Opeens is alles "eng!"

Is jullie misschien bekend dat kindjes rond deze fase ( bijna 2 jaar) opeens wat angstiger worden? Minke heeft sinds een week dat ze veel dingen eng vindt, ze zegt dan ook de hele dag bij van alles “ENG!!!” bijvoorbeeld bij de bus die ze ziet rijden, een vreemde hond, maar ook bij mensen die ze altijd leuk vond ( zoals mijn vader, en arme opa is nu alleen maar “ENG!!”) . Ik doe er zo luchtig mogelijk over tegen haar en zeg “Nee joh, is toch niet helemaal niet eng?” en dan de reden zeg maar. Het vreemde is dat ze dit eerst nooit had en er is niets bijzonders gebeurd ( volgens mij). Het is ook niet erg hoor, maar ik ben gewoon benieuwd of jullie dit herkennen.

Nee hoor, is niet gek. Maar ik herken het niet. Haha. Lastig joh. Wordt ze ook echt overstuur of zegt ze gewoon alleen dat het eng is en gaat ze dan weer over tot de orde van de dag? Volgens mij is het beter om niet te zeggen dat het niet eng is (want dan kan ze het gevoel krijgen dat je haar niet serieus neemt, staat in mijn PPT-boekje). Misschien is het beter om haar af te leiden of gewoon dichtbij je te houden tot ze niet langer bang is?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Hmm ja daar zit wat in, ik probeer haar juist gerust te stellen door te zeggen dat het niet eng is, maar zij vindt kennelijk van wel! Nou echt overstuur wordt ze niet, maar zoals ik schreef mijn vader kan opeens niets meer goed doen, terwijl ze normaal dol op hem is. Zelfde geldt voor onze buurvrouw van verderop in de straat, die vind ze nu ook “ENG!” wat nooit zo was … nou ja afleiden dan maar eens proberen!

Ik had er ook nooit zo bij stilgestaan hoor, ik dacht precies zoals jij; maar toen ik het las in dat boekje, dacht ik ineens: daar zit wel iets in. Maar goed, het hoort erbij en zal ook snel wel weer overgaan hopelijk. Voor haar natuurlijk wel sneu (en voor opa…). Misschien helpt het afleiden inderdaad!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Jurian is sinds hij geopereerd is wel meer eenkennig… ook bij de vertrouwde oppas houdt hij papa of mama in de houtgreep beet… Maar dit heeft dus wel duidelijk een reden…

Verder vind hij het heel eng als er een vliegtuig hard overkomt en hij loopt buiten … dan komt hij snel naar mij toe en voel ik hem helemaal trillen. Maar ook dit vind ik wel verklaarbaar…

Ja denk zelf ook wel dat je Minke serieus moet nemen. Gewoon vragen wat ze eng vind en belangstelling voor haar angst tonen. Maar dit al heel snel met afleiden camoufleren…

Lilypie In verwachting Ticker