@Sje … herkenbaar dat kaasschaaf voorbeeld. Ik herinner me dat ik thuis dikwijls vergeten werd aan tafel, mijn moeder had zoiets van; moet dat kind niets … respect voor het kind was buitengwoon ver te zoeken. Helaas wasik toen verlegen en durfde ik niets te zeggen, dan had je een grote mond en in mijn tijd, ik moest mijn mond houden, basta !! Nu is dit wellicht een extreme situatie. Ik ben ook van mening dat als ouders goed naar hun kinderen luisteren, ze heel veel kunnen leren! Op de montessori had ik juf Annemarie, en meester Rein. Toch was het voor mij niet de geschikste school. Ik had veel meer begeleiding moeten krijgen, de school was te groot, de klassen te groot … Ik heb me er niet veilig gevoeld …
Op de middelbare school hadden wij enkele leerkrachten waar we netjes u tegen zeiden, geen probleem en als ik daar aan terug denk dat was het altijd een hele rustige, gemoedelijke sfeer. Zodra het elders je en jij was, waren ook bepaalde leerkrachten binnen no time de klus en werden ze slachtoffer van pesterijtjes … Een bepaalde mate van gezag vind ik erg belangrijk. Streng maar rechtvaardig.
Als ik de overgrote jeugd van tegenwoordig zie dan denk ik “waar gaat dit/dat heen” … Brutaal, Asociaal en van normen en waarden hebben we nooit gehoord. Comazuipers van 11 jaar, pubers met torenhoge schulden en alles draait om materialisme … overal schijt aan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Lees de krant, kijk om je heen, volg de TV en ik wordt er echt niet blij van.