Sinds een week of 3 zijn we aan het rommelen met ons slaapschema. Julian(10 mnd) sliep 3x op een dag; 900, 1200 en 1600. Nu slaat hij die van 1200 of 1600 over. Maar tegen 1200 wordt hij wel moe,rode wangen en in de ogen wrijven, dus leg ik hem toch op bed. Dan na een uur spelen/kletsen is hij het beu en wil er weer uit. Naar mijn idee heeft ie het wel nodig en komt op zijn manier toch tot rust. Vervolgens gaat hij dan rond 1500 slapen tot 1630. Hoelang zou het kunnen duren voordat we weer een vast schema hebben? Het is zo moeilijk om dingen vooruit af te spreken om dat elke dag weer anders is. ‘Normaal’ blijven ze toch juist 's middags wel slapen en dat de vroege en late slaaptijd vervallen? Of zijn wij juist weer lekker tegendraads ?
Ontregeld slaapritme
ik denk eerlij gezegd dat je kind zelf wel gaat aan geven wanneer het wil slapen,
en dat je hem daar niet in kan dwingen,heeft hier ook nooit geholpen.
benita sliep opeens niet meer in bed overdag maar wel een urrtje op de bank,
in het begin hield ik daarr rekenig mee omdat ik bang was dat ze wakker werd maar dat is niet zo als ze moe zijn s lapen ze wel.
dus heb ik dat zo maar gelaten,nu bij de tweeede zou ik ok toch proberen het overdag in bed te laten slapen,maar ja als ze niet willen en andere tijden willen doe je denk ik weinig aan.
anouk nelissen
of misschien zou je kunnen pproberen het te rekken.
zodat je zoontje overgaat naar 2 slaapjes op een dag.
Groetjes Marianne mama vanRuben

Hallo, ik ben Marlies, ben 31 jaar en moeder van 3 kinderen. Ik moet zeggen dat ik met mijn 1e twee (meiden) geen problemen had qua slaapritme. Ze kregen wel alletwee borstvoeding, dus dat was s’nachts ook voeden! Overdag sliepen ze 10-10.45 uur, 12-15.00 en daarna rond 18.30 uur voor de nacht. Eigenlijk ging dat prima. Nu denk ik dat het ook een gewenning is. Ik heb nu met onze zoon, dat ik hem overdag om 10.00 uur in zijn bed leg, rond 12.30 weer en s’middags om 16.00 uur. Eigenlijk werkt het niet, want hij slaapt grotendeels van de dag nog (ook in de box) terwijl dat normaal gesproken nooit gebeurde met de meiden. Ik probeer het vol te houden, en waarschijnlijk lukt het dan weer. Het is ook de leeftijd van je kindje… Mijn zoon is net 2 maanden. Vanaf 8 maanden kan je een kindje iets aanleren. Hij is dan natuurlijk veel meer wakker dan mijn Lucas. Dat je kindje een uurtje ligt te brabbelen en bed en niet slaapt is volgens mij niet erg. Het gaat om de rust in de kamer. Ontroostbaar krijssen, dat is erg. Misschien kan je ook proberen om van 3 naar 2 vaste slaapmomenten te gaan, of gewoon om 12 uur pas, en dan tot 15.00 uur. DIt is wat mijn oudste dochter vol gehouden heeft tot 4 jaar. Het blijft uitproberen wat het beste bij je eigen kindje past. Succes!