Onzeker over slaaptijden

Beste allemaal,
Dit is mijn eerste vraag op het prikbord, dus hoop dat jullie advies hebben.

Mijn zoontje, Coen, is bijna 14 maanden. Het is altijd een “slechte” slaper geweest. Als baby kon hij soms een hele dag op 1 à 2 uur slaap leven. Ook inbakeren, rust en regelmaat, omgooien ritme e.d. heeft niet geholpen. Hij slaapt ook pas een maand of 3 een beetje door.

Doorslapen is bij hem 19.30 uur tot 05.30 uur tegenwoordig (is ook wel eens 04.30 uur geweest). Hij wil dan echt niet meer slapen, ook niet als ik hem flesje geef, laat huilen, bij me in bed neem… Eens in de zoveel tijd slaapt hij tot 06.30 uur en dat is een cadeautje

Mijn “probleem” of liever gezegd, waar ik mee zit, is het volgende: overdag sliep Coen tot 1 maandje terug twee keertjes: 45-60 minuten in de ochtend en 45-60 minuten ´s middags. Zo´n 3 weken geleden begon hij ineens te krijsen als ik hem ´s middags in bed deed. Ik ben een week lang geduldig naar hem toegelopen, aai over z´n bol, speentje erin, weglopen… Maar zelfs na een uur in bed liggen, viel hij niet in slaap…

Nu had ik bedacht: als hij maar een keer per dag wil slapen, dan liever na z´n broodje, want dan is het tot 19.30 uur beter te overbruggen. Nou, dat hebben we nu al 1 1/2 week gedaan, en soms gaat dat heel goed en soms heeft hij ´s ochtends (vooral als hij zo vroeg wakker is) zijn slaapje echt nodig… ´s middags slaapt hij dan niet meer…
Maar als hij ´s middags pas rond 13.00 gaat slapen slaapt hij soms maar 45 minuten!! Dat kan toch nooit voldoende zijn voor een uk van 14 maanden?

Moet ik nu wel of niet twee slaapjes proberen aan te houden (hoe ik dat ´s middags voor elkaar ga krijgen weet ik dus niet) of hem consequent ´s middags alleen laten slapen? Elke dag weer een ander ritme zal ook wel niet goed zijn voor een kind…

Pffff, het is een lang verhaal geworden, excuses daarvoor. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?

Groetjes, Sandra

Sandra

Hoi Sandra

Dat is inderdaad lastig van die overgang fases.
Misschien kan je proberen om het ochtend slaapje steeds een kwartiertje uit te stellen. Dus om de 2 a 3 dagen weer 15 minuten later laten slapen zodat uiteindelijke na een dag of 10 het ochtend slaapje komt te vervallen

Zo heb ik het ook bij Nanik gedaan en dat werkte wel.

Mijn oudste was ook altijd zo’n vroege vogel (nog steeds hoor trouwens maar ik wil je niet ontmoedigen hahaha) en dat is echt heel vermoeiend. Misschien als hij 1x slaapt slaapt hij ook 's anchts wat langer.

Doei
Bianca

Lilypie 6 - 18 Ticker

Lilypie 6 - 18 Ticker

Ik persoonlijk vind 45 minuten op de hele dag ook weinig voor zo’n dreumes. Maar ja, ieder kind is anders nietwaar? Als je zoontje verder vrolijk is enzo, tja…
Wij hebben die overgangsfase ook gehad met Jack rond 12 maanden. Alleen was het bij ons zo dat het in de ochtend steeds langer duurde voor hij in slaap viel. En s’ avonds duurde het lang voor hij insliep.
Wij zijn toen idd gaan doen wat Bianca ook zegt; steeds iets opschuiven…
De eerste keer kan het dan zijn dat je om half 12 ofzo brood gegeten hebt en de kleine naar bed doet. Wij eten nu om een uur of 12 en dan ligt Jack rond half 1 op zijn bedje. Hij slaapt dan wisselend, gemiddeld 2 uur. En dan om 20 uur weer naar bed tot de volgende ochtend ??? uur.

Groetjes van Christa

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal proberen met de tijden te schuiven, het is het proberen waard!
Coen is verder een vrolijke lieve jongen, hoor. Dus ik heb niet het gevoel dat het hem aan rust/slaap ontbreekt… sommige kinderen hebben gewoon minder slaap nodig, denk ik dan maar…

Nou vanmorgen was Coen dus om 05.30 uur wakker en om 10.00 uur was hij aan het geeuwen en in zijn oogjes aan t wrijven. Ik heb hem op bed gelegd en hij heeft bijna een uur geslapen… ´s Middags heb ik lekker met hem in de tuin gespeeld, we zijn lekker gaan fietsen en boodschappen gedaan, dus hij was flink moe… Maar slapen?? Krijsen in bed toen ik hem om 15.00 uur nog even wilde laten slapen. Uiteindelijk is hij in slaap gevallen en heeft toch nog 30 minuten geslapen… nou, dan is die stap naar 19.30 uur gelijk wat kleiner!!

Bedankt nogmaals en een fijne avond verder,

Sandra

Hylke slaapt ook al een paar maanden maar 1x overdag.
Altijd 's middags.
Direct na de lunch op bed.

En soms is hij na een half uur alweer wakker.
Soms ligt ie anderhalf uur alleen maar te babbelen in bed.
Soms slaapt ie drie kwartier.
Soms ruim een uur,
soms drie en een half uur.

Of te wel: geen peil op te trekken.
Maakt ook niet uit, als hij daarna gewoon weer gezellig is
(is niet altijd zo…) dan doet hij dat maar zo.

M.