Even een vraagje over de ontwikkeling van onze kindjes… Ik heb de laatste tijd steeds vaker het idee dat Joey behoorlijk langzaam gaat… Ik weet natuurlijk dat ik geen kinderen met elkaar mag vergelijken, maar Joey zit nu al een hele tijd op een aantal dingen die hij kan… Het is net of er geen stijgende lijn meer in zit zeg maar.
En daarbij vraag ik me af of dat dan zou kunnen komen door alle drukte en stress die hier de laatste weken toch behoorlijk heerst. Papa die al weken thuis is met zijn geopereerde duim, mama die bijna niks meer kan en al drie keer onverwachts in het ziekenhuis is beland, waardoor Joey onverwachts bij oma en opa ging logeren. Papa doet heel hard zijn best om alles te doen in het huishouden, de verzorging van Joey, de boodschappen en dan nog zijn eigen dingen er bij, maar het lukt hem niet zo goed. Mannen zijn misschien toch niet zulke duizendpoten als wij vrouwen vrees ik. Wat ik normaal aan huishouding, verzorging en boodschappen al voor de lunch gedaan heb, daar doet Danny twee dagen over! Maargoed, ik klaag niet, ik mag al blij zijn dat hij wil helpen.
Tel daar de kerstdagen en de bijbehorende voorbereidingen bij op, en de chaos is compleet.
Joey slaapt normaal altijd tot half 9 's ochtends, maar de laatste weken is hij steeds vaker tussen 6 en 7 al wakker! Ik vraag em af of hij onrustiger slaapt oa ook doordat ik 4 keer per nacht over de krakende overloop loop om naar de wc te gaan. Hij laat zich nauwelijks horen hoor, half negen halen we hem er uit, en dan is hij nog steeds vrolijk aan het spelen. De ochtend is altijd rustig, ontbijten, spelen, fruit eten, spelen, en na de boterham naar bed, net als mama. We slapen dan tot bijna 4 uur, en dan maakt papa ons wakker en ga ik eten koken. Papa speelt met Joey, en direct na het eten is er niks meer met Joey te beginnen. Hij is gefrustreerd, sjagrijnig, niks is goed behalve met harde muziek en veel geouwehoer en druk doen met hem door de kamer dansen. Maar dat is elke avond wel een paar minuutjes leuk, maar daarna toch tijd voor wat rust voordat hij in bad en naar bed gaat. 7 Uur is de bedoeling, maar hij ligt er steeds vaker om 6 uur al in, omdat we echt niet meer weten hoe we de tijd nog kunnen rekken, zo’n drama maakt hij er van! Vervolgens ligt hij een uur tot anderhalf uur wakker in bed! Hij bonkt met zijn rug tegen de spijlen en maakt continu een hmmm mmmm mmmm geluid, net zo lang tot hij in slaap valt. Het maakt niet uit hoe laat hij er in ligt, dit duurt altijd een dik uur! Is dat wel normaal? Ik bedoel, als hij vlak na het eten al zo moe lijkt iedere keer…?
Nou tot zo ver even hoe het gaat hier, maar mijn eigenlijke vraag was over de ontwikkeling…
Joey zit al zo’n drie maanden op het zelfde wat hij kan: kruipen, zelf gaan staan bij bv een tafel, langs de tafel lopen, hij wijst zijn handje, beentje, neusje en voetje aan als ik vraag waar die zitten, hij zwaait maar zegt geen dag, de enige woordjes die hij kan zijn mama (zonder te weten wat het is, tijdens het spelen zegt hij aan de lopende band met verschillende stemgeluiden mama mama mama) en hij zegt die als hij iets aanwijst in een boekje, en op als het eten op is. Dat is alles! Is dat niet weinig?
Hij begrijpt daarintegen wel weer heel veel, bij alles wat er gaat gebeuren praat ik met hem. Ik vraag bv wil je fruit/brood eten, en dan kijkt hij naar de kinderstoel, als ik vraag wil je slapen, kijkt hij naar de deur, als ik vraag pak je speentje maar dan doet hij dat, en hij haalt ook het boekje, de pop, de bal etc op als ik dat vraag, jasje aan, sokjes aan, handje er in (bij de mouwen) ga maar naar de buggy, je stoeltje, naar mama, papa, opa en oma, dat snapt hij allemaal, maar er komt nauwelijks communicatie van zijn kant, op wat voor manier dan ook! Is dat normaal?
Hmmm het si een behoorlijk lang en warrig verhaal geworden geloof ik… vergeef me------> hormonen he hihihi
Hopelijk snappen jullie er iets van, en kan iemand wat vragen beantwoorden…
Ontwikkeling Joey
't Is inderdaad een heel verhaal…
Tuurlijk kan spanning en stress een verlammende uitwerking hebben, dat zal misschien op Joey ook z’n weerslag hebben. Eén voordeel: als jij straks bevallen bent en alles komt weer in rustiger vaarwater, dan maakt Joey misschien een grote spurt in z’n ontwikkeling.
Ik vind dat 'ie helemaal niet weinig kan. Volgens mij doet 'ie het keurig gemiddeld, zowel lichamelijk als qua woorden. En dat 'ie de woordjes nog niet zegt, maar het wel al begrijpt, dat is toch ook gewoon heel goed?
Ik denk dat je die hormonen van je even een halt toe moet roepen… Niets aan de hand volgens mij, die Joey gaat straks ineens een sprong maken!
Groetjes,
M
Dylano doet niet veel meer hoor
Af en toe kleine stukjes los lopen en overal op en in klimmen. Ook ik heb het gevoel gehad dat hij heel lang stil stond. Hij liep tenslotte al met 9 maanden langs tafel enzo, en begint nu pas kleine stukjes te lopen.
Praten is ook niet veel meer als papa en mama. en ja en nee.
Maar hij weet heel goed wat je bedoeld, en ook die dingen moeten ze leren en ook dat kost tijd, maar dat zijn dingen die je niet zo snel ziet,
Liefs Michelle
Dus die ontwikkeling van van hem gaat wel goed ja? Ik denk ook dat ik mezelf soms helemaal gek maak… misschien hormonen, maar ook een deel schuldgevoel doordat ik alles niet op mijn (naar mijn idee ook nog eens de enige goede) manier kan doen. De dagen lopen zo anders dan eerst zonder papa er altijd bij. Niet dat hij me in de weg zit, maar ik kan echt niet wachten tot alles straks weer normaal word, papa werken, en ik met de kindjes opstaan, en alles op mijn manier verder doen. Dan zal Joey vast ook wel weer rustiger worden, en hopelijk inderdaat een sprong maken in zijn ontwikkeling.
Ik heb soms het idee dat ik alleen maar lees en hoor over kindjes van zijn leeftijd die bewust papa of mama roepen, en al zelf kunnen lopen en eten en uit een tuit drinken, en duidelijk maken wat ze willen.
Ach uiteindelijk komt het ook wel goed, maar ik had al zooo lang geen ‘‘Yes hij heeft wat nieuws geleerd’’ moment van trotsheid gehad, dat ik me afvroeg of hij zich uberhaupt nog wel ontwikkeld… Nog even die laatste rottige zware dagen van stress en vermoeidheid en overal pijn door, en dan straks hopelijk een heerlijke rustige kraamtijd met een hele lieve kraamverzorgster!
Hoi anouk, tuurlijk gaat het goed met de ontwikkeling van joey. Net wat die andere meiden zeggen met kindjes van joey’s leeftijd, echt meid je hormonen zijn weer aan het opspelen
. Wat ik uiteraard best snap hoor, ff volhouden nog anouk het eind komt inzicht. Als je een paar weken verder bent moet je eens kijken hoe je weer lekker rond dartelt met twee prachtige kindjes aan je zijde! En by the way, Nog gefeliciteerd met je verjaardag meid!
Gr patries
Joey was vanmorgen alweer om 6 uur wakker! Hij heeft wel tot kwart over 8 gespeeld in bed, maar toen begon hij toch echt te huilen. Toen ik hem er uit haalde rook ik al dat hij gepoept had, en ja hoor, zijn hele billetjes knalrood en veel aangekoekte poep, ik kreeg het er haast niet van af! Die heeft blijkbaar uren eerder al zitten poepen, arm kind!
Dit is al eens vaker gebeurd, en nou vraag ik me af, moet ik 's nachts bij hem gaan kijken of hij eventueel gepoept heeft? Want ik weet wel zeker dat als ik hem dan wakker maak en verschoon, dat hij dan niet meer wil slapen! dat word dan een drama van een paar uur, maargoed, dat drama van die aangekoekte poep is ook niks, en die pijnlijke rode billetjes natuurlijk… Hoe doen jullie dat?
Hij was vast wel eerder gaan huilen als 'ie er last van had gehad hoor, dus ik zou me niet schuldig voelen. Wij kijken altijd even bij Erik als we zelf gaan slapen en ik heb toen al een paar keer een poepluier geroken. Dus toen hebben we hem verschoond, maar hij blijft wel aardig sluimeren hoor. Helemaal wakker werd 'ie niet. Eén keer werd 'ie wel iets meer wakker, maar toen sliep 'ie direct weer toen hij in bed werd gelegd. Zo donker mogelijk proberen te houden bij het verschonen en niet teveel praten, dat wil nog wel helpen dan.
's Nachts kijken lijkt me onzin. Dan ligt het hele spijsverteringssysteem plat en zullen ze bijna nooit poepen. Tenzij ze misschien buikgriep hebben, maar da’s een uitzondering.
