Opruimen

Vanaf welke leeftijd kun je een kind leren om het speelgoed op te ruimen en hoe pak je dat aan?

J (2001) doet het namelijk wel op de peuterspeelzaal, maar thuis vertikt ie het. Ook als ik meehelp, blijft ie gewoon doorspelen. En dan hoeft het van mij nog alleen voordat ie naar bed gaat (hij is dan trouwens niet te moe hoor, want hij blijft daarna nog uren in zijn bed wakker).

Gewijzigd door - SeeSeeEm op 12 Nov 2007 22:55:28

Helpen met opruimen kunnen ze al heeeeel vroeg hoor.
Het is namelijk niet moeilijk Bij Stephan probeer ik het al heel lang spelenderwijs te doen en dat helpt goed. Hij is gelukkig al “opruimerig” van zchzelf (hoeraaa, geef me er nog zo één!!! ) maar nu in zijn peutertijd is het van zijn kant natuurlijk ook weleens: Neeeee!
Dus eh…dan wacht ik ff en probeer het op een andere manier nog een keer.
Als hij dan nog niet helpt staat er iets vervelends tegenover (als het 's avonds gebeurd bijv. niet voorlezen voor het slapen gaan o.i.d.)
Gelukkig hoeft dit niet vaak!

Succes!

Groetjes, mamma van Stephan

Ben ikke weer ( Astrid )
Evianne ( 17 maanden )begint nu met opruimen. Hopelijk blijft dat zo. Vaak maak ik er ook een spelletje van hoor, maar ik speel al in op hetgeen ze uit zichzelf al begint te doen.

Haha, die Kitty! Fijn hè, je moeder op hetzelfde Forum (ik plaag je maar hoor Elly! Je praat alleen maar goed over haar en tsja, wij praten zelf ook over onze kids, alleen kunnen die het nog niet lezen omdat ze daar nog te klein voor zijn )

Ik vind het wel grappig, want Stephan is ook zo opruimerig.
Dat van die koffiekopjes zou hier zo kunnen gebeuren.
Ik heb weleens een tijdje achter elkaar zijn beker uit de prullebak moeten vissen.
Dan had hij zijn drinken op en dacht: die is vies en moet dus in de prullebak (en ik maar lopen zoeken naar zijn beker, haha!).
Nu snapt hij inmiddels dat het afgewassen wordt, maar toen hij nog kleiner was niet.
Ik moet acceptgiro’s of andere belangrijke papieren ook echt buiten zijn bereik leggen, anders ziet hij het als “afval” en ligt het, voor we het weten, in de prullebak (nou vind ik dat met rekeningen niet zo erg hoor, haha!!)
Ach…ik vind het wel grappig, zo’n “opruimerig typje”
Voor je het weet denkt ie er anders over, haha!

Jeetje Elly, heb je dat over Kitty destijds bijgehouden in een boekje of heb je zo’n ijzersterk geheugen! Wel grappig om te lezen dat kinderen van toen nog hetzelfde zijn (logisch ook) dan die van nu.

Ik heb vanavond voor het slapen gaan, gezegd dat we voortaan eerst gaan opruimen. Ik heb alles moeten doen, een en ander uit zijn handen moeten pakken want meneer begon gewoon weer te spelen, en 2 dingetjes laten liggen. Als ie die niet zou opruimen, zou ik een bepaald boek niet voorlezen. Hij weigerde, dus toen ik hem na het tandenpoetsen na boven 1-2-3-de (wij moeten altijd ‘dreigen’ met ‘ik tel tot 3 en dan sta je op de trap’ en bij 3 staat ie op de trap en zegt ‘net op tijd!’, maar het helpt) begon ie te jammeren dat ie eerst nog moest opruimen. En hij ruimde idd de 2 dingetjes op die ik voor hem had laten liggen.

Morgen worden het er 3!

Wel jammer dat we altijd moeten ‘dreigen’ om ons zin te krijgen, wat voor boodschap geef je zo’n kind dan mee?

Gewijzigd door - SeeSeeEm op 12 Nov 2007 22:55:48

Ja, “dreigen” is ook vervelend.
Maar ik denk dat je het anders moet zien.

Je vraagt: “wat voor boodschap geef je zo’n kind dan mee?”

Ik denk de boodschap: hier in huis gelden regels.

En ik denk dat er met die boodschap niet veel mis is.
Regels zijn vaak fijner. Geeft duidelijkheid. Kind weet waar de (jullie) grensen zijn.

Ik vind dat je het hartstikke goed hebt aangepakt vanavond!
En inderdaad zou ik als ik jou was morgen ook 3 dingen laten liggen.

Ik moest trouwens wel even lachen om dat “net op tijd!” hahaha! Zo lekker bijdehand.
Pedagogisch gezien niet goed dat ik daarom lach, maar hij ziet het toch niet, hahaha!

Gewijzigd door - Bieb op 29 Aug 2004 22:08:52

Effe voor de duidelijkheid: ik bedoelde dus NIET dat een kind maar moet leren om te dreigen…

Groetjes, mamma van Stephan (die denkt dat de woorden “dreigen” en “waarschuwen” nogal gauw door elkaar gehaald worden eigenlijk)

Ja, daarom had ik het woord dreigen al tussen aanhalingstekens gezet. Het is niet zo dat ik hem bedreig, maar het is wel aldoor ‘want ander’.

Mooi antwoord van Elly. Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen.

Gewijzigd door - SeeSeeEm op 12 Nov 2007 22:56:02

Elly ikke vind het zo leuk die reacties van je. Deze ga ik echt onthouden hoor !

Groetjesmama van Evianne 03-04-2003

Hallo ben nieuw hier maar over opruimen mijn dochter ruimt al op zolang ze kan lopen. Als ik met het avond eten bezig ben ruimt ze haar speelgoed op. Ze ruimt zelfs onze glasen op. Soms is het wat te veel van het goeie maar vind het ook wel prettig nu ik zwanger ben. Als ze naar bed wil wat ze ook altijd zelf aangeeft ruimt ze alles eerst ook op. Idiaal. Dacht eerst ook dat dit voor korte duur zou zijn maar zo gaat het nu al een jaar. We zien wel als ze er mee op houd.

silvia