Oorontsteking

vanmorgen moest dylano naar het cb toe voor zijn spuiten

in dec had k afgebeld omdat ie een antibiotica had gekregen van de huisarts voor een oorontsteking

alles ging goed hij was weer een kilo aangekomen en 2 centimeter gegroeid ondanks dat ie ziek was geweest

nog ff wachten en ja we waren aan de beurt
mijn moeder ging ook mee want k kan niet over naalden dan ga k van mijn stokje

het verhaal verteld dat ie nu al drie x een ontsteking had

alles ging goed ze zei wil nog ff in zijn oren kijken

en ja hoor weer ontstoken
dus morgen naar de huisarts maar hij kreeg zijn prikken niet

nou zat k vanavond wanneer moet k wat anders ondernemen (ziekenhuis)
of moet k weer een antibiotica aannemen van de dokter

mijn zoontje wordt er niet echt beter van en ik denk dat het niet meer helpt

heeft iemand ervaring mee

dylano is 14 maanden
door dit slaapt ie weer slecht
eet en drinkt wel goed
en heeft geen koorts

groetjes ons

karin solle

Hoi,

ik zou je zorgen over weer antibiotica gewoon bespreken. Ik heb vroeger veel ooronstekingen gehad en heb er zelf voor bij de ka gelopen. Soms is er niks aan te doen en soms helpen buisjes maar volgens mij mogen die pas vanaf vier jaar althans toen kreeg ik ze. Sindsdien is het stukken minder geworden. Al heb ik wel geloof ik zo zie ik in mijn boek staan veel doorprikken en antibiotica gehad voor die tijd.
Het is vervelend. Als hij pijn heeft helpt lichaamswarme slaolie op een watje of een klein druppeltje in het oor. Gebruik het bij mijzelf nu nog steeds en het verzacht enorm.
Oorontstekingen zijn ernorm lastige ontstekingen om te behandelen.

groetjes

lon106

Hoi Karin,

Als je kindje er erg veel pijn aan heeft kun je hem een paracetamol geven.
Zorg er ook voordat er geen water in het oor komt.
Je kan je kindje wel gewoon in bad doen maar maak zijn haar dan schoon
met een washandje ofzo.
Het oor niet onder water dompelen.
Krijgt je zoontje geen oordruppels om de infectie te genezen?
Beterschap voor je kindje!

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 25 week.

Toevallig zelf vorige week met onze oudste bij de huisarts gezeten met een oorontsteking. Heb de volgende informatie gekregen.

Tot hun zesde jaar is het geen punt als een kindje een keer of 2-3 per jaar een oorontsteking krijgt. Dat hoort er gewoon bij. Tijdens een oorontsteking neusspray en paracetamol geven. Oordruppels niet op eigen houtje geven, want die doen vanaf die kant helemaal niks omdat het trommelvlies dicht is en de ontsteking zit daarachter in de buis van Eustachius. Met neusspray bereik je wel de plek van de ontsteking.

Als de oorontsteking best stevig is, kan het oortje doorbreken (heeft onze oudste al 3 keer gehad). Dan komt er een klein scheurtje in het trommelvliesje en de troep kan eruit. Dat hoort er allemaal bij en daar is het trommelvliesje op gemaakt.

Als het oortje na 2 weken nog lekt, de huisarts bellen.
4 weken na het doorbreken sowieso naar de huisarts om te laten checken of het trommelvliesje dicht is.

Zolang het trommelvliesje niet dicht is, zorgen dat er geen water in de oortjes komt. Dus voorzichtig zijn met haren wassen en niet gaan zwemmen.

Als een oorontsteking opvallend vaak voorkomt, kan ervoor gekozen worden om buisjes te laten plaatsen zodat de troep altijd weg kan lopen. Die groeien er in de loop van de tijd vanzelf weer uit.

Zodra je iets merkt aan het gehoor van je kindje ook altijd contact met de huisarts opnemen voor een gehoortest.

Wat die antibiotica betreft, er zijn verschillende. Het kan zijn dat de ene wel helpt en de andere niet. Het is maar net welke bacterie de ontsteking veroorzaakt. Als dat toevallig een bacterie is die niet gevoelig is voor het type antibiotica dat je zoontje krijgt dan heeft het geen zin.

Grote kans dat je zoontje wel degelijk goed reageert op de antibiotica, maar dat de ontsteking elke keer door een andere bacterie veroorzaakt wordt of dat er technisch iets niet in orde is. Bijv. neusamandelen ofzo.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 08 Jan 2008 20:54:35

Oh ja, vervelend dat-ie nu zijn prik niet heeft kunnen krijgen, maar wel terecht dat ze het niet gedaan hebben.

Het dochtertje van een kennis van mij heeft haar BMR-prikken gehad terwijl ze een virus of bacterie onder de leden had en ze is zo ziek geworden van die combinatie dat ze er uiteindelijk aan overleden is. Dus heel logisch dat het cb erg voorzichtig is met die prikken op het moment dat een kindje ziek is.

Groetekes, Sje

ja klopt van dat ie dan ernstig kan op reageren als hij de prikken wel kreeg

ik heb echt alles geprobeerd en het is niet zo dat het over is maar de cb denkt dat de infectie niet weg is gegaan
alleen een beetje verminderd
want het is nu het andere oortje
en voor de kerst had ie beide oortjes en de andere x ook
met zijn keelamandelen

moet maar ff afwachten allemaal

in ieder geval bedankt

dikke kus

karin solle

Alle beterschap voor de kleine man.

