Oppasoma`s

Ik wou graag weten van andere moeders, hoe hun denken over het laten op passen van je eigen moeder of schoonmoeder op je kindje.

ik zou graag ervaringen, voor-nadelen, en tips willen weten.

gewoon hoe denken jullie over het oppassen van de oma`s van je kindje.
en dan heb ik het niet over, gewoon eens op passen, maar standaard als jullie gaan werken.

heb jij daar een mening over, of een ervaring. reageer dan op dit bericht.

Groetjes Frouke
F.Busscher

mijn moeder is mijn vaste oppas, maar geen oppasoma in de zin van elke dinsdag zodat ik kan werken

mijn moeder werkt zelf 40 uur per week en vind het fantastisch als ze dan thuiskomt dat er dan 5 minuten later een van mij op de deur staat te bonken met een tekening of op de fiets en roept oma we gaan eindje fietsen…

mijn moeder is eigenlijk geen oppas… meer een mede opvoeder omdat ze meestal maar 1 of 2 van de 3 tegelijk heeft als ze vrij is… mijn moeder is mijn schatje… en omdat ze mijn kids zo vaak ziet… niet de oppas of de verwen oma… gewoon daar dezelfde regels als hier…

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

Onze meiden zijn elke donderdag bij mijn ouders. Niet omdat ik dan werk, maar omdat mijn ouders het heel leuk vinden om een opa-en-oma-dagje met de kleinkinderen te hebben en omdat ik het leuk en fijn vindt om die dag lekker even door te kunnen doen (weekboodschappen, huis poetsen, andere dingen die moeten gebeuren, etc.).

Voor ons is het de perfecte formule:

• meiden blij dat ze elke week een hele dag bij opa en oma zijn
  • opa en oma blij dat ze ondanks dat ik thuisblijfmoeder ben toch de meiden elke week een hele dag mogen hebben
  • ik blij omdat ik even het een en ander af kan werken. En doordat ik op die dag zoveel kan doen, heb ik de rest van de week meer tijd voor de dametjes.

Tot nu toe ervaar ik het oppassen als heel positief. Zeker ook omdat mijn ouders weten hoe wij de opvoeding van de meiden zien en ze daarin meegaan. Ze zullen zich ook altijd houden aan dingen die wij wel en niet willen. Als wij bijvoorbeeld zeggen “Ze mogen de hele dag geen chocomel”, dan krijgen ze ook echt geen chocomel. Daar kan ik blindelings op vertrouwen.

Wat ik je als tip mee wil geven is: praat duidelijk over de dingen die je dwars zitten aan het oppassen. Ik heb dat bij mijn ouders wat op laten stapelen en een paar maanden geleden trok ik het niet meer en ben alsnog met ze in gesprek gegaan en toen kwam heel de boel er alsnog uit. Gelukkig wel goed uitgepraat, maar het had eigenlijk al eerder moeten gebeuren.

Ik heb voor elk kind een schrift. Daar schrijf ik elke woensdagavond de bijzonderheden in waar mijn ouders op moeten letten of rekening mee moeten houden. Ik schrijf dat vanuit het kind (dus zoiets als “Ik heb erg last van mijn tandjes dus het kan zijn dat ik niet zo goed eet vandaag”.). Op haar beurt schrijft mijn moeder na die oppasdag in het schrift wat ze allemaal voor leuks gedaan hebben en of er andere bijzonderheden zijn.

Op die manier hoef je niet altijd zelf de oppasopa en -oma te corrigeren/sturen, maar gaat dat op een hele luchtige manier via dat schriftje als je toch iets kwijt wilt over de manier van oppassen. En in de toekomst is zo’n schrift natuurlijk een erg leuk dagboek om terug te lezen.

Groetekes, Sje

Onze dochter heeft twee schatten van oma’s maar ik zou niet willen dat hun erop passen als ik moet werken. Niet omdat ze het niet goed zouden doen want ik ben ervan overtuigt dat ze heel goed voor ons kindje zullen zijn. Maar het is meer dat ik het graag samen met mijn partner wil doen om ons kindje ( en straks kindjes ) op te voeden. Ik moet er niet aan denken dat ik uit mijn werk kom en ik een half uur moet autorijden om mijn kindjes op te halen !

En daar komt bij dat ik onregelmatig en vaak ook s’nachts werk. Dan zouden onze kindjes soms niet thuis kunnen slapen en weten ze nooit waar ze aan toe zijn.
Ik wil dat ze altijd in hun eigen bedje slapen en dat er twee mensen zijn die regels bepalen en niet vier of vijf mensen. Dan weten ze tenminste altijd waar ze aan toe zijn. Zo denk ik erover.

Hoi Frouke,

mijn ouders passen 2 dagen in de week op Zoë en mijn schoonzus 1 dag. Mijn schoonouders zijn allebei jong gestorven dus ze heeft maar 1 opa en oma.
Mijn man en ik zijn allebei van 5 naar 4 dagen gaan werken.
Tot nu toe werkt het prima, ik heb vantevoren goed met mijn ouders gepraat, dat ze niet alleen konden verwennen omdat ze toch 2 dagen bij hun is.
Dit begrijpen ze goed en ze proberen alles zoveel mogelijk hetzelfde te doen als wij het thuis doen. Bij mijn schoonzus gaat het allemaal wat losser, maar die heeft dan ook een heel druk huishouden met 3 kids tussen 18 en 24, 3 honden etc. maar daar doet de kleine het toch ook heel goed.
Als ik vanuit de zaak naar huis rijdt (ong. half uur rijden) bel ik altijd op hoe het die dag gegaan is, of ze alle flessen leeg had, of ze een poepluier had, hoeveel ze heeft geslapen etc.
Ik vind deze optie persoonlijk prettiger dan een kdv met vreemde mensen en snotterende kinderen, maar misschien dat ik Zoë als ze ong. een jaar is wel 1 dag naar een kdv doe of anders later naar de crèche zodat ze ook met andere kinderen leren spelen.
Nou een heel verhaal, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes,
Inge

Heeej,

Mijn moeder en schoonmoeder passen allebei ee paar dagen op. Ik vind het erg fijn een beetje eigen omgeving en ook fijn voor de kids…
Mijn moeder probeert ook zo veel mogelijk te doen zoals het thuis gaat alleen mijn schoonmoeder helaas niet. Maar dat lich natuurlijk aan de opvoeding…

Liefs en dikke kus brenda en charissa