Hallo dames,
Vandaag is mijn schoonvader overleden. Vanochtend om kwart voor zes werden we gebeld dat hij het eindelijk had opgegeven. Hij was al 25 jaar hartpatient, maar heeft het keer op keer weer gered. Al 25 jaar op geleende tijd dus. Maar nu heeft zijn lichaam het dan toch opgegeven.
Kika werd vanochtend door alle remoer eerder wakker en vroeg zich natuurlijk af wat er aan de hand was. Eerst had ik het idee nog even niets te zeggen omdat ze vandaag naar school moest. Maar ik heb het haar toch verteld toen ze nog even lekker tegen me aan kwam liggen.
Ik ben blij dat ze reageert zoals zoveel kinderen; symplistisch. Dood is dood, dan ben je er niet meer en da’s best jammer. Maar nu ga ik weer spelen…
Heel goed dus, maar ik twijfel of ik haar mee moet nemen naar de crematie woensdag. Eerst is er een kerkdienst en daarna de crematie. Ik wil haar niet teveel beschermen, omdat verdriet nou eenmaal bij het leven hoort. Maar anderzijds wordt verdriet ook “aangeleerd”. Je leert dat doodgaan heel afschuwelijk is en dat je daar extreem verdrietig over moet zijn. Wil ik een kind daar nu al mee op zadelen. Verder vind ik de dag gewoon veel te lang voor een kind van vier. Dus is neig ernaar haar niet mee te nemen.
Maar ik weet wel zeker dat mijn zwager en schoonzus hun kinderen van 3,5 en 5,5 wel meenemen. Misschien toch het belangrijkst je eigen gevoel te volgen…
Hebben jullie hier ervaring mee en zo ja, hoe hebben jullie het aangepakt? Zo nee, hoe denken jullie het aan te pakken als het aan de hand zou zijn?
Groeten,
Nikki (bag lady)
mamma van Kika (9 april 2001) en Puck (3 oktober 2003)