Onzeker zijn op school


#1

Hoi hoi,

Mijn dochter is 4.5 en zit in groep 1.
Nu sprak ik laatst de juf en zin gaf aan dat mijn meisje best wel onzeker is in de klas. Vooral bij nieuwe spelletjes op taakjes draait ze haar hoofd weg van de juf en gaat ze gek doen. (clown uithangen).
De juf heeft het idee dat ze onzeker is en misschien bang is om te falen. Tijdens het spelen met de andere kinderen merkt ze er niets van en doet mijn meisje gewoon mee.

Ik heb het eens met haar over gehad en ze kan dan geen antwoord geven waarom ze zo doet. Als ik doorvraag zegt ze dat ze bang is dat het niet lukt.

Persoonlijk maak ik me nog niet veel zorgen. Ze is nog klein en groeit er misschien nog wel overheen.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik heb haar natuurlijk wel geprobeerd duidelijk te maken dat het helemaal niet erg is als iets niet lukt. Ik heb niet het idee dat ze dingen niet snapt want thuis kan ze goed vertellen hoe spelletjes gaan.

Liefs Sandra


#2

Je kan niet zoveel anders dan doen wat je al doet, haar het gevoel geven/duidelijk maken dat fouten maken mag. En natuurlijk flink toejuichen als iets waar zij over twijfelde uiteindelijk toch prima blijkt te lukken. Het is ook best wat voor die kids hoor, ineens alle dagen naar school, taakjes, samenwerken, vriendjes proberen te maken, geconfronteerd worden met iets minder leuke kindjes, het moet allemaal z’n draai even vinden en in zo’n klein koppie gaat er volgens mij vanalles om. Jasper is net naar de tweede klas, maar het eerste jaar kwam hij ook geregeld thuis met dingen als ‘die wil mijn vriendje niet meer zijn’ ‘ik mag niet meer z’n feestje komen’ Daar maak je je in eerste instantie toch ook zorgen over en ik was bang dat Jasper ook erg onzeker werd maar meestal bleken er hele knullige dingen achter te zitten, b.v. dat Jasper zijn auto niet wilde uitlenen aan dat vriendje, en dan kon ik er toch weer een positieve draai aangeven. Alleen maar fijn dat juf het opgemerkt heeft, kan ze er in de klas wat extra aandacht aan besteden. Niet teveel meegaan in de onzekerheid en positief bekrachtigen dan groeit haar zelfvertrouwen vast wel!

Groetjes Carolien.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers