Wij staan ook in het bel me niet register en ik moet eerlijk zeggen dat we zelden worden gebeld door instanties. Misschien nogeens aanmelden?
Mobiel bel ik zelden en gebruik ik nauwelijks, ben echt een ouderwetse miep hoor wat dat betreft. Ze bellen me thuis maar en ik heb er echt een voor als ik weg ga. Voor noodgevallen dus …
Sinds ik het programma van Radar en andere consumenten programma’s heb gezien over facebook, heb ik gelijk 's-avonds mijn account verwijderd.
Zie onderstaande tekst …
Facebook als beursgenoteerd bedrijf
In de uitzending van Radar kwam met name Facebook aan de orde. Het sociale netwerk is regelmatig onderwerp van gesprek inzake schending van privacyrechten. Het bedrijf heeft, met zo’n 800 miljoen leden wereldwijd, toegang tot ongelooflijk veel informatie. Facebook staat op het punt om naar de beurs te gaan. Met een geschatte beurswaarde van zo’n 100 miljard dollar is al deze gebruikersinformatie ontzettend veel geld waard. In hoeverre is het daarom verstandig om informatie over uzelf te delen? Radar stelt terecht dat het delen van ons leven het kapitaal is van sociale netwerken.
Waardevolle privégegevens
Actiegroep Bits of Freedom ziet de laatste update van Facebook, Timeline, als wéér een manier van het sociale netwerk om informatie los te peuteren van haar gebruikers. Zij worden verleid om ook informatie te geven over de periode dat zij niet op Facebook zaten. Al deze informatie is geld waard, maar het is niet volledig duidelijk wat Facebook met die informatie doet in relatie tot derden. Bovendien kunnen ook partijen, zoals verzekeraars en werkgevens, meekijken op profielen en basis daarvan bepaalde beslissingen nemen.
Bescherming van informatie
Door aanpassingen in de wet heeft Facebook ervoor gezorgd dat informatie standaard op afgeschermd staat en dus niet kan worden gebruikt tenzij de gebruikers hier toestemming voor geeft. Echter, dit geldt niet voor nieuw toegevoegde applicaties. Het is daarom belangrijk om op Facebook iedere keer weer te controleren of uw gegevens zijn afgeschermd. Dit geldt uiteraard niet alleen voor Facebook, maar ook voor andere sociale media, zoals Hyves en Twitter.
Bekijk de uitzending van Radar over social media en uw privacy
.