Onverwachts weer zwanger na 7 maanden en niet blij


#1

Hallo Allemaal.

Gisteren ben ik er achter gekomen dat ik onverwachts weer zwanger ben van ons tweede kindje die nu net 7 maanden is.
Eerst dacht ik er wel blij mee te zijn maar kan nu alleen nog maar huilen.
Pffff Hoe ga ik dat straks allemaal doen met twee van die kleine kinderen.
Ik wil er nu volledig voor ons zoontje zijn maar voor mijn gevoel kan dat nu helemaal niet meer.
Misschien ben ik wel een grote zeikerd hoor maar weet het allemaal niet meer.
zijn er meer mensen die dit gevoel Kennen.


#2

Geen paniek!!!

Toen onze oudste 7 maanden was, raakte ik zwanger van de tweede. En dat was ook de bedoeling overigens want vanwege mijn leeftijd wilden we niet te lang wachten met een volgende zwangerschap.

Ondanks dat het gepland, gewild, gewenst was, moest ik ook even omschakelen want voor mijn gevoel was ik pas net moeder geworden.

Toch was ik al vrij snel aan het idee gewend. Het was even doorbijten want die eerste maanden was ik, net als in de eerste zwangerschap, hele dagen misselijk maar ik had wel een kleine mop om voor te zorgen overdag als mijn man aan het werk was. Maar uiteindelijk ging die zwangerschap prima samen met de baby die ik al had.

Ons oudste dochtertje was 16 maanden toen haar zusje geboren werd en dat is vanaf het begin prima gegaan! (alleen al omdat er dan geen sprake is van jaloezie!!! Onze oudste herinnert zich niet dat ze ooit het enige kind hier in huis is geweest!) De oudste was een heel makkelijk kind dat goed luisterde dus zelfs borstvoeding geven terwijl de oudste gewoon rondliep en aan het spelen was ging perfect. De jongste was een slaapbaby dus die sliep van voeding naar voeding waardoor ik alle aandacht verder aan de oudste kon geven.

Nou heb ik daar natuurlijk geluk mee gehad dat alles precies goed op z’n plaats viel en dat is geen garantie dat het bij jou ook zo gaat, maar ik wil je alleen maar een hart onder de riem steken dat het echt wel goed kan gaan.

Mensen zeiden toen ik net zwanger was van de tweede “nou jij gaat het druk krijgen!”, dus ik was op de grootst mogelijke hectiek en drukte voorbereid maar dat viel 100% mee! Voordeel is namelijk dat je nog middenin het ritme zit van een baby hebben en verzorgen dus je schakelt als de tweede geboren is bijna moeiteloos over op het verzorgen van nog een baby. Ik heb het helemaal niet als extra druk ervaren. Ik denk dat het voor je gevoel drukker is als je een kleuter rond hebt lopen en er komt een baby bij. Dan moet je weer in het baby-ritme komen en dat hoef je nu niet.

Ook voor een groter leeftijdsverschil is wat te zeggen want het is, als je tweede geboren wordt, ook wel fijn als je oudste veel zelf kan (uitkleden, aankleden etc.), maar ik zie uit ervaring veel meer voordelen aan dit kleine leeftijdsverschil wat onze meiden hebben.

Onze meiden kunnen heerlijk samen spelen en je merkt eigenlijk geen leeftijdsverschil behalve dan dat de ene in groep 6 zit en de andere in groep 8. Verder gaan ze gewoon gelijk op.

Nadeel van kindjes met bijv. 3-4 jaar ertussen is dat ze moeite kunnen hebben om samen te spelen omdat ze andere interesses en vaardigheden hebben. Of er is sprake van jaloezie bij de oudste, als de jongste geboren wordt. Die ervaringen zie ik in mijn omgeving.

Dus nogmaals: geen paniek, het is logisch dat je aan het idee moet wennen, maar geloof me: het kan echt gewoon heel goed gaan. Ik herken je gevoel, maar het gaat echt over als de eerste schrik weg is. Echt!

Hou je me op de hoogte?

Groetekes, Sje


#3

Super bedankt voor je verhaal, geeft me toch wel weer een beter gevoel.
inmiddels ook mijn ouders alvast ingelicht, ook puur om mijn hart te kunnen luchten en mijn angst en onzekerheid uit te kunnen spreken.
Ze reageerde heel blij en verrast en zeiden ook net al mijn man dat alles goed gaat komen.
Sta er nu al iets beter in maar nog steeds een raar gevoel en toch wel angst voor wat er komen gaat.

Ik zal je verder op de hoogte houden. Morgen eerst maar eens een afspraak maken bij de verloskundige.


#4

Oh, fijn dat je alvast iets aan mijn verhaal had. Fijn ook dat je man en je ouders ervoor zorgen dat je het wat zonniger gaat zien.

Heb je al ongeveer uitgerekend wanneer die nieuwe kleine mop gaat komen?

Groetekes, Sje


#5

met mijn eigen berekening 29 november maar dit kan uiteraard nog wat eerder of later worden


#6

Ow dat kan ik zo goed begrijpen, ik heb toen ook een week zitten huilen en kon alleen zeggen hoe kan ik dit straks allemaal doen!
Nou het is me prima afgegaan. Mijn zoontje zat heel veel in de box in de ochtend en de middag min. 2 uren. En ik moet zeggen dat scheeldt een hele hoop. Ze zijn nu 3 jr 7 maanden en 1jr en 9 maanden. Ik moet zeggen dat het nu soms best pittig is omdat ze elkaar niet begrijpen. Maar met een hoop geduld en liefde kom ver. Mijn oudste dochter is 7jr. En toen zij jong is en haar broer geboren is was een super tijd. Het heeft allebei wat.
Je hebt nog een tijd om er naar toe te groeien en je kan het er zijn meer vrouwen je voor gegaan zoals Sje en die heeft het ook gered Komt helemaal goed.
Voel je je ook goed verder? en uuuh je bent geen zeikerd!

Groetjes,


#7

Wat fijn te horen dat ik niet de enigste ben die er ok moest huilen.
inmiddels redelijk aan het idee gewend schrik in iedergeval niet mee in paniek wakker s nachts.
21 april eerste echo begin nu toch wel erg nieuwsgierig te worden, goed teken dus :smiley:.


#8

Oh fijn dat de eerste schrik weg is en dat je je zelfs verheugt op de eerste echo. Laat even weten tegen die tijd hoe het gegaan is he?!

Groetekes, Sje


#9

Hoe gaat het nu met je en met de zwangerschap? Hoop maar dat je na de eerste schrik en twijfels inmiddels aan het genieten bent en uitziet naar de komst van jullie tweede kindje!
Groetjes Carolien.

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fifth Birthday tickers