Hier ook een fase gehad dat hij niet wilde slapen 's middags. Maar aangezien wij van het niet laten huilen zijn, hebben we hem nooit laten krijsen. Want stel dat hij er wel aan toe was om zijn middagslaapje over te slaan? Dan zouden we hem voor niets hebben laten krijsen.
En ik moet zeggen, hier heeft hij het hooguit drie dagen vol gehouden met niet slapen en daarna sliep hij weer als een roosje en hebben we geen problemen meer met zijn middagslaapjes. Ja, heel af en toe als hij vol zit van de indrukken van de speelzaal, dan wil hij wel eens niet kunnen slapen. Maar dat hebben we nu ‘onder controle’ door na het bezoek aan de speelzaal een lekker stuk met hem en de hond te gaan wandelen waardoor hij alle indrukken even kwijt kan en daarna heerlijk slaapt.
Wat ik wel zou proberen is om gewoon het ritme aan te houden. Desnoods iets later lunchen en dan een uurtje later naar bed doen. Maar wel iedere dag steeds weer dat slaapje aan blijven bieden. En er een vertrouwd ritueel van maken. Zo hebben wij twee nachtlampjes. Eentje voor overdag en eentje voor de avond. Die van de dag geeft amper licht, maar is voor hem wel het teken dat hij voor een kort slaapje naar bed gaat en dat mama hem alleen een kusje geeft. Bij het andere lampje voor de nacht weet hij dat mama/papa nog een verhaaltje voorleest en nog even bij hem in bed komt liggen om wat liedjes met hem te zingen voor mama/papa weer naar beneden gaat. Hij is hier echt aan gehecht en kijkt steeds weer welk lampje er in het stopcontact zit: snoopylampje staat aan, dan komt mama nog even bij mij liggen. Daglampje staat aan, dan geeft mama mij alleen een kusje.