Onze meiden zijn elke donderdag bij mijn ouders. Niet omdat ik dan werk, maar omdat mijn ouders het heel leuk vinden om een opa-en-oma-dagje met de kleinkinderen te hebben en omdat ik het leuk en fijn vindt om die dag lekker even door te kunnen doen (weekboodschappen, huis poetsen, andere dingen die moeten gebeuren, etc.).
Voor ons is het de perfecte formule:
- meiden blij dat ze elke week een hele dag bij opa en oma zijn
- opa en oma blij dat ze ondanks dat ik thuisblijfmoeder ben toch de meiden elke week een hele dag mogen hebben
- ik blij omdat ik even het een en ander af kan werken. En doordat ik op die dag zoveel kan doen, heb ik de rest van de week meer tijd voor de dametjes.
Tot nu toe ervaar ik het oppassen als heel positief. Zeker ook omdat mijn ouders weten hoe wij de opvoeding van de meiden zien en ze daarin meegaan. Ze zullen zich ook altijd houden aan dingen die wij wel en niet willen. Als wij bijvoorbeeld zeggen “Ze mogen de hele dag geen chocomel”, dan krijgen ze ook echt geen chocomel. Daar kan ik blindelings op vertrouwen.
Wat ik je als tip mee wil geven is: praat duidelijk over de dingen die je dwars zitten aan het oppassen. Ik heb dat bij mijn ouders wat op laten stapelen en een paar maanden geleden trok ik het niet meer en ben alsnog met ze in gesprek gegaan en toen kwam heel de boel er alsnog uit. Gelukkig wel goed uitgepraat, maar het had eigenlijk al eerder moeten gebeuren.
Ik heb voor elk kind een schrift. Daar schrijf ik elke woensdagavond de bijzonderheden in waar mijn ouders op moeten letten of rekening mee moeten houden. Ik schrijf dat vanuit het kind (dus zoiets als “Ik heb erg last van mijn tandjes dus het kan zijn dat ik niet zo goed eet vandaag”.). Op haar beurt schrijft mijn moeder na die oppasdag in het schrift wat ze allemaal voor leuks gedaan hebben en of er andere bijzonderheden zijn.
Op die manier hoef je niet altijd zelf de oppasopa en -oma te corrigeren/sturen, maar gaat dat op een hele luchtige manier via dat schriftje als je toch iets kwijt wilt over de manier van oppassen. En in de toekomst is zo’n schrift natuurlijk een erg leuk dagboek om terug te lezen.
Groetekes, Sje