Op de buik slapen met voorkeurshouding

Hoi allemaal,

Melvyn is afgelopen zondag 20 weken geworden en vanaf de zaterdag ervoor kan hij zichzelf op zijn buik draaien.
Hartstikke mooi natuurlijk, maar sinds gisteren slaapt hij half op zijn rug en half op zijn zij. En vandaag wil hij zich op zijn buik gaan draaien als hij gaat slapen.
Hij heeft zich al op zijn buik gedraaid in zijn bedje.
Dit vind ik allemaal doodeng!
Vooral ook omdat hij behandeld word voor een voorkeurshouding / overstrekken.
(kiss)
Hij heeft een duidelijke voorkeur naar rechts en gebruikt zijn hoofdje eigenlijk niet vrijwillig naar links (tenzij ik hem met een speeltje lok etc)
Draaien doet hij dus ook naar rechts, en nog niet naar links.
Hoe zit dat nou met slapen, met zijn hoofdje naar links en rechts kunnen bewegen?
Tja en qua stevig zijn hoofdje omhoog kunnen houden?? Hij moet nog 5 maanden worden…
Help!!

Hebben jullie hier ervaring mee?

Hoi Moema,

Allereerst: maak je geen zorgen! Moeder Natuur regelt alles. Als een kindje zelf gaat draaien in bed, lekker laten draaien. Je vindt hem over een tijdje waarschijnlijk op de meest gekke plekken en in de meest gekke houdingen terug.

En ten tweede, hoe eng je het ook vindt en hoe graag je ook zou willen dat Melvyn op zijn rug blijft liggen: bind hem nooit vast in zijn bedje! Ook niet als de babyspeciaalzaak daar speciale spullen voor verkoopt. Levensgevaarlijk om een kindje in bed vast te leggen.

Daarnaast, als dat je geruststelt: haal alles uit zijn bedje! knuffels, hoofdonderleggertjes, alles. Op zich kan het geen kwaad, want hij is in staat om zelf zijn hoofdje weg te draaien om zuurstof te krijgen, maar als je gewoon alles uit zijn bedje haalt zodat alleen het matrasje (met matrasovertrek natuurlijk) er nog in ligt, dan heeft Melvyn alle ruimte die hij nodig heeft en dat scheelt jou een hoop onrust.

Er zijn al heel wat topics op deze site geweest over buikslapen.Type maar eens buik bij de zoekfunctie en daar zul je overspoeld worden met de informatie die je gerust kan stellen.

Succes met het actieve kleine mannetje!

Groetekes, Sje

Het is nu warm genoeg om zonder dekentjes te slapen, dus eronder raken en niet meer eruit kunnen is niet echt aan de orde. Mocht je toch graag een dekentje willen ( omdat het koeler is bv ) doe dan een dikker slaapzakje aan ipv een dekentje. Hoe het met kiss zit weet ik niet, maar er zijn ook speciale kussentjes te koop waar de kindjes in kunnen liggen op een zij en waar ze niet mee door rollen tot op hun buikje, ik weet de naam niet maar Jolanda wel geloof ik.

Alvast bedankt voor de reacties,

Natuurlijk had ik al allerlei topics gelezen over op de buik slapen.
Ik verschil niet van de anderen, ik vind het eng!
Maarja er is geen houden meer aan, en vroeger moésten de baby’s op hun buik slapen van begin af aan. Ook ikzelf en ik ben er groot mee geworden.
Je word vaak zo bang gemaakt…

Zo’n kussen om ze tussenin te leggen heb ik, maar ik was vast van plan om die niet te gebruiken. Dat heb ik nu dus wel gedaan en hij friemelt zich omhoog en draait zich vervolgens nog om. Dus haal ik hem er dan maar uit.
Dan volg ik de wijze raad op en haal er alles uit.