Osteopaat toch niet zo betrouwbaar?

hoi dames, ik kom net van de cb vandaan en wat ik nou heb gehoord! ik ben helemaal ondersteboven. mijn kleine heeft namelijk een afgeplat hoofdje en ze wilde mij doorverwijzen naar de fysio. Toen ik vertelde dat ik dacht dat de osteopaat had geholpen in de vorige weken zei ze ineens je weet toch wel dat we daar geen voorstanders van zijn? ik zei ja dat weet ik, het is maar geldklopperij maar soms helpt het. en toen zei ze nou nee niet geldklopperij, er zijn een hoop kinderen gestorven na zo een behandeling! ik schrok hier hevig van. ik dacht gelijk wat nou als de mijne ook 1 van hen was! ze zei zelfs dat er nog een week of twee geleden nog een kleine eraan is gestorven. nou ik weet het niet hoor dames, maar ik raad het niemand meer aan voortaan! voorheen vertelde ik hoe tevreden ik ermee was en het schijnt soms echt goed te zijn maar om de risico daarvoor te nemen? nou daar doe ik niet meer aan! toch maar naar de fysio, dan maar een helmtherapie of whatever! maar geen osteopaat voor mij. wat ik heb begrepen van de cb is dat ze nu proberen de osteopaat uit de wereld te helpen maar of dat gaat lukken weten ze niet. dit ter info!

Groetjes, Selma

Gewijzigd door - Asje op 09 Mar 2010 13:49:01

Nou … dat is volgens mij echt lariekoek… Wat kan de oorzaak zijn van de massage dat ze eraan overlijden? Als je kijkt hoeveel kindjes er elke keer komen (bij onze osteopaat) en ik dit nog nooit gehoord heb…

Hoe kan het cb dit bewijzen? En geldklopperij vind ik het ook niet. Integendeel … ze hebben veel kindjes van hun pijn etc afgeholpen op positieve manier.

Sorry maar vind het echt een uit de lucht gegrepen opmerking zonder bewijs!

Nou, ik weet het niet, maar ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord. Nora heeft nooit iets in die richting nodig gehad, maar (beetje rare link, maar goed) mijn paard heeft heel veel baat bij de behandelingen van de osteopaat.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik sneller wantrouwend naar het CB kijk dan naar een osteopaat. Het CB brengt vrij makkelijk alles maar voor waarheid, terwijl ze soms zelfs binnen 1 bureau elkaar nog tegenspreken.

Als het echt zo is, is het goed om te weten, maar ik zou je bronnen ook nog maar even checken, is er ergens een artikel ofzo over?

Lilypie Second Birthday tickers

Enne waarom wordt het dan door zorgverzekeraars vergoed?

Sorry wil je niet aanvallen … maar als ik google vind ik (tot nu toe) veel betrouwbare en tevreden mensen na behandeling van osteopatie…

Ik ben zelf nog nooit naar een osteapaat geweest voor Tim, omdat dit niet nodig was. Maar ken wel mensen in mijn omgeving die met hun kleine naar de osteopaat zijn geweest en hier erg tevreden over waren. Dit is niet bedoeld om je aan te vallen, maar ik vind het een vreemde reactie van het CB. Naar mijn weten doet een osteopaat niks meer dan masseren en ik snap niet hoe een kindje daaraan zou kunnen overlijden. Maar misschien heb ik het mis en zie ik iets over het hoofd.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Tweede Ticker

Lilypie In verwachting Ticker

Huh? Nooit van gehoord! Hoor ook van veel mensen positieve berichten over de osteopaat! Heb zelf ook aan gedacht om er naar toe te gaan met Lenna, omdat ze een voorkeursligging heeft (gelukkig nog geen afgeplat hoofd, maar om dat te voorkomen). Heb op aanraden van het CB toch voor fysiotherapie gekozen. Wordt weleens moe van al die mensen die elkaar tegenspreken. Over bijv. het oei-ik-groei boek hoor je ook zoveel verschillende meningen.

Hoi hoi,

ik heb gezocht en ik kwam dit artikel tegen, maar lijkt er idd niet op dat deze man/vrouw geweten heeft waar hij mee bezig was…

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3998655/Baby_dood_na_bezoek_therapeut.html

Sorry als de link niet mag…

Grtz Von

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Kids Birthday tickers

Vreselijk dit bericht… het zal je kindje maar zijn.

Maar zou niemand aanraden om naar een ongediplomeerd of ongecertificeerde osteopaat te gaan. Want het blijkt wel dat deze osteopaat dingen deed die bij andere osteopaten niet bekend zijn. Dat is dus wel de tip die we hier uit kunnen halen…

Mijn osteopaat was aangesloten bij een speciaal iets etc.

