Oorontsteking, neusamandelen

Hoi,

Bij pUck is weer een oorontsteking geconstateerd. Zo zielig.
Vorige week zijn we bij de KNO arts geweest. 25 februari moeten de neusamandelen eruit. Heeft iemand hier ervaring mee?

Vraagje: wij gaan 7 februari op wintersport. Kan dat kwaad voor de oortjes van Puck?

Groet Loes

Hoi,

Ik ben erg blij dat we eindelijk de amandelen eruit hebben hier. Jaren getobt buiten het weerstand probleem op ander vlak kwam er ook heel veel kwaad van de keel en neusamandelen. Nu is ze pas twee keer een weekje verkouden geweest. Heerlijk ook geen oorontstekingen meer. Is geen jaar met continu verkoudheden en problemen met ademhalen.

Is wel heel pijnelijk bereid jezelf goed voor en veel ijsje ook al zijn het niet de keelamandelen die eruit gaan.

Groetjes

lon106

Hoi Loes,
Wat naar dat je dochter weer oorontsteking heeft! Ik hoop dat de ingreep ervoor zorgt dat ze geen last meer heeft hoor…
Wat betreft die wintersport, ik weet niet of het echt kwaad kan, maar ik weet wel dat je, als je op grote hoogte bent, wat sneller last kan hebben van je oren. Dat is voor kindjes net zo natuurlijk. Bijvoorbeeld in het vliegtuig, maar ook als je hoog in de bergen bent.
Dus misschien heeft ze daar dan wat last van, maar of het echt kwaad kan weet ik eerlijk gezegd niet…

Groetjes van Christa

quote:
Hoi Loes, Wat naar dat je dochter weer oorontsteking heeft! Ik hoop dat de ingreep ervoor zorgt dat ze geen last meer heeft hoor... Wat betreft die wintersport, ik weet niet of het echt kwaad kan, maar ik weet wel dat je, als je op grote hoogte bent, wat sneller last kan hebben van je oren. Dat is voor kindjes net zo natuurlijk. Bijvoorbeeld in het vliegtuig, maar ook als je hoog in de bergen bent. Dus misschien heeft ze daar dan wat last van, maar of het echt kwaad kan weet ik eerlijk gezegd niet...

Groetjes van Christa

Dat is vooral bij het stijgen en dalen.
Als je eenmaal op hoogte bent heb je over het algemeen geen last meer.

Heeft iemand al eens een goede uitleg gekregen waarom die amandelen zo lastig (kunnen) zijn? Waarom die oorontsteking enzo veroorzaken?
(En waarom we die amandelen nog steeds hebben? )

M.

Hoi

Nanik heeft dit ook gehad vorig jaar.

Ze is er erg van opgeknapt hoor en de operatie viel opzich wel mee. Er was wel veel bloed te zien daar was ik niet op voorbereid dus dat viel wel tegen maar de volgende dag rende ze al weer goed rond hoor.
Ze wilde gelukkig gelijk drinken (dat is belangrijk).

Waarom ze die neusamandelen hebben weet ik ook niet hahaha.
Maar waarom ze ze eruit halen weet ik wel. Als ze vaak neusverkouden zijn is die buis verstopt met snot. Die buis staat in verbinding met het oor met als gevolg dat er vocht achter de oortjes blijft zitten en ze daar dus last van krijgen.
Dus des te minder verkouden des te kleiner is de kans op oorpijn.

Omdat ze er nu buisjes in zetten komt er geen druk meer op de oortje te staan en hebben ze dus geen oorpijn meer.
Ik heb ook gehoord dat door hoogte verschillen er meer druk op het oortje komt te staan waardoor ze meer last kunnen krijgen.

Neusspray kan misschien helpen. vraag het anders even na in het ziekenhuis.

Bianca

Milo heeft vorig jaar ook buisjes gehad en neusamandelen laten knippen.
Enorme verbetering, we kregen een heel ander kind, veel fitter. Het is uiteraard geen garantie dat ze nooit meer ziek/verkouden zijn, want in de herfst/winter wordt hij dat nog steeds, alleen hij loopt er makkelijker doorheen. en als z’n oor ontstoken is dan heeft hij geen/minder pijn omdat er geen druk meer opstaat.

De buisjes stellen niks voor, maar de neusamandelen zijn wel veel minder erg als keelamandelen, maar mijn ventje was wel even over z’n toeren bij het ontwaken. Dit kan desorientatie zijn, want hij werd op de o.k. al wakker, maar hij had ook pijn. hij dronk wel heel goed, en sliep veel. Dus 's middags (ja je leest het goed) kon ik gewoon weer met hem wandelen buiten (het was mooi weer). Ongelofelijk hoe snel ze opknappen, maar wel genoeg zetpillen in huis halen!

Met vliegen en in de bergen kan het drukverschil klachten geven. In de bergen zal het minder heftig zijn, maar als ze er snel last van heeft, zeer vervelend en pijnlijk als ze toevallig weer een middenoorontsteking heeft. Als ze eenmaal die buisjes heeft niet meer, maar ja die heeft ze dan nog niet.
Ik zou goed sprayen met zoutopl. En een dag, of aantal dg voor de vakantie afspr mk met de KNO. Even oren laten checken. mocht er iets op de loer liggen, dan krijg je iets mee. En anders advies. Ik heb het ook gedaan voor onze vliegvakantie, terwijl milo al buisjes had. Ze vond het geen probleem en ik voelde me gerustgesteld.

succes…

x Floss

@Marselendiana, die amandelen zitten in de weg bij de buis van Eustachius. Die buis verbindt het binnenoor met de neus/keelholte. Als die amandelen zodanig groot zijn dat ze voor de uitgang van die buis gaan liggen, kan er geen vuil uit het binnenoor meer afgevoerd worden. Dat gaat vervelen en ontsteken en tjoepa je hebt een oorontsteking.

Dus amandelen eruit en er is weer vrije doorgang.

Zelfde verhaal met trommelvliesbuisjes. Die zorgen ervoor dat vuil via het oor afgevoerd kan worden als het de buis van Eustachius niet lukt via neus/keelholte.
Onze oudst heeft sinds eind november buisjes omdat ze al vaak oorontsteking had gehad. Laatste jaar was het 5x gebeurd incl. doorbreken van het trommelvliesje. Niet tof. Dus buisjes goede oplossing en die ingreep stelt niks voor.

Groetekes, Sje

Hoi,

Ze krijgt geen buisjes alleen de amandelen gaan eruit. Als ik jullie verhaal zo lees moet dan de oorontsteking ook minder worden. Gister is haar oortje weer geknaot dus ze voelt zich nu weer wat beter. Het is de laatste tijd echt dweilen met de kraan open. Constant verkouden. Niets helpt behalve de ouderwetse ui naast het bed. 1 maal per week hang ik al haar kleertjes buiten om die vieze lucht weg te krijgen. Maakt niets uit want ik ben blij fat het met de ui beter wordt.

Qua wintersport, ik denk dat we gewoon met haar in het dal moeten blijven en niet meenemen naar boven. Ach, we bekijken het ter plekke wel.

Bedankt dames voor jullie reacties.

Groet Loes

Hi loes,

ik snap alleen niet waarom er naast het knippen vd amandelen niet gelijk die buisjes erin gezet worden…dat stelt nl echt niks voor, die amandelen zijn “erger” in verhouding. Heeft ze 3x m.o.ontst gehad in een half jaar? en krijgt ze antibiotica? of moet je wachten tot ze een loopoor krijgt?
Mijn h.a. zei dat het protocol is : 3 x oorontst in half jr is KNO> KN zei direct buisjes en neusamandelen. want elke x AB is ook niet lekker ivm resistentie. maar de ab is wel noodz. voor het 2e jr, aangezien een verwaarloosde oorontst tot blijvende schade kan lijden of meningitis. (dan moet je het wel heel bond mk).
Als je moet wachten totdat het oor knapt (van je huisarts) vind ik dat best bizar, dit kna best wel even duren, en doet enooooorm zeer. Ik heb ook middenoorontsteking gehad en dacht echt dat ik GEK werd van de pijn! (pijnstilling hielp niet meer)Door antibiotica nam het heel snel af.
Met die buisjes heb je dat probleem niet, de rommel wordt direct afgevoerd.
dus ook al krijgt ze ontsteking> geen pijn. als het na een week nog loopt dan krijg je sovradex druppels. helpt zeer goed.(AB druppels)

succes hé

x Floss

hoi floss,

ik vond het ook belachelijk en heb heel brutaal zelf de kno gebeld. in 3 weken tijd 2 x oorontsteking vonden zij ook veel en volgen de week mag ik terug. ik hoop dat ze zeggen dat ze direct buisjes krijgt.
oortje is nog niet geknapt al komt er wel een klein beetje rommel uit. zou dit een voorteken zijn? ze heeft veel last dus effe rekken tot woensdag. HA zegt dat ik 4!!! zetpillen per dag mag geven. op die manier drogeer ik haar bijna. Dus weer op naar de KNO.
Ik heb het als kind ook veel gehad. Het doet zo’n pijn…

Fijne dag.

Groet Loes

Buisjes kunnen op den duur ook problemen geven terwijl knippen vaak voldoende is. Bij mij is het gedaan toen ik 4 was en toen ik 11 was mijn keel.

Amandelen zijn de sponzen van de neus en keelholtes. Als je normaal verkouden bent nemen ze veel bacterien op en zwellen ze. Zo waarschuwen ze ook voor verkoudheid. Bij veel verkoudheden worden overbelast en gaan ze kapot zeg maar en dan moeten ze er uit gehaald worden.

Groetjes,

Michèle

[img]http://b1.lilypie.com/fYq3p1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

Bedankt voor de uitleg allemaal!
Het is me nu helemaal duidelijk.

M.