Ook een vraagje over met de pot mee eten

Ik zie dat Sylvia05 een topic heeft geplaatst over met de pot mee eten, maar ik plaats toch even een nieuwe omdat mijn vraag toch net weer anders is. Ik vraag me nl af WAT met de pot mee eten. Kijk, aardappels, groente vlees dat snap ik en dat gaat ook goed, ook spaghetti of macaroni, maar wij eten ook wel eens zo’n pak van knor bijvoorbeeld van die wereldgerechten. Mag dat wel of niet? Sommigen zeggen hier,ja hoor, gewoon geven, maar op het bureau hier in be vinden ze alles al gauw te zout of te pittig, dat zou dan weer niet goed voor de niertjes zijn en ook zou het krampen veroorzaken. Mijn vraag is dus, wat is nu echt te zout of te pittig en zijn er dingen die jullie je kleintjes nu, of eigenlijk toen ze net als mijn dochter rond de 15 maanden waren, niet geven/gaven? Wat mogen ze wel en nog niet? Als wij iets anders eten nu dan aarddappels of pasta bolognese, dan geef ik haar een potje.

mama1980

Té pittig kan vrijwel niet met die kleintjes.
De smaakpapillen zijn namelijk nog niet helemaal uitontwikkeld.

Teveel zout is wel slecht, voor de nieren enzo.
Andere kruiderijen kunnen geen kwaad.

Tegenwoordig zijn veel macaroni- en aanverwante sauzen
met minder of geen zout te koop.
Goed opletten op de verpakking letten dus.
(Kijk ook eens naar de kant-en-klare sauzen in pot ipv sausmix.)

En sowieso geldt: als het niet te vaak gebeurt valt het best wel mee.
Dus zo’n maaltijdpakket, of een toch wat zoute sausmix, kan
best een keer in de week/twee weken.

M.

ok maar ik vraag me dan af wat te veel zout is. Op zo’n kant en klare pot spaghettisaus staat bijvoorbeeld: natrium/zout: 0,1 g, ik noem maar wat, dat zegt mij dus niks! Ik heb nog op geen een pot gezien dat er minder zout in zit. Dat vind ik nu juist zo moeilijk, Wat is te veel en wat niet.

mama1980

Als jullie dat niet alle dagen eten, kan het volgens mij weinig kwaad. Wij eten zo 1 keer per week van dat eten, en dat eet onze dochter gewoon met de pot mee. Ook toen ze nog jonger was. Je moet gewoon even kijken wat er voor de rest tegenover staat. Wij koken aardappels en groente geheel zoutloos, dus van die 1 of 2 keer per week dat ze het wel krijgt, zal haar niks gebeuren denk ik dan maar.

ja idd, dat koken wij ook zoutloos. tot ergernis van mijn vriend, want die vind dat we smaakloos eten sinds onze dochter mee eet haha! strooit ie er zelf maar wat zout over naderhand toch! en wat voor vlees geven jullie? dat vind ik ook moeilijk. in veel vlees zit al een hoop kruiden etc verwerkt. bijvoorbeeld blinde vink, ik noem maar wat. En al het ’ naturel’ vlees, zoals runderlapjes, hamlappen etc, is dan nog wat te hard of te taai voor zo’n kleintje. Vind het echt heel lastig om voor haar wat gezonds op tafel te zetten. 1e kindje zeggen mijn vrienden dan, bij een tweede kijk je niet meer zo nauw. zal best kunnen, maar toch vind ik het moeilijk. Iemand een voorbeeld week menu van wat er bij jullie op tafel komt in een week?

mama1980

Ik kook zoutloos … zout en kruiden kun je achteraf er op strooien. Wat betreft vlees kies ik die soorten die voor Fabienne ook makkelijk te kauwen zijn dus geen biefreepjes en de schnitzel kan net maar dan heel klein snijden. Macaroni en spagetti hou ik de saus met het gehakt apart en neem ik biologische saus of een variant die zo puur mogelijk is. Ze vindt dit eten niet lekker en hou ik wat stukjes gehakt apart met wat macaroni en los erbij wat ketchup. Dat gaat prima.

In alles kies de meest pure produkten en zo min mogelijk toevoegingen, dat is wel wat duurder maar ik kies graag voor gezond.

Hamlappen, runderlappen eet ik niet omdat dit varkensvlees is en ik dit erg ongezond vind. Dan denk je misschien, wat blijft er over? Er zijn hele lekkere groenteburgers en andere vegetarische burgers die Fabienne heerlijk vindt. Eens een eitje ipv vlees of een lekkere gevulde soep met brood.

Wees een beetje creatief en je komt een heel eind.

Een kindje van deze leeftijd mag ongeveer 3 gram zout per dag.
Met dat in je achterhoofd, is het misschien makkelijker verpakkingen lezen.

Wij eten over het algemeen regelmatig pakjes van knorr ed (gewoon omdat het lekker en makelijk is), en die eet Seth ook gewoon mee.
Ook pittige dingen eet hij gewoon mee, we hebben maar 2x gehad dat hij het echt niet lekker vond (maar wel gewoon at). Gewoon uitproberen.

Overigens kun je pastasaus ook heel gemakkelijk zelf maken:
Tomaten (blik/vers)
knoflook
ui
evt. wortel of bleekselderij (of andere groenten)
gehakt
basilicum/oregano ed.

Dan proef je echt dat dit lekker vers is

Liefs, Anne

Lilypie Third Birthday tickers

Wij hebben Tim nooit potjes gegeven, maar altijd vers. Voordat hij 1 jaar was heb ik altijd apart voor hem gekookt omdat hij nog niet alles mocht. Vanaf 1 jaar mogen ze alles hebben, dus eet hij vanaf die tijd ook alles mee. Ook dingen als kip tandori en de andere Knor gerechten. Idd niet alle dagen eten, maar zo af en toe kan geen kwaad. Verder wel op zout letten, ik strooi nooit zout over groente en aardappels. Dat kan idd achteraf ook nog.

Groetjes,
Sandra