Groetekes, Sje

Hoi,
Mijn dochter van inmiddels 13 maanden tobte ook zo met oorontstekingen. Ik geloof dat ze 2 maandjes oud was toen ze voor het eerst oorontsteking had, daarna bleven ze maar terug komen. Slecht slapen, krijsend wakker worden, niet willen drinken, niet neergelegd willen worden, kortom PIJN! Ze heeft daar meerdere malen anti-biotica voor gehad, wat ik er bijna niet in kreeg (zelfs met smaakje zijn ze zo vies…) en waar ze zelfs diaree van kreeg. Met een maand of 10 was ik het zo zat dat, dat ik in goed overleg een verwijzing heb gekregen voor de KNO-arts. Ook hij constateerde weer een oorontsteking. Toen zijn we er zelfs achter gekomen dat ze ook een gespleten huig heeft en een zacht gehemelte. Dit zijn uiteraard uitzonderingen hoor, maar een KNO-arts heeft tenslotte meer kijk erop dan een huisarts. Hij heeft er tenslotte voor geleerd. De KNO-arts adviseerde om buisjes te plaatsen. Nou, ik kan zeggen dat dat de beste beslissing is geweest die we genomen hebben! Wat een ander kind hebben we er voor terug gekregen. Ze zijn er met 11 maanden ingegaan en sinsdien heeft ze totaal geen last meer van haar oren. De ingreep zelf is zeer klein en ze hebben hier nauwelijks last van.
Ze slaapt 's nachts door, eet/drinkt weer volop en is een vrolijke tevreden meid!
Ik wil niet zeggen dat je nu gelijk buisjes moet laten plaatsen hoor, maar mijn ervaring is dat een doorverwijzing nooit geen kwaad kan, zeker niet als jij het gevoel hebt dat de anti-biotica niet meer helpt!
Sterkte ermee!
Groetjes,
Eugenie

Bij mij hetzelfde drama, dochter van 22 mnd en al zeker 10x oorontsteking gehad, ben dus ook hierdoor gestopt met zwemmen een tijd terug. wat ik nu merk is zodra ze verkouden wordt want dat geeft weer aanleiding tot een oorontsteking en gaat vaak samen, druppel ik gelijk met zoutoplossing van Daro. soms wel 5-6x per dag. haar holtes blijven hierdoor open en wordt de kans op oorontsteking kleiner.
het is soms een ramp en ze vind het soms vreselijk, maar ik merk ook dat ze eraan gewend raakt. Nu krijgt ze alleen oorontsteking als ze echt lang verkouden is en het niet binnen een week over is. Tenminste dat is wat ik er uit kan afleiden.
Ook heltp het als je een dik kussen onder zijn matras legt en het hoofd ligt wat hoger, de druk op de oren wordt dan minder en slapen ze beter. Niet slapen is vaak van de pijn van de druk op de oren als ze liggen.

gr Aram

quote:
ja klopt van dat ie dan ernstig kan op reageren als hij de prikken wel kreeg

ik heb echt alles geprobeerd en het is niet zo dat het over is maar de cb denkt dat de infectie niet weg is gegaan
alleen een beetje verminderd
want het is nu het andere oortje
en voor de kerst had ie beide oortjes en de andere x ook
met zijn keelamandelen

moet maar ff afwachten allemaal

in ieder geval bedankt

dikke kus

karin solle

Hier ook zo’n kindje met oorontstekingen. Ze is nog geen jaar en heeft er al 4 gehad incl de antibioticakuurtjes. 2 weken gelden weer bij de huisarts omdat ze weer naar haar oortje greep en al maanden 's avonds en 's nachts huilt en nu blijkt dat er vocht achter haar oortjes blijft zitten dat niet weggaat en waarvoor antibiotica niet werkt. Doorverwezen naar de KNO arts en nu de 12de krijg ze buisjes en gaan haar neusamendelen eruit.

Dus als het vocht is helpt antibiotica dus niet misschien is dat wat.
Ik zie er wel tegenop maar wat zou het toch heerlijk zijn als ze eindelijk eens heerlijk kan slapen.

Bianca

Nou ook toevallig, vanmorgen op het CB werd mij dat ook verteld en dat ik ook maar eens naar de KNO moest. Maar ik zie zo op tegen buisjes, daar hoor je ook zoveel narigheid over…

aram

quote:
Hier ook zo'n kindje met oorontstekingen. Ze is nog geen jaar en heeft er al 4 gehad incl de antibioticakuurtjes. 2 weken gelden weer bij de huisarts omdat ze weer naar haar oortje greep en al maanden 's avonds en 's nachts huilt en nu blijkt dat er vocht achter haar oortjes blijft zitten dat niet weggaat en waarvoor antibiotica niet werkt. Doorverwezen naar de KNO arts en nu de 12de krijg ze buisjes en gaan haar neusamendelen eruit.

Dus als het vocht is helpt antibiotica dus niet misschien is dat wat.
Ik zie er wel tegenop maar wat zou het toch heerlijk zijn als ze eindelijk eens heerlijk kan slapen.

Bianca

Hoi Aram,
Ik begrijp dat je er tegenop ziet om naar de KNO arts te gaan, maar het plaatsen van buisjes, daar hebben ze echt nauwelijks last van. Ze heeft heel eventjes gehuild toen ze bij kwam uit de narcose, daarna was het weer lachen als vanouds. Ook de dagen daarna had ze er totaal geen last van! Zelf ben je er beroerder aan toe omdat het toch spannend is hoe de narcose etc gaat verlopen.
Ik kan alleen maar zeggen dat het voor ons een verademing was. Sinds die tijd heeft ze geen oorpijn meer, slaapt ze door, eet veel beter en is het een tevreden meid geworden. Nou dat is heel wat waard !!
Sterkte met je dochter!
Groetjes,
Eugenie

Bedankt hoor. Ik laat jullie weten hoe het is gegaan dinsdag en die buisjes daar heb ik ook nog geen rot verhalen over gehoord. We zullen het wel zien.

groet
Bianca