Ontworm kuurtjes?

Ik vroeg me af of je je kind ook zo nu en dan een ontwormkuurtje moet geven?
Jasper is namelijk gek op zand uit de tuin… vieze takjes met zand eraan… gras…blaadjes etc etc. Begreep dat je van spelen in een vieze zandbak b.v ook wormpjes kan krijgen? Geef je dan zo nu en dan aan je zandmonster voor de zekerheid een ontwormkuurtje of doe je dat alleen maar als je denkt dat je kleine er last van heeft?

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Hoi Caroline,

Ik zou denken dat je wel moet merken als ze wormpjes hebben en pas dan gaan behandelen. Of kunnen ze ook wormpjes hebben zonder dat je het merkt??

Ik lees graag mee wat de andere mama’s hierop zeggen aangezien ik blijkbaar geen idee heb!

Groetjes
ILoveMyBoy

Ik zou niet zomaar voor de zekerheid ontwormkuurtjes geven. Gewoon even ergens via Google kijken wat de verschijnselen van worminfecties zijn en dan pas in actie komen.

Groetekes, Sje

ik vraag me een beetje af of dat nodig is bij een eigen zandbak die je af kunt sluiten, maar een openbare zandbak tja daar poepen katten enzo ook in he (hier iig wel!) en daar kun je dus zo’n kattenspoelworm ofzoiets van krijgen.
volgens mij moet je nooit zomaar een ontworm kuur geven, alleen als ze wormen hebben, en dat zie je wel terug in de ontlasting en anders merk je het wel ivm hevige buikpijn.

Ik heb ook geen idee, vroeg het me gewoon af.
Komt ook omdat mijn zwagers stratenmakers zijn en zij nemen preventief 1a2 keer per jaar een ontwormingskuur omdat ze zoveel met staatvuil/zand bezig zijn. Maar mijn schoonmoeder vertelde dat zij het ookaltijd deden toen de kinderen nog klein waren en veel in zandbakken enzo speelden.
En bijvoorbeeld onze kat krijgt ook 2x per jaar preventief een ontwormkuur omdat de dierenarts dat adviseert. Nu kan ik Jasper natuurlijk niet met onze kat vergelijken maar zo alles bij elkaar maakt het wel dat ik het me even afvroeg hoe dat nu precies bij kinderen zit.

Lees op internet dat je evt. wormpjes wel kan zien in de ontlasting, dus dat zou betekenen dat je er pas iets mee hoeft als je ze ziet. En dat kinderen er vooral s’nachts last van hebben (jeuk) dus dan ga ik ervanuit dat je kindje onrustig slaapt. Op die manier zou je het dus wel ontdekken.

Verder wel wat hygiene tips gevonden ter voorkoming van wormpjes, altijd de zandbak afdekken en beter niet in openbare zandbakken laten spelen of heeeeel goed handenwassen natijd (heeft vooral te maken met kattepoep in zandbakken die kans op wormen vergroot), terwijl je kind in de zandbak speelt niets laten eten en drinken. Kleding op 60 graden wassen e.d.

Nou ik heb genoeg gegoogled, wordt er helemaal kriebelig van!

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Ik heb bij een farmaceut gewerkt, o.a. voor een anti-worm-geneesmiddel en ik heb destijds nooit gehoord over preventieve ontwormingskuren bij kinderen.

Groetekes, Sje

ik ken het preventief ontwormen wel, maar dan hier, vanaf 1 jaar krijgen ze elke 1/2 jaar preventief een kuur, omdat er helaas veel besmettingen zijn. Kinderen met veel wormpjes raken sneller ondervoed omdat ze voedingsstoffen minder kunnen opnemen. In NL zou ik gewoon als je wormpjes vermoed even een “poepje” inleveren bij de huisarts. Dat is zo gedaan toch? Dan weet je iig zeker of hij wormpjes heeft voordat je hem gaat behandelen, hier is dat niet altijd haalbaar. 1 keer per 6 maanden word hier dus het hele huishouden ontwormt (man, zelf, kind, kat, nanny en haar gezin!)