Als wij wegmoeten, komen opa en oma meestal oppassen. Ik bedoel dan mijn ouders. De kindjes gaan ook weleens bij hun logeren. Maar soms kunnen mijn ouders niet en dan vragen we mijn schoonouders. Zij wonen ver weg en zien de kindjes daardoor minder vaak. Natuurlijk vinden ze het dan heel gezellig om een dag of middag te komen.
Ik vind het ook fijn dat ze zo ver willen rijden, maar…telkens als zij zijn geweest, kan ik zowat mijn huis opnieuw schilderen en alles schoonmaken! Ze zijn ouder dan mijn ouders en gewoon véél slordiger. Bij hun is het thuis ook rommelig en minder schoon dan bij ons. Ze letten ook minder goed op, wat de kinderen doen. Vorige keer had Eva bv heel de ruimte onder de trap volkalkt met stift. Ging er niet meer af. Een paar dagen terug was het minder rommelig (vorige keer heb ik serieus een uur tot anderhalf moeten boenen en opruimen), maar deze keer had Eva met gel (!) op de muren zitten plakken. Weer in die ruimte onder de trap. Ze had lekker snippers op zitten plakken! Bah. Oma zag het pas nadat het gebeurd was (ze hoort minder goed en is soms wat verstrooid), maar ze ruimde het ook niet even op. Ze had er een placemat overheen gegooid. Ik kon daarna dus weer aan de slag…
Mijn schoonouders zijn echt doodgoeie mensen en ik kan echt goed met ze overweg, maar die rommel vind ik wel minder. Mijn vriend ook. Ze komen niet vaak oppassen, maar ik ben geneigd het niet meer te vragen. Dat er speelgoed ligt, ok, maar alles is echt kapot/beschadigd/vies…De stoel van Max zat vol brood en modder??? Als je al de hele dag weg bent, zoals ik laatst naar een cursus in Amsterdam, wil je echt niet meer schoon staan maken? Ik wil het eigenlijk toch wel zeggen, maar wel tactisch. Ik wil ze zeker niet voor het hoofd stoten. Mijn vriend zei er vorige keer wat van, maar toen moest oma lachen en zag ze volgens mij niet in dat wij het vervelend vonden. Zij vindt het wel grappig dat Eva en Max zo ondernemend zijn!
Ik vraag ze alleen als het niet anders kan, maar zal ik er iets van zeggen (netjes) of niet?
Groetjes Rainbow