Ontwikkelingsachterstand

cherry pij pdd-nos kunnen ze weldelijk druk zijn hoor heb zelf en zoon die allebei heeft maar met 2.5 jaar kunnen ze nog niet een echt duidelijk uitslag geven daar is nog veelste jong voor

Als ik het goed begrepen heb kunnen ze het pas zien bij 7 jaar. Vanaf dan kunnen ze een diagnose stellen. Ik werk zelf met mensen die pdd-nos hebben. Maar die hebben ook autistische trekken. Er zijn medicijnen voor. En je kan ook kijken of hij naar de psz kan, of gaat hij al naar een psz??? Daar kunnen ze ook een hoop ontdekken hoor.

lfs Sonja

quote:
Als ik het goed begrepen heb kunnen ze het pas zien bij 7 jaar. Vanaf dan kunnen ze een diagnose stellen. Ik werk zelf met mensen die pdd-nos hebben. Maar die hebben ook autistische trekken. Er zijn medicijnen voor. En je kan ook kijken of hij naar de psz kan, of gaat hij al naar een psz??? Daar kunnen ze ook een hoop ontdekken hoor.

lfs Sonja

Hallo Sonja,

bedankt voor de tip maar wat is het psz?
Jason gaat wel over een paar weken naar het
kdc kinderdagcentrum waar ze hem gaan helpen.

Groetjes Sharon

Een psz is een peuterspeelzaal. Maar een KDV is ook goed hoor. Daar kijken ze ook goed naar zijn ontwikkeling. Waat erg belangrijk is. Maar als je wil kan ik je wel toevoegen aan msn???

lfs Sonja

Ja is goed voeg me maar toe,
cherry1872@hotmail.com

Groetjes Sharon

zo, toegevoegd

met 4 jaar kunnen echt een goede diagnose stellen bij danny is dat ook gebeurd

Sorry dat ik ernaast zat hoor. Zal niet meer gebeuren

hey sophie geeft toch niks ik weet het ook pas sinds kort hoor
soms worden kinderen nog een keertje getest

quote:
Hallo Joyce

Pdd-nos is een ja cominucatie/persoonlijkheid stoornis zoiets.
Ik weet niet of je het adhd kent dat is bekender.
Het is net zoiets alleen dan zonder dat hij zo druk is.[/b]
Maar hij kan erg in zichzelf keren voor een paar minuten
en heeft een langere verwerkingstijd nodig van ong 20 sec als hij
bijvoorbeeld iets moet doen wat je vraagt niet altijd trouwens.
Verder kan hij moeilijk contact leggen in groepen enz.

Ik heb zelf ook wel iets gemerkt dat hij achter loopt in zijn
spraak en dergelijke hij is ook 5 weken te vroeg geboren.
Dus ik wist dat hij wat achter kon blijven, maar een jaar was echt een shok.

Groetjes Sharon

PDD-NOS is dus totaal wat anders dan ADHD [/b]

Kinderen met adhd hebben van een concentratieprobleem en aandachtstekort, dat heeft niks met pdd-nos te maken.

Wat is PDD-NOS?
PDD-NOS is de afkorting van Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified, een Engelse naam voor stoornissen die worden gerekend tot de pervasieve ontwikkelingsstoornissen. Pervasieve ontwikkelingsstoornissen is de overkoepelende naam voor stoornissen waartoe ook het autisme behoort.

Restcategorie
Met PDD-NOS wordt een restcategorie aangeduid die kenmerken heeft van het autisme, maar niet genoeg om zo te worden genoemd. Pervasief betekent (in het Latijn) doordringen. Het wil zeggen dat we bij pervasieve stoornissen te maken hebben met problemen die doordringen in verschillende ontwikkelingsgebieden van een kind. Dat kan bij kinderen met PDD-NOS de taalontwikkeling zijn, de motorische ontwikkeling, het reageren op interne en externe prikkels, maar vooral het vermogen zich op anderen te richten en het eigen gedrag in sociale situaties goed te besturen.

Bij kinderen met PDD-NOS ontwikkelen het sociale begrip en de sociale intuïtie zich zeer moeizaam. Dat maakt hen vaak onzeker en angstig. Ter voorkoming van deze angst houden zij zich graag vast aan bekende regels en patronen. In hun interesses kunnen ze zelfs rigide en dwangmatig zijn. De problemen uiten zich bij een kind met PDD-NOS verschillend per leeftijd. De problemen worden groter naarmate het kind meer in de buitenwereld gaat functioneren.

Wat is ADHD?
ADHD is de afkorting van Attention Deficit Hyperactivity Disorder (in het Nederlands: aandachts- en concentratiestoornis met hyperactiviteit). Kinderen met ADHD reageren op een aantal gebieden anders dan andere kinderen. Ze hebben vaker en sterker dan gemiddeld last van:

Aandachts- en concentratieproblemen
Kinderen met ADHD hebben moeite om hun aandacht blijvend op een taak te richten en zich niet door allerlei prikkels uit de omgeving te laten afleiden. Dat kan ernstige gevolgen hebben voor hun concentratie.
Impulsiviteit
Kinderen met ADHD doen voordat ze denken. Ze houden zich niet zoals andere kinderen onbewust bezig met de gevolgen van hun gedrag. Bij kinderen met ADHD ontbreekt het aan een innerlijke controle die de remfunctie van het gedrag regelt.
Hyperactiviteit

Kinderen met ADHD zijn, vooral op jongere leeftijd, voortdurend in beweging. Ze zijn vaak snel opgewonden en gefrustreerd. Ze voelen vaak ook zelf een grote onrust van binnen. Stil zitten en rustig zijn vraagt van hen ongewoon veel energie.

Niet altijd druk
Het verwarrende is dat kinderen met ADHD niet altijd druk of afgeleid zijn. Kinderen met ADHD kunnen zich soms wel goed concentreren op sterke prikkels zoals spannende films of computerspelletjes. Aan buitenstaanders ontlokt dit vaak de opmerking ‘ze kunnen het wel, als ze maar willen’.

Kinderen met ADHD kunnen zich inderdaad wel concentreren, maar ze hebben daar veel sterkere prikkels voor nodig. Het kost hen bovendien veel meer inspanning dan andere kinderen.

Groetjes Nathalie & Co

Halllo nathalie en co

Ga mij niet vertelle wat wat is.
Ik heb zelf ook pdd-nos en mijn vader heeft
toevallig adhd. En veel verschil zit er niet tussen.
Alleen mijn vader is iets drukker als ik.

Het heeft allebij ook moet cominucatie en prikkels
te maken, mijn vader kan slecht tegen drukte ik ook.
De omgeving moet zowel bij mij en mijn vader rustig
zijn anders hebben we er last van. We hebben allebij een hekel
aan groepen, moeite met gezicht uitdrukingen. . En mensen met
pdd-nos die hebben niet zo heel veel moeite met taal aangezien ik
menig wat psygiaters onder de tafel heb gepraat. Plus dat je niet
alle sypmtomen te hebben om 1 van de 2 te hebben en je hebt het ook nog in verschillende sterkte. en zo kan ik nog veel meer dingen noemen.

Tuurlijk zit er verschil tussen dat weet ik ook wel
en ik kan ook op internet zoeken. Ik zit er al 21 jaar tussen
en dan heb ik het niet over boekjes maar over de realiteit dat is
wat anders.

Groetjes Sharon

mijn zoontje heeft ook pdd-nos en adhd kenmerken plus een schterstand

pdd-nos is niet standaard hoor je heb ze in verschillende vormen

Zoals alweer in een topic ( en nu dan deze ) blijkt, hebben we allen een andere mening hierover en andere informatie. Ik ben er allemaal niet zo heel bekend mee, maar bij mijn zoektocht voor wat meer info na aanleiding van alweer de zoveelste topic waarin we zo van mening verschillen, vond ik deze zin

