Opbouw bijvoeding bij voedselovergevoeligheid

Hallo

Kane wordt volgende week 7 maanden en is door veel problemen met flesvoeding
( nu is koemelkallergie geconstateerd) nu pas 2 weken over op 4 flesjes. Ik heb de bijvoeding gestart maar ook op bijvoeding reageert hij niet altijd goed. Zijn uitslag en eczeem komt meteen terug.

Ons schema:

7.00 Papfles ( bambix met opvolgmelk ) 200ml
9.30 half potje fruithapje
11.30 fles ( 200ml )
15.00 fles
17.30 half potje groente
19.00 laatste fles met wat bambix erin.

3 vragen:

1. wanneer over op 3 flesjes ( hij is net over op 4 en dit gaat goed. Ik moet hem niet minder geven want dan slaapt hij niet door terwijl hij nu van 19.30 tot 19.00 slaapt…

2. Hoe breid ik voorzichtig de bijvoeding uit?

3. Wie heeft er voorbeelden voor mij van voedingsschema’s met 3 flesjes??

groetjes Joyce
xx Kane

joyce Kurstjens-huber

Hallo Joyce,

doe maar eerst die 4 flessen. ik zou niet te snel overstappen op 3.

mijn zoontje van 5 maanden (bijna 6) zat al vanaf zijn 3e maand op 4 flessen dus voor ons is het iets makkelijker om het af te bouwen, waar we nu ook mee bezig zijn.

hij heeft ook kme en wij hadden erg moeite met 4 flessen en bijvoeding tegelijk. maar ik kan je wel alvast een schema geven waar wij nu mee bezig zijn:

7.00 uur - fles 210
10.00 uur - fruithapje met liga
13.00 uur - fles 210
16.00 uur - groentehapje
18.00 uur - fles 210

hij heeft gelukkig geen last van bijvoeding. nog niet in ieder geval. wij geven als groentehapje ook alleen maar wortels en sperzieboontjes momenteel omdat hij hier al aan gewend is. ik ga pas over 2 weken broccoli proberen. heb je wel een paar dagen hetzelfde groentehapje gegeven en fruit? je moet niet alles door elkaar geven want dan weet je niet waar hij op reageert. probeer dan alles waar hij weer eczeem etc. krijgt weg te laten. en misschien moet je nog even wachten met bijvoeding alhoewel hij er wel aan toe is denk ik. loop je wel bij een dietiste? zou ik je wel aanraden ga ik binnenkort ook heen. die kan je precies vertellen wat je wel en niet moet geven. Cheyenna en moppiesmama kunnen je hierover ook een hoop tips geven.

succes ermee…!

Hoi Joyce,

Ik word genoemd zie ik

Ik weet er ook niet alles vanaf hoor maar ik kan je adviseren de volgende website te bezoeken: www.babyallergie.nl. Hierin wordt precies verteld wat je wanneer ongeveer mag gaan geven. Let met exceem vooral op dat je geen citrusvruchten geeft (sinasappel etc.) en ook aardbei (mag zowiezo pas met 1 jaar) en tomaten geven vaak reacties. Die nog even laten. En precies wat Mama Selma zegt, je geeft één ingredient, bv worteltjes drie dagen achter elkaar (gekookt of gestoomd en gepureerd, later steeds grover ivm de mondmotoriek), eerst een halve eetlepel, dan een hele en dan anderhalf. Als dat goed gaat kan je kindje daar dus goed tegen. Dan geef je bijvoorbeeld broccoli, ook weer drie dagen. Dit doe je met alles wat je nieuw introduceert. Dat wat goed is gegaan kun je dus blijven geven. Dit geldt voor groente en fruit. Omdat jouw kindje blijkbaar reageert op sommige ingredienten is het advies om niet meer dan één ingrediënt per week te introduceren. Hierdoor gaat het in het begin langzaam maar zodra je kindje wat meer mag gaat het heel snel.
En het advies van mama Selma om een diëtist te bezoeken zou ik zeker aanraden!

Heel veel succes!
groetjes,
Wendy

Maar kan je dan niet beter ook echt 1 soort per dag geven. Als je nu fruit en groente geeft dan weet je toch nog niet waar je kleintje eventueel op reageert?

daarom moet je eerst fruit of groentehap introduceren en niet allebei tegelijk

precies! Je begint met groente en als je wat verschillende groentes hebt geïntroduceerd kun je als je op een bepaalde dag die groente geeft die goed gaat, fruit introduceren. Of alleen fruit die dag. Als dat goed gaat kun je dus groente en fruit geven. Snappie?
groetjes,
Wendy

Oke ik snappe ik las jullie reacties en zie schema’s staan van fruit en groente maar zo is het inderdaad duidelijk. Als je inderdaad al een paar dagen iets hebt gegeven en je kleintje geeft daar geen reactie op weet je natuurlijk dat die dan goed is en kun je uit breiden. Logisch natuurlijk.