Volgens mij is het inderdaad een beetje onzin wat het cb daar allemaal over zegt.
Hebben ze goede banden met de fysio ofzo, dat ze je dan per se daar heen willen sturen…

In ieder geval geldt het natuurlijk voor alle hulpoverleners dat ze gecertificeerd moeten zijn, en een diploma moeten hebben enz.

Liefs, ANne

Ok ik wil hier wel wat van zeggen als verpleegkundige.

Ik snap wel waarom het CB hier iets van zegt; osteopatie zit namelijk in de alternatieve hoek, het valt onder alternatieve geneeswijze. Daarbij is vaak niet wetenschappelijk met dubbelblind randomised trials (zal je de uitleg besparen) aangetoond dat het werkt. Das 1.

Het probleem is dat osteopaat geen beschermde titel is. Als je jezelf verpleegkundige noemt en je hebt geen papiertje kun je voor de rechter komen, maar iedere willekeurige slager kan zichzelf osteopaat noemen. Das 2.

Ik persoonlijk als verpleegkundige ben wel voor alternatieve geneeswijze, als is het alleen maar om het pracebo effect (als iemand denkt dat het werkt werkt het vaak ook) Nr 3

Ik denk dat iedereen het voor zichzelf uit moet maken, weinig mensen zullen hun kinderen moedwillig iets aan willen doen. Maak gewoon een goed geinformeerde beslissing! En ga het liefts naar iemand die verbonden is aan een artsenpraktijk of fysio ofzo, die hebben vaak wel een cerificering vanuit buiten de benelux!

Jun

Toen ik dit topic las, wilde ik gelijk even reageren, en vooral toen ik die link las.

1 dit artikel gaat niet over een ostheopaat maar over een craniosacraal therapeut. Dsat is wel een behoorlijk verschil.
2 Als je kiest voor een behandeling bij een ostheopaat, kijk dan altijd goed of een ostheopaat aangesloten is bij de nederlandse vereniging voor ostheopathie.
3 Er is wel degelijk bewezen dat ostheopathie helpt bij baby’s
4 Helaas kende ik dit verhaal al omdat het hier in onze omgeving is gebeurt.Sterker nog, de ostheopaat die Bo heeft geholpen kende de craniosacraal therapeut waarbij het over komen is. Er is autopsie gepleegd op de baby, en het blijkt dat de doodsoorzaak niet ligt aan de behandeling , maar (hoe vreselijk het ook is) aan een hart stilstand. Wiegendood dus. Het was dus zowiezo gebeurt ook al was ze niet naar die craniosacraal therapeut. geweest.
Begrijp me niet verkeerd, want het is vreselijk voor een ouder om je kind te verliezen. Ik hoop zo iets nooit mee te maken, Ik wil het echter wel hier even recht zetten, dat het dus niet aan die behandeling lag.

De fysiotehrapeut waar Bo bij is, is juist een voorstander van ostheopathie. Ze zou het iedereen aanraden, maar wel onder bepaalde voorwaarden. Het toeval wilde dat de ostheopaat die Bo geholpen heeft, eerder werkzaam was als fysiotherapeut bij Bo zijn fysiotherapeut.
Het cb bij ons gaf toendertijd dit als advies:

" officieel mogen wij ostheopatie niet aanraden, maar we krijgen veel verhalen van ouders binnen die veel baat erbij hebben. Daarnaast is het (hoe verschrikkelijk het ook is) nog maar 1 keer voorgekomen dat er een baby is overleden na een behandeling bij een craniosacraal therapeut (het ging over hetzelfde verhaal als in de link van dit topic) , en het is niet bewezen dat het daardoor kwam. Nogmaals we mogen het niet aanraden, u als ouder zal zelf de keuze moeten maken."

Ook ik wil niemand aanvallen, maar ik vind het wel vervelend dat nu een beroepsveld in een negatief blaadje komt te staan, terwijl dit niet terecht is.

liefs woezel

Tijdje geleden is er ook op tv een uitzending geweest over alternatieve therapie.
Helaas wordt dus alles uit diverse branches over 1 kam geschoren.
Slecht voor je kind dus…
Net of er in de reguliere branches geen fouten gemaakt worden.
Maar goed…

Wij zijn met onze dochter naar de ostheopaat geweest en er wordt zonder druk gewerkt.
Er wordt niet geknapt, geknepen of in rare vormen gebogen.
De behandelingen worden vergoed door de zorgverzekeraar…

En bovenal hebben wij een gezellige dochter.
Er worden en zijn geen medicijnen voorgeschreven dus erg prettig om haar zo te kunnen behandelen.

Ben er zeker een voorstander van om naar een ostheopaat te gaan.
Die van ons is gediplomeerd en echt aan te bevelen voor baby’s en kinderen (Zevenbergen)