden (mits ouders leerbaar zijn en hiervoor open staan).
Groetjes,
M
ja die docu waar bakmama het over had, heb ik ook gezien, gevolg voor dat meisje was, dat zij op haar 6e eigenlijk de verzorgster werd van haar moeder, en of dat nou zo prettig is lijkt me niet …
denk dat dit moeilijk te beoordelen is, omdat ‘beperking’ ook nogal ruim is zeg maar…
maar ik denk dat als het je 5 kind is, waarvan al 3 kids zijn afgenomen en de 4e onder discussie staat, dat er toch eens ff iemand na moet gaan denken over het lot van de nog niet geboren kinderen…
de opmerking : we gaan door tot we er eentje mogen houden …
daar zou me kaak van op de grond pleuren (sorrie heb er geen andere omschrijving voor) meteen die prikpil dr in ! het zijn geen cavia’s
(en al waren het cavia’s dan nog ongelofelijk)
Pippy is geboren 17.07.2009
@Michele… wat jij nog zei over dat t vroeger niet mocht dat klopt inderdaad! het klinkt grof dat ze dat deden, en misschien was het dat ook wel, maar ik deel dezelfde mening en “vrees” als jouw; of het nou een goede beslissing is geweest…(als het om de ergere beperkingen gaat…) dat weet ik dus ook niet… enne…I am sam, idd dat was een mooie film dat weet ik nog maar waar hij nu precies over ging in grote lijnen…nee weet ik niet meer. goeie tip Michele en dankje zwelgje voor de toevoeging.
@Mriek: ja weet je wat het is. Ik denk dan ook weer wat verder zovan: er is in de zorg personeel die voor dat soort gezinnen zorgt, maar stel nou die zorg valt weg wegens…faillsement of wat dan ook je kunt het zo gek niet bedenken…dan valt er bepaalde zorg voor bepaalde gezinnen weg en wat dan?
Gewijzigd door - MamavanRico op 11 Jul 2011 22:19:11
ga in iedergeval eens ff die docu bekijken vanaovnd, zeker intressant!
Tja heel moeilijke materie; ik ben het met woezel eens, die grens bepalen is heel moeilijk, ik ben het ook eens met de andere dat je zo’n kind wel met heel veel problemen opzadeld, verder denk ik idd dat je het allemaal individueel moet bekijken, maar goed, duidelijk is natuurlijk wel dat als iemand al veel kindjes heeft gehad waarbij het niet goed is gegaan, ze misschien maar verplicht moeten worden om de prikpil te gebruiken, maar jeetje wat moeilijk he!
OIhhhh en I am Sam, elke keer weer janken!
Hoi,
Toen ik op de SPH zat heb ik een deel van deze documentaire gezien. Ik was toen (vorig jaar) nog zwanger. Ik vond het toen al wel heftig en het kan leiden tot heftige discussies, merkte ik toen ook in onze groep. Ik heb gisteren weer gekeken en merkte dat ik nu wel met andere ogen keek nu ik er ‘zelf eentje heb’. Discussie van verplichte prikpil of iets dergelijks even overslaand… als het kindje er dan is; dan alle hulde voor ouders met een beperking die het wel lukt (met of zonder begeleiding) om hun kind te verzorgen en op te voeden. Als ik nu zie hoe intensief ik het zelf soms vindt (en in het begin vond ) neem ik daar mijn petje voor af. Je multitasked jezelf toch maar een slag in de rondte met een kindje erbij.
Jolanda
Oeh ik was in slaap gevallen, volgens mijn vriend 5 minuten voordat het begon boehoee wat slecht!
nou ik heb de documantaire gisteren wel zitten kijken, ik wist niet dat er van die parkwijk dingen waren, waar mensen zo intensief bergeleid konden worden…
ik denk dat ook veel mensen die daar zitten kinderen van de rekening zijn… (en dan nog met een beperking) …net zoals dat ene meisje, wat op straat kwam omdat haar stiefvader haar kind niet accepteerde… omdat het van haar was, en zij niet van hem was, wat een k-stiefvader, sorrie hoor!
met dat bloedprikken of urinetest, ja vind ik echt weer NL…aai over de boltechniek bedoel, gewoon een bloedtest doen of de ouwe gebruiken, en nie zo overleggen, als dat kind verslaafd ter wereld komt, heeft het ziekenhuis die info nodig, en moeten er weer kosten gemaakt worden de verslaafde baby te helpen, ze gingen toch voor het welzijn van het kind, gewoon testen ! hoppa…
ik zat me wel ff dood te ergeren aan die mevrouw, die die mevrouw met haar 5e kind opkomst bergeleiden, bedoel ze leek zelf wel stoned, helemaal geen emotie of niks, tot dat eindgesprek, toen begon ze te huilen en zei ze : wat een k-werk, ik lag helemaal dubbel! toen vond ik dr een stuk aardiger,
maar wat een frusterende baan kan dat zijn, verschrikkelijk, bravo voor de mensen die zulke dingen op zich nemen !
en bravo voor de papa’s en mama’s daarow die zo goed hun best doen !
maar wat ik ook nie helemaal snapte…waarom mag je daar een hele dierentuin in je huis aanschaffen…??? bedoel er zijn genoeg huurwoningen waar je geen huisdieren mag hebben, die mensen hadden een hele dierentuin, en dit werd gewoon toegestaan, maar dan wel mouwen over fisieke verwaarlozing omdat het huis stinkt, die mensen zitten daar om te leren voor hun kind te zorgen, laat ze dan alstjeblieft ook nie nog een paar huisdieren aanschaffen… pas dat regelement ff aan !