Tot slot:
Hoe langer wij met de materie van PDD-NOS omgaan, hoe meer wij het gevoel krijgen dat ieder van ons tenminste spoortjes van PDD-NOS in zich draagt. Niemand is perfect en het label PDD-NOS wordt derhalve slechts opgeplakt op anderen die, in vergelijking met ons (imperfecte) zelf, iets afwijken.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Deze site vond ik. Misschien wel leuk om eens even goed te lezen en er zo achter te komen waarom de meningen, symptomen en diagnoses zo verschillen zonder elkaar meteen voor te schrijven hoe het dus nu "echt in elkaar zit ".

http://www.pdd-nos.nl/intro.html

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

quote:
Halllo nathalie en co

Ga mij niet vertelle wat wat is.
Ik heb zelf ook pdd-nos en mijn vader heeft
toevallig adhd. En veel verschil zit er niet tussen.
Alleen mijn vader is iets drukker als ik.

Het heeft allebij ook moet cominucatie en prikkels
te maken, mijn vader kan slecht tegen drukte ik ook.
De omgeving moet zowel bij mij en mijn vader rustig
zijn anders hebben we er last van. We hebben allebij een hekel
aan groepen, moeite met gezicht uitdrukingen. . En mensen met
pdd-nos die hebben niet zo heel veel moeite met taal aangezien ik
menig wat psygiaters onder de tafel heb gepraat. Plus dat je niet
alle sypmtomen te hebben om 1 van de 2 te hebben en je hebt het ook nog in verschillende sterkte. en zo kan ik nog veel meer dingen noemen.

Tuurlijk zit er verschil tussen dat weet ik ook wel
en ik kan ook op internet zoeken. Ik zit er al 21 jaar tussen
en dan heb ik het niet over boekjes maar over de realiteit dat is
wat anders.

Groetjes Sharon

Ga mij niet vertellen wat het is???

Als jij dat dan ook niet zou doen, lijkt me beter!!

Mijn dochter heeft ADHD en dat is echt effe wat anders dan PDD-NOS!
Anders hadden ze het wel dezelfde benaming gegeven…

Groetjes Nathalie & Co

ik ben het nu echt met nathalie eens mijn vriendin heeft dit ook gelzen

en er zijn weldegelijk verschillen met pdd-nos en adhd ze verschillen echt wel overduidelijk van elkaar en zijn absoluut niet hetzelfde

pdd-nod is een tikkeltje erger dan adhd mijn zoon heeft het beiden

Kunnen we het wel netjes houden hier??? Het komt erg aanvallend over allemaal naar elkaar toe. Dat vind ik niet echt gezellig zeg maar.

lfs Sonja

nathalie thnx voor de uitleg ik ben er wel even blij mee weet ik ook waar het over gaat

groetjes titsia

Hoi Sonja,

Wat vervelend zo’n bericht, je bent er behoorlijk van geschrokken, ook omdat je uit ervaring weet wat je kind te wachten staat. Ik heb wel een vraag bij deze conclusie van het GGZ. Is er een duidelijke diagnose gesteld, dat kan volgens mij op deze leeftijd nog niet.
Waarschijnlijk zijn ze tot deze uitspraak gekomen, omdat PDD-NOS een ervelijke factor heeft en jij dit hebt, dus… Ik erger mij wel eens aan deze conclusies. Zelf ben ik bang dat deze vaak te snel worden getrokken en het lijkt weinig professioneel. Het is goed mogelijk dat je zoon het heeft, maar ik vind niet dat een GGZ dit kan concluderen bij een kind van 2,5 jaar.
Een ontwikkelingsachterstand? Waar baseren zij dat op? Een kind ontwikkelt zich sprongsgewijs. Wat kan je kind al wel/niet? En als er inderdaad sprake is van PDD-NOS, dan laat jouw kind niet aan anderen zien wat hij kan, i.v.m. zijn communicatiestoornis. Er komt dan niet uit wat er in zit!

Natuurlijk is het goed dat je kind in de gaten wordt gehouden en ik hoop dat je tips krijgt hoe je met hem om kan gaan en zijn ontwikkeling kan stimuleren. Ben alleen een beetje allergisch voor etiketjes plakken bij zulke jonge kinderen.

Groetjes,

jantje

Deze topic gaat niet over mijn kind hoor. Sharon heeft deze topic geopend. Het geeft verder niet, maar wil wel ff de naam rechtzetten .

lfs Sonja