Opeens niet meer willen slapen in de middag

Wat voorheen nooit een probleem was is nu sinds 3 dagen een probleem geworden.
Altijd na het eten rond 12 uur gaat Sanne om ongeveer om 12.30-12.45 naar bed om te slapen, dit was nooit een probleem. Ze nam haar knuffeltje mee onder haar arm en zei ons gedag en zei “lekke slape” . Maar de afgelopen 3 dagen is het brullen. Als ik haar in bedje leg gaat ze staan en zitten en wil niet. Gisteren waren we bij opa en oma en sliep ze dus niet, oke dat komt natuurlijk omdat ze daar alle aandacht krijgt. Maar nu, we hebben haar nu even laten brullen en ze slaapt nu nog niet en begint nu weer te brullen terwijl ze toch echt moe is.
We hebben haar nu ook later op bed gedaan. Ongeveer om 13.00 13.15. Ze huilt heel zielig. Moeten we haar nog later op bed doen of is dit uitproberen.

Groetjes Carolien

Welkom in de peuterpuberteit!

Kan heel goed uitproberen zijn. Kan ook zijn dat ze echt niet meer wil slapen 's middags. Je kunt proberen om haar om de andere dag in bed te leggen 's middags. Mogelijk vindt ze dat prettiger.

Groetekes, Sje

is inderdaad lekker uitproberen.
is hier ook een tijdje geweest en dat terwijl idd overduidelijk te zien is dat ze moe is. ik heb hier de 5minuten regel gewoon weer toegepast, met een dag of drie was het weer voorbij en sliep ze gewoon weer.

liefs,
Rinske

Oh ja heel herkenbaar … maar dat maakt het niet makkelijker hé. Je kent je dochter zelf het beste. Denk jezelf dat ze echt moe is, dan negeren! Hier ook genegeerd tot hij zich schor krijste dan was het even stil en begon hij weer … maar uiteindelijk was het toch stil en sliep hij. Dit heeft hier ook zo’n 3 dagen geduurd waarbij ikkeben mij erdoor heen heeft getrokken… en ik met tranen in mijn ogen op de bank zat

Nu slaapt hij nog elke middag en moet ik hem om 15.30 wakker maken…

Ja gek he, Ik moest Sanne ook altijd wakker maken. Ze sliep altijd vanaf 12.30 tot 16.00 uur Om 16.00 maakte ik haar altijd wakker.
Ik moest vanmiddag dus even weg. En papa heeft even met haar gespeeld totdat papa er flauw van was, want ze begon vreselijk te jengelen en daar was papa niet van gediend dus hij zei je gaat met papa mee of je gaat slapen. Uiteindelijk ging ze dus slapen vanaf 15.15. Wat een draak zeg.
Moet wel zeggen dat ze later wakker wordt hoor. Voorheen was het elke keer 7 uur of 7.30, maar de laatste dagen is het 8 uur 8.30. Dit zal ook wel een rol spelen.
In elke geval bedankt voor de reacties.
Groetjes Carolien

Bij mijn dochtertje is het geen uitproberen … ze slaat enkele keren per week gewoon haar tussen de middag slaapje over. Met name als ze naar de PSZ is geweest dan zou je denken dat ze dan moe is en gaat slapen, nee hoor! Ik leg haar weg en als ik merk dat ze niet gaat slapen, mag ze er weer uit.

Dus idd lekker uitproberen? Dat hoeft helemaal niet. Soms willen ze niet gelijk toegeven aan slaap en kun je ze of even laten liggen of je legt ze een uurtje later nog even weg.

Ik ben er zelf makkelijk in.

Hier ook een fase gehad dat hij niet wilde slapen 's middags. Maar aangezien wij van het niet laten huilen zijn, hebben we hem nooit laten krijsen. Want stel dat hij er wel aan toe was om zijn middagslaapje over te slaan? Dan zouden we hem voor niets hebben laten krijsen.

En ik moet zeggen, hier heeft hij het hooguit drie dagen vol gehouden met niet slapen en daarna sliep hij weer als een roosje en hebben we geen problemen meer met zijn middagslaapjes. Ja, heel af en toe als hij vol zit van de indrukken van de speelzaal, dan wil hij wel eens niet kunnen slapen. Maar dat hebben we nu ‘onder controle’ door na het bezoek aan de speelzaal een lekker stuk met hem en de hond te gaan wandelen waardoor hij alle indrukken even kwijt kan en daarna heerlijk slaapt.

Wat ik wel zou proberen is om gewoon het ritme aan te houden. Desnoods iets later lunchen en dan een uurtje later naar bed doen. Maar wel iedere dag steeds weer dat slaapje aan blijven bieden. En er een vertrouwd ritueel van maken. Zo hebben wij twee nachtlampjes. Eentje voor overdag en eentje voor de avond. Die van de dag geeft amper licht, maar is voor hem wel het teken dat hij voor een kort slaapje naar bed gaat en dat mama hem alleen een kusje geeft. Bij het andere lampje voor de nacht weet hij dat mama/papa nog een verhaaltje voorleest en nog even bij hem in bed komt liggen om wat liedjes met hem te zingen voor mama/papa weer naar beneden gaat. Hij is hier echt aan gehecht en kijkt steeds weer welk lampje er in het stopcontact zit: snoopylampje staat aan, dan komt mama nog even bij mij liggen. Daglampje staat aan, dan geeft mama mij alleen een kusje.

Rens wil af en toe ook niet meer slapen 's middags. Ik leg hem dan wel elke dag op bed maar als hij na een half uur nog niet slaapt haal ik hem er uit. komt hier ongeveer 2 keer per week voor. Meestal staat hij dan de volgende middag zelf al aan het traphek te plukken dat hij naar bed wil. Denk dat het er een beetje bij hoort in de overgang tussen wel/niet meer slapen overdag.

groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers