Openbare of christelijke basisschool


#1

Hoi allemaal,

Wij komen uit een half-half gezin… Mijn man is christelijk opgevoed en ik zonder religie. Normaal gesproken hebben we er geen problemen mee alleen met de opvoeding van onze kids en vooral de school keuze zijn er wel eens verschillen.
Zo lezen wij 's avonds tegenwoordig de kleuterbijbel voor het slapen gaan, deze verhalen vind ik zelf niet altijd geschikt voor onze kinderen. De verhalen over het doodslaan van je broer, dood gaan en weer levend worden etc etc, gewoon de slechte dingen… kan ik niet goed uitleggen aan mijn kinderen.

Ik probeer ze bij te brengen dat mensen een geloof kunnen hebben en dat je daar respect voor moet hebben. Dat je goed moet zijn voor elkaar en dat je mensen moet behandelen zoals jij zelf behandeld wil worden.

Onze schoolkeuze lag in mijn handen… Ik ben rond gaan kijken in de omgeving. Wij wonen tussen 2 dorpen in en had dus keus genoeg. Na een aantal gesprekken op de scholen, had ik het beste gevoel bij een kleine openbare basisschool. Ze zou het schooljaar beginnen met 12 kids in de klas. Er komen dan gedurende het jaar nog een aantal kids erbij (groep 0-1). Nu aan het eind hebben ze 22 kids in de klas en is groep 1-2 straks een klasje met kinderen.

Mijn man zeurde vaak over de manier van lesgeven op openbare scholen. Hij vindt dat de christelijke scholen een betere opvoeding meegeven.
Ze zouden strenger zijn en beter kunnen handhaven in de klas…

Ze zit nu een jaar op school en mijn gevoel was helemaal top! Ik ben zoooo blij met deze school. het past gewoon het beste bij onze opvoeding. Ze kunnen tenslotte vanaf groep 3 al bijbelkennis krijgen…

Hoe is jullie ervaring???

groetjes mamaleen

trots op mijn 3 prachtige kindjes


#2

hoi mamaleen

wij zijn zelf islamitisch maar onze kinderen gaan naar een openbare school
omdat wij ze geen geloof willen opdringen uiteraard praten wij thuis wel over het geloof,
wij wonen ook in een dorpje waar je verschillende scholen hebt maar wij hebben voor deze gekozen omdat het kleinere klasjes heeft en dus meer persoonlijke aandacht geven naar individuen
ze zijn streng maar rechtvaardig
ook in ons geloof zijn er bepaalde aspecten die ik nu nog niet geschikt vind voor onze kinderen deze behandel ik dan ook niet of verwoord ik ze in een andere manier

ook hier kun je aangeven of je wilt dat je kinderen bijbelles krijgt maar daar gaan die van mij niet heen.

ik heb zelf wel op een christelijke basisschool gezeten heb daar een leuke tijd gehad maar het geloof zelf paste niet bij mij.
mijn moeder was atheist mijn stiefvader katholiek dus hoe ze op die school terecht zijn gekomen weet ik ook niet hahaha

de tijd vliegt voorbij, geniet van elke dag


#3

Tja ik persoonlijk ben voor een openbareschool omdat ik het belangrijk vind dat alle geloven worden belicht en dat doe ik het liefste zelf! Ik heb op een christelijke school gezeten en vond dat het soms iets eenzijdig is! Ik wilde altijd wel wat meer weten over de islam, jodendom, boedisme, hindoisme etc! Dus tja das mijn mening, maar denk dat als mijn man het anders zag daar een goede discussie over gevoerd zou worden met plussen en minnen, maar voor mij zou de klassengrote ook de doorslag geven, omdat het veel individuele aandacht betekend en dan kun je de kids toch altijd zelf over god/ kerk etc vertellen! maar goed dit is dus alleen mijn mening!


#4

Hoi,

Wij hebben zelf geen geloof maar wonen in het katholieke zuiden met in onze omgeving een paar christelijke gemeentes. Nu was het voor ons ook moeilijk doe je ze naar een katholieke school of misschien een christelijke school of toch openbaar. Ik heb al die hokjes opzij geschoven en ben op alle drie de scholen wezen kijken. ik heb toen puur op gevoel en intuitie gekozen voor de openbare school. De sfeer die daar hing en het onderwijs en aandacht voor kinderen die ofwel hoogbegaafd zijn ofwel zwak of een handicap hebben sprak mij enorm aan. Wij hebben toch een dochter die wat aandacht vraagt medisch gezien dan en daar had ik het beste gevoel terecht te kunnen. Nu wil ik niet zeggen dat er geen katholieke scholen of christelijke scholen zijn die dit ook hebben alleen hier in de buurt sprak deze school ons het beste aan.
Als ik dit gevoel bij een van de andere twee had gehad was ze daarheen geggaan.

