Beste allemaal,
Dit is mijn eerste vraag op het prikbord, dus hoop dat jullie advies hebben.
Mijn zoontje, Coen, is bijna 14 maanden. Het is altijd een “slechte” slaper geweest. Als baby kon hij soms een hele dag op 1 à 2 uur slaap leven. Ook inbakeren, rust en regelmaat, omgooien ritme e.d. heeft niet geholpen. Hij slaapt ook pas een maand of 3 een beetje door.
Doorslapen is bij hem 19.30 uur tot 05.30 uur tegenwoordig (is ook wel eens 04.30 uur geweest). Hij wil dan echt niet meer slapen, ook niet als ik hem flesje geef, laat huilen, bij me in bed neem… Eens in de zoveel tijd slaapt hij tot 06.30 uur en dat is een cadeautje
Mijn “probleem” of liever gezegd, waar ik mee zit, is het volgende: overdag sliep Coen tot 1 maandje terug twee keertjes: 45-60 minuten in de ochtend en 45-60 minuten ´s middags. Zo´n 3 weken geleden begon hij ineens te krijsen als ik hem ´s middags in bed deed. Ik ben een week lang geduldig naar hem toegelopen, aai over z´n bol, speentje erin, weglopen… Maar zelfs na een uur in bed liggen, viel hij niet in slaap…
Nu had ik bedacht: als hij maar een keer per dag wil slapen, dan liever na z´n broodje, want dan is het tot 19.30 uur beter te overbruggen. Nou, dat hebben we nu al 1 1/2 week gedaan, en soms gaat dat heel goed en soms heeft hij ´s ochtends (vooral als hij zo vroeg wakker is) zijn slaapje echt nodig… ´s middags slaapt hij dan niet meer…
Maar als hij ´s middags pas rond 13.00 gaat slapen slaapt hij soms maar 45 minuten!! Dat kan toch nooit voldoende zijn voor een uk van 14 maanden?
Moet ik nu wel of niet twee slaapjes proberen aan te houden (hoe ik dat ´s middags voor elkaar ga krijgen weet ik dus niet) of hem consequent ´s middags alleen laten slapen? Elke dag weer een ander ritme zal ook wel niet goed zijn voor een kind…
Pffff, het is een lang verhaal geworden, excuses daarvoor. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
Groetjes, Sandra
Sandra