Ontzettende vervelende zoon

Hoi mama’s,

Hopelijk kan iemand mij een antwoord geven op het volgende:

Onze zoon is 5 jaar oud sinds november en is momenteel vreselijk vervelend, negatief en stout. Hij vind alles stom, luistert absoluut niet, wil niets en reageert overal negatief op. Hij heeft een zusje van 2 jaar en hij kan normaal altijd heel lief met haar spelen maar nu moet ik hem constant in de gaten houden dat hij niets afpakt, haar pest of pijn doet.
Daarnaast huilt hij echt om het minste dingetje al. Als hij zijn zin niet krijgt en zo. Echt zo aanstellerig. Dan moet ik weer boos worden om hem te laten ophouden.
En hij zeurt ook de hele dag om snoep. Hij krijgt bij ons elke dag wel een snoepje en een koekje en fruit (wat hij heerlijk vindt) dus ik snap niet zo goed dat hij dan zo blijft zeuren om snoep.

We hebben al van alles geprobeerd. Hij krijgt evenveel aandacht als zijn zusje, we doen leuke dingen met hem apart. Hij doet ook alleen met oma en opa leuke dingen zodat hij echt exclusieve aandacht krijgt.
We hebben een beloningsbord die we inzetten (positief belonen maar ook weer straffen als hij negatief doet). Hij moet naar de gang etc.

Ik weet dat deze fases erbij horen maar we zitten nu in een negatieve spiraal. Het wordt alleen maar erger en ik betrap mijzelf erop dat ik op steeds meer momenten hem echt niet leuk meer vind. Ik moet me zelfs al inhouden om hem niet een flinke tik te geven terwijl we dat juist absoluut niet willen. Ik ben constant met mijn man in overleg hoe we hier nu mee moeten omgaan en voor mijn gevoel komt er geen einde aan maar wordt het alleen maar erger.

Mijn zoontje is trouwens hoog sensitief. Hij kan niet goed tegen prikkels en is erg gevoelig voor allerlei zaken. We weten dit en houden hier rekening mee maar ondanks dat zakt hij steeds dieper in de negatieve spiraal.

Ik hoop dat iemand dit herkent, tips kan geven of iets anders.

Alvast bedankt in ieder geval.

Groetjes,
Rosanne

Zou het de decemberstress kunnen zijn? Volgens mij zitten alle kinderen van die leeftijd anders in hun velletje vanaf het moment dat Sinterklaas in het land is.

En als die weer vertrokken is, wordt er een kerstboom in huis gehesen, op school wordt van alles georganiseerd, dan vakantie met kerstdagen en oud-en-nieuw wat ook vaak gepaard gaat met drukte, ander ritme etc.

Papa is vaak vrij van het werk rond die dagen, dus da’s ook anders.
En zeker voor een kindje dat hoog sensitief is, geeft heel die sint-kerst-periode nog meer prikkels en vreet nog meer energie.

Wacht maar eens af, het zou als-ie volgende week weer naar school is weleens ineens over kunnen zijn.

Zelf vind je het op een gegeven moment ook fijn als het januari is, de kerstspullen het huis weer uit zijn en je het gewone ritme weer op kunt pikken, want ook voor ons volwassenen zijn het rare maanden die laatste 2 maanden van het jaar.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 30 Dec 2009 10:47:31

Hoi Sje,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ja, dat zou maar zo eens kunnen. Toevallig dat ik het daar vanochtend ook met mijn moeder over heb gesproken.
Daar komt ook nog eens bij dat het bij ons al in de maand november begint. Ik ben jarig, daarna opa, dan mijn zoontje zelf, een oom, oma, een neefje, vervolgens december de Sint, zijn zusje jarig en ook nog eens de Kerst.

Hij heeft ook al aangegeven dat hij weer naar school wil. Natuurlijk ook omdat het thuis nu ook steeds oorlog is (beetje overdreven).

We kijken uit naar de maand januari…

Groetjes,
Rosanne

Gewijzigd door - Rosanne2008 op 30 Dec 2009 11:21:17

Nou zie je, grote kans dus dat die kleine man gewoon zichzelf in de weg loopt en gewoon toe is aan het normale ritme straks na die feestdagen.
Even afwachten dus nog.

Groetekes, Sje

Hoi Rosanne,

Heb dit verhaal gelezen en vroeg me af hoe het nu gaat met je zoontje?

Groetjes Lisan