Vooral dus op je gevoel afgaan. Meestal is dat de meest verstandige keus.

groetjes

lon106


#5

ik ben wel katholiek gedoopt zeg maar…
alleen ik zat wel op een openbare school, daar deden ze OOK gewoon aan kerstmis en alle christelijke feesten alleen werd het niet zo erin gedrukt als bij een christelijke school.
Iedereen natuurlijk zijn of haar keus, maar ik vind persoonlijk dat je een kind niet te strak moet houden en niet et los.
een openbare school is geen vrije school dus vind ik dat een mooie middenweg, als het gaat om een christelijke, openbare en vrije school.
zo leert je kind toch, maar wordt het niet te los of te strak gehouden.
Verder respecteer ik ieders mening natuurlijk.

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker


#6

Wij zijn niet gelovig maar op het moment nijgen wij wel meer naar een christelijke school. Dit omdat de openbare scholen bij ons slechter aangeschreven staan met enorme klassen. De christelijke hebben dit toch wat minder en het onderwijs is beter. Dat is onze ervaring in de randstad dan. Maar ik wil in onze novembervakentie eens even wat scholen bekijken en als blijkt dat er een openbare toch beter bevalt dan gaat ze daarheen.

Groetjes,

Michèle


#7

Rico gaat eerst tot zijn 4 naar de peuterspeelzaal, de doorstroom is naar een openbare kleuter/basis school die hier wel goed staat aangeschreven. maar mocht dat veranderen in die jaren, dan kunnen we nog altijd even kijken hoe het erop de christelijke school aantoe gaat.

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker


#8

Wij kiezen voor de christelijke school. Niet alleen vanwege dat de school christelijk is(wat voor ons trouwens wel belangrijk is) maar ook vanwege het feit dat deze school hier veel beter aangeschreven staat. De openbare school hier staat bekend als de aso school hier, en ik moet zeggen als ik daar langs het schoolplein fiets snap ik dat ook wel. Niet dat dat voor alle opnebare scholen geld hoor, maar dat is hier wel een beetje het geval. Zo’n 80 procent van de kinderen gaat hier naar de christelijke school, en dat zijn niet alleen kinderen van christelijke ouders maar de meesten vinden hier deze school toch beter.
je merkt ook dat kinderen die hier naar de openbare school gaan er eigenlijk een beetje buiten vallen in het dorp, wat natuurlijk nergens op slaat, maar goed dat wil je niet voor je eigen kind.
Schoolkeuze vind ik heel persoonlijk. Het moet idd goed voelen en de normen en waarden die ze daar belangrijk vinden moeten wel een beetje overeenkomen met wat je zelf belangrijk vind. En als je kind het op school naar haar zin heeft dan is het toch prima?

groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers


#9

Nora gaat tzt naar de Montessorischool bij ons om de hoek. Ze gaat nu naar de creche in hetzelfde gewouw en we zijn bij een open dag geweest die echt super was! Ik ben het helemaal eens met die manier van lesgeven. Ik denk dat Nora het daar heel goed zal doen en de mogelijkheid heeft zichzelf te zijn. Dat vind ik het allerbelangrijkste! Daarnaast hebben ze goede resultaten en hoor ik van moeders die nu hun kinderen daar hebben alleen maar heel positieve verhalen. Ben superblij met onze keuze!

Wij zijn niet heel erg met het geloof bezig thuis. Mn man is katholiek, maar doet er niets mee en ik ben protestants opgevoed. Ik ben blij met de normen en waarden die ik vanuit die opvoeding heb meegekregen, maar leef verder niet met de kerk ofzo. We hebben wel een levensovertuiging en hebben respect en vertrouwen hoog in het vaandel staan. Ik zie dat bij de basisschool die we hebben gekozen ook goed terugkomen. Als Nora groter is, koop ik ook een kinderbijbel om uit voor te lezen, maar probeer haar ook ander gedachtengoed mee te geven. Zelf vind ik veel in het boeddhisme bijvoorbeeld. Ik wil haar overal het goede van meegeven.

Liefs

Lilypie Second Birthday tickers


#10

Mijn vriend en ik zijn beiden naar een christelijke school gegaan, maar we laten Merel naar de openbare school in ons dorp gaan. Niet vanwege het geloof, want ik wil wel dat Merel godsdienstlessen gaat volgen. De scholen waar wij op hebben gezeten gaan fuseren en dan blijven er bij ons in het dorp twee scholen over. Ik ben vroeger erg gepest op de basisschool en er is nooit wat aan gedaan. Dus dan is de keuze voor ons snel gemaakt.

Groetjes Natasja


#11

Ik heb zelf op een openbare basisschool gezeten, hier deden ze (bijna) niets aan het geloof enzo. Toen heb ik op een katholieke middelbare school gezeten. Ik heb niet eens een verschil gemerkt. Ja dat het basisschool was en die andere middelbare maar verder heb ik niks gemerkt. Ik denk dat het voor je kinderen niet zo uitmaakt maar een openbare school lijkt me een goede keuzen. Ik ben ook niet gedoopt want als ik dat echt had gewild had dat altijd later nog gekund. En andersom niet, nou ja dat denk ik dan zeg maar. Maar ja ik hoop dat je hiet iets aan hebt.
Eefjehh