Groetjes,
M
Wat die onzekerheid mbt zijn ontwikkeling betreft, dat is niet perse te wijten aan jouw hormoonhuishouding hoor, of ik moet ook zwanger zijn maar dat is niet het geval
Ik ben ook vaak onzeker of Jack zich wel ontwikkelt zoals andere kindjes. Ongewild vergelijk je toch af en toe…
Ik heb dat bij JAck met name met praten. Hoewel hij vooruit gaat en steeds meer zegt, ben ik toch soms bang dat hij daarmee achter loopt. Zijn neefje praat namelijk al veel en veel meer.
Maar aan de andere kant zijn nichtje en een vriendje pratne weer veel minder. Dus ja…
Prbeer jezelf er maar niet gek mee te maken, het komt zoals het komt. En zoals ik het lees doet Joey het hartstikke goed.
Jurian loopt ook nog niet … maak me daar soms ook echt zorgen om. Op het cb zeiden ze als hij bij 18 maanden niet loopt … dan mag je jezelf zorgen maken… oei dat klinkt niet zo erg ver weg meer.
Joey heeft nu natuurlijk heel veel over zich heen. Misschien als jij straks met jullie meisje thuis ben en alles (geeft dat wel lekker de tijd) weer is zoals het meestal is … dat hij dan veel dingen opeens doet die hij onbewust toch al had aangeleerd… ?!
quote:
Jurian loopt ook nog niet ... maak me daar soms ook echt zorgen om. Op het cb zeiden ze als hij bij 18 maanden niet loopt ... dan mag je jezelf zorgen maken....
Zeiden ze dat letterlijk op die manier? Wat naar zeg. Hoe praat je mensen een naar gevoel aan, les één. Erik is dus al ruim 18 maanden en zet heel soms een paar stapjes los, maar heel vaak durft 'ie dat ook nog niet. Waar moet ik me zorgen om maken dan? Om het feit dat 'ie ietwat onzeker is? Want een lichamelijke oorzaak heeft het duidelijk niet. Nou, onzeker zijn we allemaal wel eens over dingen, dus vind ik niet zo bijzonder. We blijven gewoon af en toe oefenen en het zal vanzelf komen. Laat jezelf (en Jurian) niet op voorhand een probleem aanpraten hoor!
Groetjes,
M
Vergeleken bij Noa is Joey op lichamelijk gebied echt wel snel. Noa ging hier uit zichzelf zitten toen ze net 13 maanden was. En een maand later ongeveer begon ze met zichzelf op te trekken. Weer een maand later met langs de tafel te lopen. Dit heeft ze vol gehouden tot ze ruim 20 maanden was. Toen begon ze pas met losse stapjes zetten. Nu moet ik er wel bij vertellen dat Noa hypermobiel is, waardoor de grove motoriek over het algemeen altijd langzamer gaat omdat ze gewoon zoveel energie moet steken in het zichzelf in balans houden dat ze maar weinig energie overhoudt voor het daadwerkelijke bewegen.
De fysiotherapeut zei dat dat vrij normaal is en dat we ons pas zorgen zouden hoeven maken als ze nog niet liep met 2 jaar.
Ben je met Joey wel eens bij een fysio geweest om hem te laten testen op hypermobiliteit?
Wat betreft de spraak: ik heb wel eens ergens op tv gezien dat de spraakontwikkeling samenhangt met de grove motoriek. En dat merk ik hier ook: sinds Noa loopt maakt ook haar spraak grote ontwikkelingen door. Hoewel ik haar best snel vond met haar spraak.
Nou Jack is motorisch altijd heel vlot geweest. Lopen, klimmen klauteren, ja hij klimt zelf in zijn Stokke kinderstoel, of op een klimrek, niets is te dol. Toch vind ik hem qua spraak niet vlot. Ik zeg niet dat hij achterloopt, maar echt goed praten is er niet bij…
Of misschien ben ik te veeleisend? Dat hij normaal praat voor zijn leeftijd maar ik meer verwacht?
Aaron is bijna anderhalf en zegt nog geen boe of ba!
Wel liep hij met 13 maanden.
Met het “praatprobleem” heb ik nu weer totaal geen moeite.
Ik heb weer wel moeite met zijn slaapje smiddags en de nacht.
Ieder kind is anders geen 1 kind is perfect…kijk naar de volwassenen
Gr, Danielle
Mijn dochter liep heel snel, praat de oren van je hoofd en toch denk ik dat het een moeders natuur is om te twijfelen soms. En houd er rekening mee dat het ook niet altijd leuk is als ze alles snel kunnen. Een vriendin van mij heeft een kleine die net kan lopen, in haar huis is nog niets gemollesteerd! In mijn huis zijn al zoveel dingen gesneuveld omdat madam nu overal bijkan. Als je ook leest dat sommige een soort “groeispurt” krijgen maar op een bepaalde leeftijd het allemaal weer bijtrekt en ze net zo zijn als hun leeftijd genootjes, dan moeten we maar denken alles komt uiteindelijk toch goed! (in de meeste gevallen dan)!!!