Onze dochter krijgt misschien een helmpje

We zijn al tijdje met onze jongste aan t lopen bij de fysio. Ze had een afgeplat hoofdje aan de zijkant. We hebben daar fysio voor gekregen en nu draait ze goed alle kanten op. Maar is t hoofdje aan de achterzijde afgeplat. De fysio twijfelt of ze nu een helmpje nodig heeft of dat ze toch zo door kan gaan… tja wij dus nu ook. We hebben vorige week een hoofdmeting gehad en het bleek dat haar hoofdje net zo breed is als lang. Terwijl het langer hoort te zijn dan breed. Dus niet een ei-vorm.
Advies was bij de helmpoli afspraak maken en daar laten beslissen of ze voor helm in aanmerking komt. Best ingrijpend, voor zowel haar als ons. Ik ga vandaag maar eens bellen om een afspraak te maken… We zijn erg benieuwd wat t advies is/wordt.

Ik heb er geen ervaring mee, maar kan me indenken dat het erg heftig is (voor jullie en jullie kindje). Aan de andere kant, maar dat zullen jullie zelf ook beseffen, nu valt de schedel/hoofdje nog te vervormen en als dat met een hempje zou moeten, dan is dat natuurlijk niet leuk, maar wel de snelste oplossing waarschijnlijk.
Hoe dan ook (en wat het advies ook is) veel sterkte!!!

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Niet leuk. Max, het zoontje van Rainbow, heeft ook een helmpje gehad. Anders zou je haar eens kunnen vragen hoe ze het hebben ervaren. Sterkte en succes!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Ah dat is balen, maar beter dat ze er nu wat aan doen dan dat het straks niet meer kan. Veel sterkte!

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie en Amy

Vervelend dat ze misschien een helmpje moet. Idd erg ingrijpend, dus laat je goed voorlichten. Sterkte en idd kun je Rainbow even mailen, want Max heeft ook lange tijd een helmpje gehad.

Succes!

Groetjes,
Sandra

Dat lijkt me inderdaad erg moeilijk en heftig voor jullie allemaal. Maar liever nu een helmpje dan later erg gepest te worden omdat haar hoofd niet rond is denk ik maar. Ligt ze wel veel op haar buik? Misschien kan je navragen of er echt niets anders aan te doen als je er een slecht ngevoel over hebt. Veel sterkte!

En, weet je al wat meer over het wel of niet krijgen van een helmpje?

Onze dochter was vandaag voor controle bij de kinderfysio in het ziekenhuis (ivm haar vroeggeboorte) en die zag dat onze dochter een voorkeurshouding heeft en een “scheef hoofdje”. Nu zei ze dat we over 6 weken terug moeten komen en dan wordt er een meting gedaan van haar hoofdje. ALs het “teveel afwijkt” moet ze misschien ook een helm. Ik moet zeggen dat de kinderarts en nog niet van was overtuigd dat dit nodig was, maar de fysio dus wel.

Hopelijk hebben jullie al wat meer duidelijkheid!

@mooiezoon: da’s schrikken voor je, of niet? Had je zelf iets gezien bij je dochtertje? Ze is dacht ik, qua ‘werkelijke leeftijd’ even oud ongeveer als mijn dochtertje, toch??

Bij ons twijfelt de fysio of het nodig is of niet. Er is onlangs door een collega van haar een hoofdmeting gedaan. Tja… haar hoofdje is net zo breed als lang. Maar omdat het een afgeplat achterhoofdje is weet ze niet of helmpje wel helpt…
Wij hebben op 9 nov een afspraak bij de helmpoli in Maastricht. Dan weet ik hopenlik meer. Zelf gaan we ervan uit dat t wel een helm wordt. Wij vinden t hoofdje aardig plat… maar ze ligt inmiddels wel met slapen vaak met d’r hoofdje opzij. Maar tja… overdag kan ik er met 2 hele kleintjes echt niet steeds bovenopzitten, rechtop houden, op d’r buik leggen etc…
Heeft de fysio jullie tips gegeven hoe er mee om te gaan??

Ja, is inderdaad schrikken. Ik zie zelf niet een heel scheef hoofdje, maar je kunt wel zien dat de oren ongelijk staan. Ze is gecorrigeerd 4,5 maand, dus ongeveer even oud inderdaad. Onze kinderarts vond het niet direct noodzakelijk, zeker omdat ze aan beide kanten heel soepel draaide. Maar ik zie wel een voorkeurshouding. We proberen nu de andere kant te stimuleren. Meer kunnen we niet doen. Maar inderdaad met 2 kids is het niet altijd in de gaten te houden!